Carlsson, Ino audio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glasmannen

Carlsson, Ino audio

Inläggav Glasmannen » 2015-08-23 09:23

Vet inte om jag postar i rätt forum?

Har hört några ino system och det är absolut det bästa jag hört. Hur låter carlsson högtalare om man jämför vet att det är svårt att beskriva hur det låter men är lite nyfiken på carlsson skulle vara kul att höra ett par. Har svårt att tro att det kan låta bättre än dom Ino jag hört men det finns massor med carlsson att köpa på beg marknaden och det kanske kan vara kul att ha ett par carlsson för en billig peng :D vad säger ni är det något ha? Mvh

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Carlsson, Ino audio

Inläggav PerStromgren » 2015-08-23 09:30

Berätta var du bor, så finns det säkert någon forumkompis i närheten som har ett par Carlssonhögtalare i närheten som kan du får lyssna på.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-08-23 09:31

Det finns nog mycket info att tillgå i Carlsson-avdelningen på forumet om du tar dig tid.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-23 09:32

Bor i mölndal som ligger nära Göteborg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-23 11:01

Glasmannen skrev:Vet inte om jag postar i rätt forum?

Har hört några ino system och det är absolut det bästa jag hört. Hur låter carlsson högtalare om man jämför vet att det är svårt att beskriva hur det låter men är lite nyfiken på carlsson skulle vara kul att höra ett par. Har svårt att tro att det kan låta bättre än dom Ino jag hört men det finns massor med carlsson att köpa på beg marknaden och det kanske kan vara kul att ha ett par carlsson för en billig peng :D vad säger ni är det något ha? Mvh

Klart du skall lyssna på Carlsson.

Ett försiktigt råd är dock att försöka få lyssna på riktiga Carlsson, och det här kan vara en känslig fråga, men med det menar jag de som tillverkades då Stig var i livet, och som inte har byggts om efteråt. Många Carlsson-högtalare har modifierats med "uppgraderingssatser" från Larsen/Eriksson. I mina öron är dessa högtalare väldigt mycket mera öronovänliga än Stigs egna dimensioneringar. Det finns även andra som gjort "egna" Carlsson-högtalare.

I andras öron kan det förstås vara så att de LE-modifierade högtalarna låter bättre, så alla skall förstås bilda sig en egen uppfattning, min är bara min och det är bäst om var och en lyssnar själv.

- - -

Vad jag menar med att nämna detta är bara att jag tycker det vore synd om Stig Carlsson och Carlssonhögtalare blir bedömda baserat på omkonstruktioner som han varken har gjort eller hört, av en omkonstruktör som Stig varken kände eller träffade eller ens hörde talas om.

Även SSC (stiftelsen Stig Carlsson, som framförallt består av människor som stod Stig nära och i flera fall var med och hjälpte Stig inte minst som lyssnare) har gjort uppgraderingar och tagit fram t ex ersättningselement, och dessa är, i mina öron, väldigt mycket mera i Stigs anda, men då skall man minnas att jag själv suttit i styrelsen för SSC, och även där gäller självklart samma sak - var och en bör bilda sig en egen uppfattning.

Men mitt grundtips är att se till att lyssna på original, omodifierade, Carlssonhögtalare.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-08-23 11:08

Med tanke på det IÖ skriver om modifieringar och egna byggen funderar jag på hur mycket olika Ino-högtalare skiljer sig beroende på om de är köpta som färdigbyggda respektive som hembyggen. Hur stor skillnad blir det om jag skulle skruva ihop ett par jämfört med om någon som är en duktig hantverkare och pedant gör samma sak? Allt jag hört från Ino, så här långt, har låtit mycket bra, men inte så bra att jag bytt ut mina OA-52.2. Å andra sidan e jag ju en sån som är nöjd med vad som helst ;-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-08-23 11:22

Tycker IÖ har en poäng där, väl värd att ta åt sig.
Vilket inte utesluter att man sedan också kan testa uppgraderingar, kanske passar de den personliga smaken bättre.
Menar jag som gått från Carlsson till Larsen L8, nu modifierade, och sitter mest nöjd någonsin.
Jag är förtjust i det luftiga, lätta ljudet från orthoakustiska konstruktioner, numera med en aldrig tidigare upplevd detaljrikedom.
Man behöver ju då heller inte möblera rummet med en massa extra dämpmaterial, generellt sagt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-08-23 11:41

Pma Lennart J. Han har en (många) fina Carlsson! Han har bra kringutrustning också. Det låter bra hos honom. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-23 17:14

galder skrev:
Jag är förtjust i det luftiga, lätta ljudet från orthoakustiska konstruktioner, numera med en aldrig tidigare upplevd detaljrikedom.
Man behöver ju då heller inte möblera rummet med en massa extra dämpmaterial, generellt sagt.

Fast "luftigt" är ingalunda förbehållet just ortoakustiska konstruktioner. Inga kala och ekande rum gör sig heller inte bra med Carlsson-högtalarna. Mycket möbler brukar alltid vara att föredra vid ljudåtergivning. Dämpning/diffusion får man då ofta på köpet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-08-23 18:31

sprudel skrev:Pma Lennart J. Han har en (många) fina Carlsson! Han har bra kringutrustning också. Det låter bra hos honom. :)

Det är bara att hålla med.

Däremot håller jag inte med IÖ, utan tycker att du skall lyssna på vad som helst som ägnat sig åt den typen av ljudutbredning. Allt i herr Carlsson ära.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-25 08:53

Jag har inte sagt något annat, bara rekommenderat att inte missa att lyssna på Carlsson-högtalare som Carlsson menar med dem. Alltså originalare.

Lyssna på massor av olika högtalare, men håll inte Stig ansvarig för sådant han inte hört eller har haft någon inblandning i. Jag kan säga detsamma om mig själv. Jag vill inte ta ansvar för saker som jag inte haft något att göra med, även om den som gjort det säger sig vara inspirerad av mig. Jag tar tacksamt emot den vänliga hänvisningen, men det gör inte den inspirerade till min representant.

Någon nämnde Lennart J som möjlig person att kontakta för att se om man kan få komma och lyssna, och jag kan bara hålla med. Han har om jag minns rätt original-Carlsson dessutom. Men även erfarenhet av moddade varianter.

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-25 12:27

Lennartj har några stycken Carlsson, tror det är två olika par OA52 (fast det är tre på bilden). OA52.2 och OA52.LE. Han har också fyra basmoduler med Bremen-element.

viewtopic.php?p=1665524#p1665524

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-25 19:25

hifikg skrev:Med tanke på det IÖ skriver om modifieringar och egna byggen funderar jag på hur mycket olika Ino-högtalare skiljer sig beroende på om de är köpta som färdigbyggda respektive som hembyggen. Hur stor skillnad blir det om jag skulle skruva ihop ett par jämfört med om någon som är en duktig hantverkare och pedant gör samma sak? Allt jag hört från Ino, så här långt, har låtit mycket bra, men inte så bra att jag bytt ut mina OA-52.2. Å andra sidan e jag ju en sån som är nöjd med vad som helst ;-)

Det du tar upp är en viktig fråga, och det är en som jag har funderat mycket på, men även undersökt.

Slutsatsen då, när jag förr i tiden krävde (utan att alltid bli åtlydd) att få tillbaka vare par självmonterade Ino-högtalare så jag kunde verifiera att de var riktigt byggda, var att slutkontroll behövdes. Allt för många var ihopsatta på ett i mindre eller större grad felaktigt sätt.

Dock ändrade sig något signifikant för ungefär 13-14 år sedan, något som förvånande mig mycket - nämligen att de högtalare jag fick tillbaka allt oftare var helt korrekt ihopsatta. Jag hade ingen bra förklaring till det, kunde bara konstatera att folk verkade bli bättre på det. Min bästa gissning är att andra människor, mera tekniskt intresserade och därför kanske även kompetentare med avseende på att skruva ihop något korrekt, började bli vanliga bland Ino-köparna.

Och detta ledde till att jag gjorde slutkollen till något frivilligt som man fick betala för om man utnyttjade den, och lät i gengäld priset ligga stilla flera år i rad, det vill säga i praktiken sänkte det.

Så det ärliga svaret på din fråga är att jag inte vet hur säker man kan vara på att ett par Ino-högtalare som någon monterat själv, är korrekt ihopsatta. När någon lämnar in ett par de byggt själv på slutkontroll, så uppmanar jag dem dock alltid att spara detta kvitto, för det påverkar begagnatpriset - just på grund av att flera människor än du delar din sunda skepticism. :)

Högtalare som köpts färdiga liksom högtalare som slutkontrollerats, brukar begagnade kosta ungefär lika mycket som det vid köpet kostade att köpa samma högtalare i monteringssats nya. Självklart finns vissa variationer, men signifikant är, har jag sett, att högtalare som köpts som monteringssats men inte slutkollats - säljs billigare.

Kan avsluta med att berätta att jag träffat på flera fall av högtalare som borde ha slutkollats, som felaktiga och illaljudande sålts vidare till person efter person, och givit dem intrycket att högtalaren skall låta så. Det är förstås sorgligt när så sker, speciellt när högtalaren passerar många människor innan någon ringer mig och ber mig "titta noggrannare på den(/dem) för så illa kan det inte vara meningen att de skall låta". Men jag känner att det är priset för frihet i det här fallet. Jag vill inte ta bort möjligheten att kunna köpa högtalarna i monteringssats och jag vill inte tvinga någon att lämna in dem, det vill säga i den mån man kan kalla det att tvinga att ta betalt och låta folk välja själv om de vill utnyttja det de betalt för eller inte. :)

Men jag råder alla som köper begagnat att inte glömma bort att ta reda på om högtalarna är slutkollade eller ej. Det kan vara värt att betala extra för det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-25 20:35

Mycket bra poäng IÖ

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-08-25 20:46

Gott. Kan man, om man köper ett par begagnade Ino, köpa en sådan kontroll långt i efterhand? När det gäller Carlsson är det tyvärr försent, det hade varit riktigt käckt att ta hit honom för lyssning, även om jag inte modifierat eller byggt dem själv förstås (eller jo, jag byggde om dem till .2, men det fanns inte så mycket som kunde gå fel där, man bytte "allt" utan att löda o dona). Det var så klart kul att ha dig här också, tro inget annat :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-25 21:11

hifikg skrev:Gott. Kan man, om man köper ett par begagnade Ino, köpa en sådan kontroll långt i efterhand?

Ja.

hifikg skrev:När det gäller Carlsson är det tyvärr försent, det hade varit riktigt käckt att ta hit honom för lyssning, även om jag inte modifierat eller byggt dem själv förstås (eller jo, jag byggde om dem till .2, men det fanns inte så mycket som kunde gå fel där, man bytte "allt" utan att löda o dona). Det var så klart kul att ha dig här också, tro inget annat :-)

Det var kul att hälsa på dig, och jag tror inte det finns skäl att tro att du gjort något fel när du uppgraderat dina OA-52, och det säger jag av två skäl:

1. Det är som du säger rätt så svårt att misslyckas.

2. De lät som de skall låta. Det vill säga väldigt annorlunda mot dina ESL63. :)

I båda fallen med reservation för mitt potentiellt dåliga omdöme.

Vh, iö

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-08-26 06:32

Glasmannen skrev:...
men det finns massor med carlsson att köpa på beg marknaden och det kanske kan vara kul att ha ett par carlsson för en billig peng :D vad säger ni är det något ha? Mvh

Finns det verkligen massor av billiga Carlsson till salu? Då menar jag Carlsson av senare varianter och hög klass, dvs främst OA51 och OA52. Jag har själv inte lyssnat mycket på Ino men anser/tror att det inte är rättvist att jämföra dessa med gamla 60- och 70-tals Carlsson.

RogerGustavsson skrev:Lennartj har några stycken Carlsson, tror det är två olika par OA52 (fast det är tre på bilden). OA52.2 och OA52.LE. Han har också fyra basmoduler med Bremen-element.

viewtopic.php?p=1665524#p1665524

[ Bild ]

Det tredje paret på bilden är mina OA52 som jag hade på den tiden. Lennarts varianter är OA52.2 resp OA52LE.
De vita paret har jag inte längre. Men jag har istället tre par svarta. OA52, OA52.2 (fabrikstillverkade) och OA52LE (samt lite modifierade 70-talare). De låter lite olika och i längden föredrar jag OA52LE.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-08-26 14:34

Jag har sänt PM med inbjudan till Glasmannen,
vi får väl se om han loggar in och ser den ikväll.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-26 14:56

Hoppas mötet blir av och ni får det trevligt!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-27 19:27

Detta var ju inte menat som en Ino vs Carlsson tråd utan mer som en ren nyfikenhet alltid kul att lyssna på god återgivning :D Har ju lyssnat på Ino hos sprudel och Jonas och det var helt fantastiskt bra ljud i mina öron. Har ju själv Guru som jag tycker mkt om så Vi får sen om jag gillar Carlsson ska bli riktigt kul när tiden finns tack Lennartj för inbjudan

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-08-27 21:41

Glasmannen skrev:Detta var ju inte menat som en Ino vs Carlsson tråd utan mer som en ren nyfikenhet alltid kul att lyssna på god återgivning :D Har ju lyssnat på Ino hos sprudel och Jonas och det var helt fantastiskt bra ljud i mina öron. Har ju själv Guru som jag tycker mkt om så Vi får sen om jag gillar Carlsson ska bli riktigt kul när tiden finns tack Lennartj för inbjudan

Du kommer att tycka om det du hör. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-08-30 23:57

Och du kommer ha trevligt :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till Generellt om hifi