av STDI » 2015-05-22 19:18
Jag har OA52 i olika varianter i ett rum som är 2,9 x 5,3 m, dvs drygt 15 m2. Precis under 2 m i takhöjd. Det är ett gammalt garage i källaren så tre väggar och tak är betong. Fjärde väggen är uppreglag gips. Golvet är klinkers. Rummet är möblerat med bl a säng, soffa och fåtölj. En hel del kuddar och filtar. Inga absorbenter eller annat på väggar eller golv.
Högtalarna är antingen OA52, OA52.2 eller OA52LE. Oftast kopplade tillsammans med en basmodul så att jag gör 2,5-vägare av dem. Och i så fall ställs OA52 uppe på basen så att de kommer upp lite. Avstånd mellan huvud och linjen mellan diskanterna är ca 2,2 m. Avståndet mellan diskanterna är ca 3 m. Jag kan tyvärr inte möblera så mycket annorlunda.
Alltså verkar det som om rummet är alldeles för odämpat och att jag har alldeles för brett mellan högtalarna. Eller hur?
Men jag tycker det låter bra. I det mycket större vardagsrummet har jag bl a OA2212 och OD11 för hemmabio. Jag går mycket hellre ner i källaren när jag ska finlyssna på musik.
Jag har haft även OA50 och OA50.2 här. Mina favoriter är OA52LE.
Janixa, du vet var jag bor och är välkommen hem till mig för att lyssna.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2