Förvara hifi i kallförråd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikstra

Förvara hifi i kallförråd?

Inläggav nikstra » 2015-09-14 17:53

Är det OK att förvara hifi i ett kallförråd så länge det är torrt? Möjligtvis kan högtalare vara känsliga, magnetband också, men annars bör väl elektronik och CD/LP klara sig fint?

Någon som har erfarenheter och/eller tips så man inte förstör prylarna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Förvara hifi i kallförråd?

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-14 19:28

Så länge det inte fryser tror jag nog det är okej. Fukt bör undvikas. Alla snabba förändringar brukar vara av ondo. Det mesta "konserveras" vid lägre temperaturer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-09-14 20:24

Det ska nog vara "lite varmare än ute" så att den luft som kommer in värms och får låg relativ fuktighet.

Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-09-14 20:25

...vilket borde innebära att förrådet ska värmas med en konstant effekt, det ska alltså inte finnas en termostat. Ställ en gammal dator där, den drar kanske lagom med effekt. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-14 21:27

Kan du inte ställa ut någon servis eller ett par dussin av din frus skor istället.... Så får du plats över...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2015-09-14 21:43

Om det blir aktuellt så kommer jag att hyra ett förråd. Har kollat på Shurgards hemsida och som jag förstår är deras kallförråd bara tak och väggar utan någon värme. Då kan man väl räkna med att det är samma temperatur i förrådet som utomhus. Det finns varma förråd också men då till ett högre pris.

Idén med en dator som värmekälla är ju inte dum. Ska provas om/när jag får ett eget kallförråd.

Om det krävs frostfritt för att vara på säkra sidan så får jag väl hyra ett varmförråd.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2015-09-14 21:45

Nattlorden skrev:Kan du inte ställa ut någon servis eller ett par dussin av din frus skor istället.... Så får du plats över...

Jodå, men nu funderar jag på att flytta och det kan behövas tillfällig lagring av både hifi och möbler. Tillfällig lagring kan bli några månader och då är vi mitt i vintern.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-09-14 22:24

nikstra skrev:

Jag har erfarenhet av sådan förvaring, elektronik går i allmänhet sönder. Förstärkare, instrument och liknande fungerar inte efter nåt år eller mer i kallförråd, och går inte heller att reparera för rimliga pengar. Jag rekommenderar varmförråd.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-14 22:56

nikstra skrev:
Nattlorden skrev:Kan du inte ställa ut någon servis eller ett par dussin av din frus skor istället.... Så får du plats över...

Jodå, men nu funderar jag på att flytta och det kan behövas tillfällig lagring av både hifi och möbler. Tillfällig lagring kan bli några månader och då är vi mitt i vintern.

Ok. Lagra sängen istället och sov stående i några månader... Eller inkvartera dem varmt hos någon kompis eller firma.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2015-09-14 23:27

phon skrev:
nikstra skrev:

Jag har erfarenhet av sådan förvaring, elektronik går i allmänhet sönder. Förstärkare, instrument och liknande fungerar inte efter nåt år eller mer i kallförråd, och går inte heller att reparera för rimliga pengar. Jag rekommenderar varmförråd.

Då är det inte mycket att välja på. Känns bara dumsnålt att spara ett par tusenlappar i förrådshyra och sedan förlora tiotusentals kronor på förstörda prylar. Varmförråd får det bli.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2015-09-14 23:35

Nattlorden skrev:
nikstra skrev:

Ok. Lagra sängen istället och sov stående i några månader... Eller inkvartera dem varmt hos någon kompis eller firma.

Det är nu man skulle ha haft stora baslådor. Då hade man kunnat ställa en av dem på en kamping och sovit i dämpvadden 8)

Tack alla för er input.

Återgå till Generellt om hifi