Angående fördröjning på analog ljudsignal

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Elrinth

Angående fördröjning på analog ljudsignal

Inläggav Elrinth » 2015-08-21 09:26

Hejsan!

Jag är ny här på forumet och fick tips om detta forumet ifrån en vän.
Jag samlar på tvspel av alla möjliga sorter och nyligen har jag gjort ett fynd i en PVM-monitor som ger en fantastisk bild. Nu är det bara grejjen med ljudet och bilden är inte helt synkroniserat. Jag har en splitter så jag skickar ut RGB-signalen till flera källor och kan därmed höra att ljudet inte är i synk med det som kommer ifrån t.ex. en vanlig TV.

Ljudet kopplar jag till mitt crappiga surroundsystem som säkert ska konvertera ifrån analog till digital ljudsignal innan det spelas upp i mina högtalare och därmed blir det en fördröjning.

Nu min fråga till er, är det möjligt att få ljudet utan delay? Dvs kan jag köpa några högtalare/något högtalarsystem som tar och spelar upp analog ljudsignal direkt? Isåfall, kan ni rekommendera något, som inte kostar skjortan. Jag vill bara ha nåt billigt som ger hyfsat ljud som är synkroniserat med det som faktiskt händer på bilden.

Tack på förhand för alla förslag!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Angående fördröjning på analog ljudsignal

Inläggav Emanuelgbg » 2015-08-21 13:46

Välkommen!

Vet inte om jag kan hjälpa dig dock! men..

Är det kopplat Tv-spel - bild till splitter/TV
- ljud till bioförstärkare?

Vad är det för förstärkare du har?

Elrinth

Re: Angående fördröjning på analog ljudsignal

Inläggav Elrinth » 2015-08-21 14:13

jag har en rgb-splitter som kan skicka ut rgb-signalen till 4 enheter.
Så jag skickar till:
1 tjocktv (ingen fördröjning här)
1 PVM monitor och här tar jag audiodelen (audio L & R&vit & röd kabel) och skickar vidare till mitt surroundsystem. Sony DAV-DZ680.
1 HDTV

Jag har provat skicka vidare ljudsignalen ifrån tjocktvn till surroundsystemet också och det blir en fördröjning på ljudet då också. Så det är Analog -> Digitalkonverterteringen som gör att det blir fördröjning.

Återgå till Generellt om hifi