Råd angående avstånd mellan bashorn

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikgr2

Råd angående avstånd mellan bashorn

Inläggav mikgr2 » 2015-07-31 22:20

Hej!

Tänkte att jag skulle prova att bygga ett eller ett par bashorn.
Har beställt ritningar på ett bashorn som heter Table Tuba från www.billfitzmaurice.com som jag tycker verkar intressant att testa.
Är ju oftast bättre med flera basmoduler så jag tänkte köra med 2 stycken sådana.
Har dock bara plats för dem mellan mina fronthögtalare
så de kommer att stå tätt ihop, kommer endast vara 90 cm mellan mynningarna på bashornen.
Det jag nu funderar på är om detta avstånd är tillräcklgt för att ge fördelarna med att använda flera basmoduler.
Om avståndet är för litet skulle jag lika gärna kunna köra på ett större horn istället, billfitz har då ett horn som heter Tuba HT som verkar spännande.
Vad tror ni om detta spörsmål?

Rummet somhornen/hornet skall stå i är 6,5 m långt och 4,2 m brett. Högtalarna/hornen står vid ena långsidan. Sitter sc 3 m från högtalarna..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Råd angående avstånd mellan bashorn

Inläggav paa » 2015-07-31 23:24

mikgr2 skrev:Hej!

Tänkte att jag skulle prova att bygga ett eller ett par bashorn.
Har beställt ritningar på ett bashorn som heter Table Tuba från http://www.billfitzmaurice.com som jag tycker verkar intressant att testa.
Är ju oftast bättre med flera basmoduler så jag tänkte köra med 2 stycken sådana.
Har dock bara plats för dem mellan mina fronthögtalare
så de kommer att stå tätt ihop, kommer endast vara 90 cm mellan mynningarna på bashornen.
Det jag nu funderar på är om detta avstånd är tillräcklgt för att ge fördelarna med att använda flera basmoduler.
Om avståndet är för litet skulle jag lika gärna kunna köra på ett större horn istället, billfitz har då ett horn som heter Tuba HT som verkar spännande.
Vad tror ni om detta spörsmål?

Rummet somhornen/hornet skall stå i är 6,5 m långt och 4,2 m brett. Högtalarna/hornen står vid ena långsidan. Sitter sc 3 m från högtalarna..

När man stackar horn för att de ska samverka så bra som möjligt, så brukar man ställa dom helt bredvid varandra.
Det ger dock inte fördelen med att generera bas från olika platser i rummet, för att stående vågor ska motverkas.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Råd angående avstånd mellan bashorn

Inläggav IngOehman » 2015-08-01 00:47

Både ståendevågor och resonanser kan bekämpas genom att använda flera bassystem placerade på olika (strategiskt valda) platser i rummet.

Men vill man bara ha ut så mycket ljudeffekt som möjligt skall bassystem placeras nära varandra. Att man på så vis får mera ljudeffekt på det viset beror på att båda nyttoljud och "gamla slaskande ljud" förstärks på det sättet. Placerar man basarna optimalt så samverkar de bara med avseende på nyttoljuden.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Generellt om hifi