hifikg skrev:Med tanke på det IÖ skriver om modifieringar och egna byggen funderar jag på hur mycket olika Ino-högtalare skiljer sig beroende på om de är köpta som färdigbyggda respektive som hembyggen. Hur stor skillnad blir det om jag skulle skruva ihop ett par jämfört med om någon som är en duktig hantverkare och pedant gör samma sak? Allt jag hört från Ino, så här långt, har låtit mycket bra, men inte så bra att jag bytt ut mina OA-52.2. Å andra sidan e jag ju en sån som är nöjd med vad som helst

Det du tar upp är en viktig fråga, och det är en som jag har funderat mycket på, men även undersökt.
Slutsatsen då, när jag förr i tiden krävde (utan att alltid bli åtlydd) att få tillbaka vare par självmonterade Ino-högtalare så jag kunde verifiera att de var riktigt byggda, var att slutkontroll behövdes. Allt för många var ihopsatta på ett i mindre eller större grad felaktigt sätt.
Dock ändrade sig något signifikant för ungefär 13-14 år sedan, något som förvånande mig mycket - nämligen att de högtalare jag fick tillbaka allt oftare var helt korrekt ihopsatta. Jag hade ingen bra förklaring till det, kunde bara konstatera att folk verkade bli bättre på det. Min bästa gissning är att andra människor, mera tekniskt intresserade och därför kanske även kompetentare med avseende på att skruva ihop något korrekt, började bli vanliga bland Ino-köparna.
Och detta ledde till att jag gjorde slutkollen till något frivilligt som man fick betala för om man utnyttjade den, och lät i gengäld priset ligga stilla flera år i rad, det vill säga i praktiken sänkte det.
Så det ärliga svaret på din fråga är att jag inte vet hur säker man kan vara på att ett par Ino-högtalare som någon monterat själv, är korrekt ihopsatta. När någon lämnar in ett par de byggt själv på slutkontroll, så uppmanar jag dem dock alltid att spara detta kvitto, för det påverkar begagnatpriset - just på grund av att flera människor än du delar din sunda skepticism.

Högtalare som köpts färdiga liksom högtalare som slutkontrollerats, brukar begagnade kosta ungefär lika mycket som det vid köpet kostade att köpa samma högtalare i monteringssats nya. Självklart finns vissa variationer, men signifikant är, har jag sett, att högtalare som köpts som monteringssats men inte slutkollats - säljs billigare.
Kan avsluta med att berätta att jag träffat på flera fall av högtalare som borde ha slutkollats, som felaktiga och illaljudande sålts vidare till person efter person, och givit dem intrycket att högtalaren skall låta så. Det är förstås sorgligt när så sker, speciellt när högtalaren passerar många människor innan någon ringer mig och ber mig "titta noggrannare på den(/dem) för så illa kan det inte vara meningen att de skall låta". Men jag känner att det är priset för frihet i det här fallet. Jag vill inte ta bort möjligheten att kunna köpa högtalarna i monteringssats och jag vill inte tvinga någon att lämna in dem, det vill säga i den mån man kan kalla det att tvinga att ta betalt och låta folk välja själv om de vill utnyttja det de betalt för eller inte.
Men jag råder alla som köper begagnat att inte glömma bort att ta reda på om högtalarna är slutkollade eller ej. Det kan vara värt att betala extra för det.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).