En ny kabeltråd

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

En ny kabeltråd

Inläggav MichaelG » 2015-06-15 15:59

I bruksanvisningen till mina frontar står det (fritt översatt) att kablarnas ledare ska ha en viss minimal tjocklek beroende på deras längd. Och så finns det med en tabell där jag bland annat kan läsa att om jag använder en kabel på 10 meter (vilket jag gör till ena högtalaren) och en kabel på 7 meter (vilket jag gör till den andra högtalaren) så ska dessa ha en AWG på 10, respektive 12 per ledare. När jag googlar på detta finner jag att detta motsvarar 5,26 mm2, respektive 3,31 mm2. Och det är ju rätt så rejäla doningar. För den ekonomiske ljudnörden (dvs en sådan som jag) är det svårt att hitta något alternativ till EKK. Två 10 metersrullar med 5+2,5 mm2 där jag korskopplar ledarna 2 och 2 (och struntar i den 5:e ledaren) ger mig i princip den kabeltjocklek jag behöver för några hundralappar. Detta får mig osökt att reflektera över några frågeställningar.
- Är det vanligt att högtalartillverkare rekommenderar minsta kabeltjocklek?
- Är det vanligt att man behöver >5mm2 för 10 meters kabel?
- Jag tyckte bara att jag hörde skillnad i diskanten jämfört med lampsladd - ska det vara så?
- Finns det överhuvudtaget något prisvärt alternativ till EKK?

Användarvisningsbild
chrisss

Re: En ny kabeltråd

Inläggav chrisss » 2015-06-16 09:10

MichaelG skrev:I bruksanvisningen till mina frontar står det (fritt översatt) att kablarnas ledare ska ha en viss minimal tjocklek beroende på deras längd. Och så finns det med en tabell där jag bland annat kan läsa att om jag använder en kabel på 10 meter (vilket jag gör till ena högtalaren) och en kabel på 7 meter (vilket jag gör till den andra högtalaren) så ska dessa ha en AWG på 10, respektive 12 per ledare. När jag googlar på detta finner jag att detta motsvarar 5,26 mm2, respektive 3,31 mm2. Och det är ju rätt så rejäla doningar. För den ekonomiske ljudnörden (dvs en sådan som jag) är det svårt att hitta något alternativ till EKK. Två 10 metersrullar med 5+2,5 mm2 där jag korskopplar ledarna 2 och 2 (och struntar i den 5:e ledaren) ger mig i princip den kabeltjocklek jag behöver för några hundralappar. Detta får mig osökt att reflektera över några frågeställningar.
- Är det vanligt att högtalartillverkare rekommenderar minsta kabeltjocklek?
- Är det vanligt att man behöver >5mm2 för 10 meters kabel?
- Jag tyckte bara att jag hörde skillnad i diskanten jämfört med lampsladd - ska det vara så?
- Finns det överhuvudtaget något prisvärt alternativ till EKK?

Classe har billig högtalarkabel.

Jag köpte 2x6mm2 till mina basar.
Parallellkopplar 3 st INO W121 så det blir låg impedans därför valde jag tjock kabel.
Kabellängd 8 m i mitt fall.

Hur tjock kabel man behöver beror på impedansen.
Både hur låg och hur ojämn den är.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-16 09:12

MichaelG skrev:- Finns det överhuvudtaget något prisvärt alternativ till EKK?

Allt som är mjukare...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-06-16 09:38

chrisss skrev:Hur tjock kabel man behöver beror på impedansen.
Både hur låg och hur ojämn den är.

Enligt specen går impedansen som lägst till 3,7 ohm vilket ju är ganska lågt, men inte extremt på något sätt. Det finns nog ganska många högtalare som faller ner till 3,7 ohm. Jag gissar att det inte med automatik innebär att dessa kräver mer än 5 mm2 kabelarea (vid 10 meters längd) för att komma till sin rätt. Eller också gissar jag fel...

Bill50x skrev:Allt som är mjukare...

/ B

Ingen issue för mig. Kablarna ligger där de ligger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-06-16 10:34

Tror att 4x2,5 blir alldeles utmärkt för 10 m kabel. Tänk på (som du väl redan gjort) att man med fördel kan ha samma längd till bägge högtalarna.

Din jämförelse med lampsladden är svårt att säga något konkret om, men rent fysikaliskt är väl något annat än en förändring i diskanten svårt att tänka sig.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-06-16 19:57

Almen skrev:Din jämförelse med lampsladden är svårt att säga något konkret om, men rent fysikaliskt är väl något annat än en förändring i diskanten svårt att tänka sig.

Ah, vad bra. Jag hade fått för mig att det var basen som skulle påverkas, men jag hör bara att det blir mer avslaget i diskanten med tunnare kabel. Det var ju praktiskt att min hörselupplevelse stämmer överens med hur det borde vara rent fysikaliskt. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-06-16 20:09

I och för sig beroende på hur mycket impedansen på högtalarna varierar och hur lågt de går. I extrema fall (låg utgångsimpedans på slutsteget, låg impedans på högtalarna och hög på kabeln) kan det möjligen ge en nivåeffekt i takt med högtalarimpedansens variation.

Men annars verkar det som skiljer vara kabelns övre gränsfrekvens.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Generellt om hifi