Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Såg nåt program på TV för jättelänge sen om hörselskador (SVT) där det (såvitt jag kan minnas) sades att det ären myt, ofta förekommande i musikerkretsar, att "rent" ljud är farligare än distat/dåligt. Nån läkare gjorde jämförelsen slö kniv och skalpell, den senare kanske känns mindre men skär minst lika djupt... skada som skada. Det avgörande är volym och tid för exponering. Bra program (nån som minns?) som handlade om hur skadad hörsel kommer att bli en generationsfråga.
Sen har jag hört att musik man gillar kan man lyssna på med högre volym (reaktion osv)..! Man "tål" det aningen bättre
Svante skrev:Höga frekvenser är skadligare än låga, distade signaler innehåller typiskt mer högfrekvens.
Höga nivåer är skadligare än låga, distade signaler är ofta starkare än odistade (man har ju överskridit en klippgräns).
Om vi pratar mastering så höjs också ofta diskanten, vilket gör signalen ytterligare mer hörselskadlig.
Så, ja, distade signaler är typiskt mer skadliga än odistade.
IngOehman skrev:Nej det är tvärtom. Jämn medelnivå är typiskt värst, och den spektrala fördelning som sådan musik oftast har är dessutom riktigt elak mot örnen. Att jämn medelnivå är värst beror framförallt på att hörselskador till stor del är en dos-fråga. Transientdynamik och kortare högnivåsekvenser är inte nämnvärt farliga, speciellt inte om den har sådan spektral fördelning som högdynamisk musik oftast har, mjukt fallande över någon eller några kHz.
Man tål EXTREMT mycket högre nivå i transienter än i statiska ljud som pågår länge. Ju kortare och bredbandigare transienter är desto mera tål man dessutom.
Just hårdrock tycks nästan vara konstruerad för att ge sina fans hörselskador. Jag har aldrig fattat varför just sådan musik - som skulle ha så otroligt mycket att vinna (inte minst i musikalisk attityd) på bredbandighet och dynamik, typiskt är producerad att bli så klangligt ynklig och odynamisk.
Vh, iö
IngOehman skrev:Just hårdrock tycks nästan vara konstruerad för att ge sina fans hörselskador. Jag har aldrig fattat varför just sådan musik - som skulle ha så otroligt mycket att vinna (inte minst i musikalisk attityd) på bredbandighet och dynamik, typiskt är producerad att bli så klangligt ynklig och odynamisk.
Vh, iö
IngOehman skrev:"Brickwallad" betyder filtrerad med ett oändligt brant (oftast LP-)filter.
Det du menar är nog hårdlimiterad musik. Eller bara limmad på musikerspråk.
Det är alltså motsatsen till okomprimerad, högdynamisk musik.
- - -
När det gäller trummisar och deras hörsel så kan jag bekräfta att de nästan undantagslöst är hörselskadade. Jag har mätt hörseln på kanske 20 trummisar, eller kanske lite fler, och de har allihopa haft tydlig hörselnedsättning. Det är framförallt cymbalerna som är öronfarliga, men virveltrumman är inte att leka med heller.
Vh, iö
JB skrev:Själv har jag spelar trummor i 18 år nu (sedan jag var 12) och anser (själv iaf) att jag har bra hörsel, ingen tinnitus, samt hör toner upp till 19+ khz, så det har nog gett utdelning att alltid vara noga med hörselskydd när man spelat
JB skrev:IngOehman skrev:"Brickwallad" betyder filtrerad med ett oändligt brant (oftast LP-)filter.
Det du menar är nog hårdlimiterad musik. Eller bara limmad på musikerspråk.
Det är alltså motsatsen till okomprimerad, högdynamisk musik.
- - -
När det gäller trummisar och deras hörsel så kan jag bekräfta att de nästan undantagslöst är hörselskadade. Jag har mätt hörseln på kanske 20 trummisar, eller kanske lite fler, och de har allihopa haft tydlig hörselnedsättning. Det är framförallt cymbalerna som är öronfarliga, men virveltrumman är inte att leka med heller.
Vh, iö
Hmm fast det känns som att rätt många (inkl mig då) använder ordet "brickwallad" för att beskriva en väldigt hårt masterkomprimerad mix?
Vi måste vara ett gäng isåfall som gjort samma missuppfattning =O
JB skrev:När det gäller trummor så kan väl en enda cymbal på egen hand (om man slår hårt) ge ifrån sig över 115 dB, och man sitter ju väldigt nära dom, så det är nog inte så konstigt att trummisar som kör utan hörselskydd förr eller senare alltid verkar få problem med hörseln.
JB skrev:Själv har jag spelar trummor i 18 år nu (sedan jag var 12) och anser (själv iaf) att jag har bra hörsel, ingen tinnitus, samt hör toner upp till 19+ khz, så det har nog gett utdelning att alltid vara noga med hörselskydd när man spelat
Svante skrev:JB skrev:Själv har jag spelar trummor i 18 år nu (sedan jag var 12) och anser (själv iaf) att jag har bra hörsel, ingen tinnitus, samt hör toner upp till 19+ khz, så det har nog gett utdelning att alltid vara noga med hörselskydd när man spelat
...det betyder att du är 30, och det är nog för tidigt att uttala sig om din livsdos hittills är så hög att du har bestående skador. Men hade du inte använt hörselskydd så hade man säkert kunnat mäta en nedsättning.
Svante skrev:Höga frekvenser är skadligare än låga, distade signaler innehåller typiskt mer högfrekvens.
Höga nivåer är skadligare än låga, distade signaler är ofta starkare än odistade (man har ju överskridit en klippgräns).
Om vi pratar mastering så höjs också ofta diskanten, vilket gör signalen ytterligare mer hörselskadlig.
Så, ja, distade signaler är typiskt mer skadliga än odistade.
IngOehman skrev:...
Att bestämma om distorsion är skadligt för hörseln eller inte är svårt, eftersom det beror på hur man väger en odistorderad signal mot en distorderad. Men jämför man två signaler med samma ursprung och med samma toppnivå, så är som regel den distorderad MYCKET farligare för hörseln.
...
Vh, iö
phloam skrev:Men vad är egentligen diskant osv?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster