Frågor om akustik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
akheron

Frågor om akustik

Inläggav akheron » 2015-08-11 10:16

Jag har läst en hel del här på forumet och även en del kring akustik.
Det som verkar vanligast är att placera absorbenter fram och diffusera bak. Här på faktiskt verkar det dock var väldigt många som diffuserar fram i betydligt större utsträckning och jag undrar hur det kommer sig?
Jag bifogar även en bild på hur jag ställt upp det hos mig och undrar om jag ska placera dessa absorbenter på något annat sätt?

Absorbenterna är egentillverkade med akustikskum (äggkartongsvariant) 50mm längst bak och en 95 mm stenullsskiva på detta. Ramen är av plywood med 64mm hål runt hela ramen. Har även en sound of science absorbent. Totalt 6 absorbenter fram och på sidorna.

Nedan är en bild hur jag ställt upp det hos mig.
akustik_11.jpg
akustik_11.jpg (49.96 KiB) Visad 836 gånger

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Frågor om akustik

Inläggav DQ-20 » 2015-08-11 14:50

akheron skrev:Jag har läst en hel del här på forumet och även en del kring akustik.
Det som verkar vanligast är att placera absorbenter fram och diffusera bak. Här på faktiskt verkar det dock var väldigt många som diffuserar fram i betydligt större utsträckning och jag undrar hur det kommer sig?
Jag bifogar även en bild på hur jag ställt upp det hos mig och undrar om jag ska placera dessa absorbenter på något annat sätt?

Absorbenterna är egentillverkade med akustikskum (äggkartongsvariant) 50mm längst bak och en 95 mm stenullsskiva på detta. Ramen är av plywood med 64mm hål runt hela ramen. Har även en sound of science absorbent. Totalt 6 absorbenter fram och på sidorna.

Nedan är en bild hur jag ställt upp det hos mig.
akustik_11.jpg

Jag såg inte direkt frågan men - trevligt. Jag är dock av uppfattningen att det "vanligaste på faktiskt.se" är dämpning av högtalarväggen precis som du har gjort. Om jag själv, amatör som jag är, skulle göra något annorlunda skulle jag göra absorbenterna bakom högtalarna betydligt större till ytan och ända in mot hörnen. Absorption av lägre frekvenser beror inte bara på tjockleken utan även på längd/bredd.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-11 14:58

Men om man inte vill riskera att överdämpa, men ändå mildra effekterna av reflexer, så har ju har ju diffusorer sin plats. Fast jag vill nog inte säga att man träffar på så pass många fram... om man inte syftar på sidoväggarna fram.

Frågan är dock hur snedväggen i ett sådant här fall fungerar... den kanske skulle vara ett intressant objekt att diffusera, jag skulle kunna tänka mig att den kan ha en stark tidig reflex man inte vill ha så mycket av.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-08-11 17:29

Om du kan låta någon flytta runt en spegel, så kan du kolla var du ser högtalarna i snedtaket när du sitter i lyssningsplats, så skulle jag antingen diffusera eller dämpa i det området.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
akheron

Inläggav akheron » 2015-08-11 19:33

Tack för era svar!
Det verkar som jag är på rätt väg tolkar jag det som.
Hörnabsorbenter av något slag är ett kommande projekt, detsamma gäller diffusering av snedväggarna. Heltäckningsmatta har vi tänkt lägga in om några år när ungarna är lite större.

Återgå till Generellt om hifi