Svante skrev:Flera har varit inne på att en mikrofon eller ett öra är en endimensionell omvandlare. Om man inte räknar tiden som en dimension är de faktiskt nolldimensionella omvandlare, eftersom de mäter ljudtrycket i en punkt.
Inte alls. Du tänker dig att det är så eftersom du underförstår att dimension måste betyda rumsdimension. Men så behöver det ju inte alls vara. Inte bara inte behöver, det är inte.
Den endimensionella signal som en monoinspelning lagrar (som funktion av tiden) är ingen rumsdimension - det är ljudtycket som lagras.
Men samtidigt är härseln spännande och än mera spännande blir det när man kombinerar hörseln med lyssningsrummet och med stereosystemet. Den första tanken som slår många (felaktigt) är att man med två kanaler konventionellt användt, bara kan koda en rumsdimension - den horisontella, alltså varifrån sidledes ett ljud kommer.
Men saken är ju den att det sätt som hörseln dekodar de till öronen anlända ljudtrycken möjliggöra lokalisation i tre dimensioner. Så TVÅ lagrade endimensionella signaler kan användas för att dekoda fram (bland annat, nota bene) tre rumsdimensioner! Det är olyckligt att det verkar ha blivit ett missförstånd och du trott att hänvisningen till en endimensionell informationslagring i en monokanal skulle ha betytt lagring av en rumsdimension.
En intressant sak med hörseln är att de tre dimensionerna deschiffreras med skilda metoder från det ljudfält som når lyssnaren, och i musikåtergivningssammanhang är det en lika stor del av utmaningen att hindra hörseln från att höra den fysiska lokalisationen av högtalarna, som att att medge för hörseln att höra de ursprungliga (eller avsedda, det kan ju vara producerad musik, allt är inte akustisk dokumentation) dimensionerna i musikhändelsen.
Därvidlag skiljer sig hörseln väsentligt från synen, där dimensionerna, alla tre, dekodas med liknande metod, när möjligheten finns, det vill säga i verkligheten eller när vi betraktar någon stereoskopiskt eller holografiskt. Hörseln (sinnet i sin helhet, hjärnan inkluderad) använder helt olika metoder för att avgöra postition i rymden i de tre dimensionerna. Känner man till detta och hur mekanismerna ser ut så kan man åstadkomma enastående bra rumslig återgivning. Vanlig tredimensionell återgivning (motsvarande synens stereoskopi) är inte gränsen, det går att återge till och med bättre än så.
Svante skrev:Hade de bestämt ljudtrycket på olika platser längs en linje hade de varit endimensionella omvandlare. Och hade de bestämt ljudtrycket på olika platser på en yta så hade de varit tvådimensionella omvandlare.
Jag får intrycket att du inte ordentligt kontemplerat var någonstans som "koden till källans position" gömmer sig, i det ljudfält som når en lyssnare. Det väsentliga är informationen, och informationens form behöver inte vara det man tror att den skall vara, bara den fungerar till det man vill ha den till.
Och för att veta hur mycket och vilken sorts information man behöver, måste man utgå ifrån hur hörseln fungerar. Inte bara för att veta vad man behöver förmedla, utan också för att få veta vad man inte behöver förmedla*. Det var hela utgångspunkten för den studie jag bedrev mellan 1978 och 1989.
Vh, iö
- - - - -
*Om man hade möjlighet att spela in och lagra säg en kvarts miljon kanaler med tillräcklig upplösning (bandbredd och brusfrihet) så skulle lösningen ha varit enkel omän dyr - låt lyssningsrummets framvägg vara en yta exiterbar individuellt i så många punkter (och på motsvarande sätt spelar man in).
Men när man har begränsat lagringsutrymme så ser situationen annorlunda ut, och man behöver kompensera den ofantliga informations- och utrustningsmängden, men effektivare metoder. Om man t ex redan från början bestämmer att man inte får 250 000 kanaler att leka med, utan bara två, hur gör man då?
Fortfaranade går det faktiskt att spela in de tre rumsdimensionerna, via de två amplituddimensionerna som fångas på de två kanalerna. Men för det mesta sker det inte. Minst en dimension går förlorad, eller funderas inte ens på i processen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).