QSl och JBL högtalare på Prideparaden.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

QSl och JBL högtalare på Prideparaden.

Inläggav Helmut » 2015-08-10 22:06

Var på Stockholm Pride paraden där många deltagare hade riggat upp högtalar anläggningar på bilflaken. Min erfarenhet var att JBL högtalarna lät skrikiga i det övre registret. Inte heller mellanregistret lät något vidare.
Var för något år sedan på Cirkus i Stockholm som hade JBL högtalare på golvet på var sida om scenen. Det var högtalare som var riktad mot publiken som satt längst ut på sidorna och på främre parkett. Något så vedervärdigt och vasst ljud har jag aldrig hört på en teater. Erkänner att jag aldrig varit någon större anhängare av JBL ljudet!
Däremot var jag imponerad av ljudkvalliten som QSL högtalarna presterade. Har lite kontakter inom biografbranschen som verkat gå över från JBL högtalare till QSL högtalarna som ska klara av högre ljudnivåer utan att låta illa. Använder sig QSL av egentillverkade element eller är det någon underleverantör som tillverkar elementen och om så är fallet finns deras element på den öppna marknaden.
Såg i en notis att det bara är hornhögtalare i mellan och diskantregistret som klarar av att återge välljudande ljudnivåer över 100 db. Stämmer den teorin?
Alla bilarna på paraden hade transportabla förbränningsmotordrivna generatorer som drev förstärkarna. Vet inte om dessa kan påverka ljudet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: QSl och JBL högtalare på Prideparaden.

Inläggav Nattlorden » 2015-08-10 22:16

Qsl? Du menar inte qsc?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-08-10 23:32

JBL köpte Mexikanska bolaget Selenium, och säljer nu deras billiga PA-grejor med JBL-märket på.
Jag tror inte man ska dra några växlar på det. De grejor som säljs av JBL Pro till biografer är helt andra prylar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2015-08-11 23:19

Skulle visst vara. Qsc som jag gillade!

http://www.videvox.se/omraden/biograflj ... t-fran-qsc.

Återgå till Generellt om hifi