Använder du absorbenter eller diffusorer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Använder du akustikförbättrande absorbenter eller diffusorer? Viktigt att du svarar!

Jag har monopolhögtalare och använder inte absorbenter och/eller diffusorer.
3
9%
Jag har monopolhögtalare och använder absorbenter och/eller diffusorer.
21
66%
Jag har dipolpolhögtalare och använder inte absorbenter och/eller diffusorer.
5
16%
Jag har dipolpolhögtalare och använder absorbenter och/eller diffusorer.
3
9%

Antal röster : 32

JM

Använder du absorbenter eller diffusorer?

Inläggav JM » 2015-08-17 20:19

I Sverige misstänker jag att lyssningsrummen är betydligt mindre än i USA och samtidigt mindre belamrade med allehanda prylar. Dvs i Sverige borde finnas ett större behov av akustikförbättrande åtgärder. Bla har sonen byggtom sin lägenhet med massor av absorbenter och "basfälla" med viss framgång enligt råd från Ingvar Ö.
Vore intressant att få en uppfattning hur vanligt det är med akustikförbättrande åtgärder.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Använder du absorbenter eller diffusorer?

Inläggav Perfector » 2015-08-17 22:03

Ljudet är i ett möblerat vardagsrum som inte behöver varken det ena eller det andra.
Bilagor
DSC_0004.jpg
DSC_0004.jpg (243.16 KiB) Visad 2424 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-08-17 22:28

Eftersom det ÄR möblerat så HAR du ju både det ena och det andra ;)

Men jag förstår ju att du menar ju naturligtvis att du inte har kompletterad med ytterligare utöver det ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-17 22:30

DVD-ai skrev:Eftersom det ÄR möblerat så HAR du ju både det ena och det andra ;)

Men jag förstår ju att du menar ju naturligtvis att du inte har kompletterad med ytterligare utöver det ! :)

Exactamente senor :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-08-20 22:44

JM skrev:I Sverige misstänker jag att lyssningsrummen är betydligt mindre än i USA och samtidigt mindre belamrade med allehanda prylar. Dvs i Sverige borde finnas ett större behov av akustikförbättrande åtgärder.

Storleken på rummen är en faktor, förekomsten av heltäckningmattor är en annan. Tillkommer maffiga soffor och diverse pyngel. Jag har inte gjort någon större undersökning men ett typiskt amerikansk vardagsrum verkar vara finfint för hifi.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-08-20 23:08

Ja de har ju mycket större rum där borta i staterna och dessutom heltäckningsmatta nästan i varje rum. Själv har jag både absorbenter och diffusorer..men utan tvekan främst absorbenter. 145mm tjock linisolering från bauhaus och krossad velour från jysk samt diverse mattor.

Edit: På det här forumet så har nog ganska stor andel någon typ av fix i rummet och är garanterat inte representativt av snittet. Samtidigt tycker jag att det har blivit väldigt mycket mer main-stream med lite akustik-tavlor osv. i vardagsrummet hos folk.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-08-20 23:23

Har ni mätt era rum med Svantes TimDec?

http://www.tolvan.com/index.php?page=/timdec/timdec.php
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-21 07:51

philipbtz skrev:Ja de har ju mycket större rum där borta i staterna och dessutom heltäckningsmatta nästan i varje rum. Själv har jag både absorbenter och diffusorer..men utan tvekan främst absorbenter. 145mm tjock linisolering från bauhaus och krossad velour från jysk samt diverse mattor.

Edit: På det här forumet så har nog ganska stor andel någon typ av fix i rummet och är garanterat inte representativt av snittet. Samtidigt tycker jag att det har blivit väldigt mycket mer main-stream med lite akustik-tavlor osv. i vardagsrummet hos folk.

Nu försvann det några inlägg i kraschen.

Skandinavien har ju störst boyta per capita i de undersökningar jag sett. Lite tveksam till att de generellt har stora rum i staterna men heltäckningsmatta har de väldigt ofta. Vanligt är också att vardagsrum och kök ligger i en öppen planlösning och att köksdelen då har ett hårt golv utan matta. Att man kommer in direkt i vardagsrummet från ytterdörren, som i många TV-serier, är också vanligt och att en trappa leder upp till nästa plan. Blir lite volymer att trycksätta.

Eftersom jag hänger en del på amerikanska audioforum där tyngdpunkten ligger på dipoler typ Magnepan/Quad/Apogee, har man sett en del rumsbeskrivningar. Många är ju inte helt olika våra rum men det är ofta förvånansvärt lite möblering, finns många nakna ytor som inte bryts upp av inredningsdetaljer som tavlor, hyllor etc. Det finns också en övertro på att stora rum med högt i tak ska vara bättre lämpade. Det blir ju mera rum att "ta hand om" och ett stort sparsamt möblerat rum är i mina öron ingen höjdare för ljudåtergivning.

JM

Inläggav JM » 2015-08-21 08:35

Akustiken i världens bästa konserthallar har flera intressanta parametrar som sticker ut. Analysen av reflexljudet i Wiener Musikfereins bästa sal visade påtagligt mycket höga frekvenser. Dvs låg högfrekvensabsorption. Beranek eller Griesinger som lyssnat o optimerat världens bästa konserthallar menade på att detta var en av hemligheterna bakom den extremt goda akustiken. Ngn som minns vem?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-08-21 09:33

JM skrev:Akustiken i världens bästa konserthallar har flera intressanta parametrar som sticker ut. Analysen av reflexljudet i Wiener Musikfereins bästa sal visade påtagligt mycket höga frekvenser. Dvs låg högfrekvensabsorption. Beranek eller Griesinger som lyssnat o optimerat världens bästa konserthallar menade på att detta var en av hemligheterna bakom den extremt goda akustiken. Ngn som minns vem?

JM

Denna finns i handbook of acoustics. Men undra hur det skiljer sig mellan låga och höga frekvenser, om det blir skillnad.
Bild

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-08-21 21:14

Vem har inte en soffa, bokylla eller dylikt i sitt lyssningsrum?

Bild

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-08-21 21:18

Eller en eller ett par sådana:

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-21 21:45

hcl skrev:Eller en eller ett par sådana:

[ Bild ]

Lägsta Waf'en hittills.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-08-21 21:51

Perfector skrev:

[ Bild ]

Lägsta Waf'en hittills.

Den kan vältas över eventuella antagonister, för att på så sätt eliminera eventuella och fortsatta klagosånger ;-)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-08-21 21:51

hcl skrev:
Perfector skrev:

[ Bild ]

Lägsta Waf'en hittills.

Den kan vältas över eventuella antagonister, för att på så sätt eliminera eventuella och fortsatta klagosånger ;-)

Absorberar m.a.o. inte bara ljud utan även mindre och medelstora djur :-)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-08-22 08:20

Bild
Bild
Jag använder ingen speciell akustikreglering till mina dipolära högtalare, utom vanlig möblering i rummet. Men det är klart den hjälper till med diffusering och viss absorbtion. Så det var inte helt enkelt att rösta, men jag tolkade frågan som akustikfix utöver vad man normalt hittar i ett möblerat rum. Efterklangstiden (T30 med Arta) ligger bredbandigt på runt 0,4 s i rummet.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

danryd

Inläggav danryd » 2015-08-22 15:50

Lite ot men väldigt behagligt vardagsrum mats. Snyggt och samtida men ändå personligt och möblerat utan att vara plottrigt. Väldigt fint

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-08-22 16:09

danryd skrev:Lite ot men väldigt behagligt vardagsrum mats. Snyggt och samtida men ändå personligt och möblerat utan att vara plottrigt. Väldigt fint

Tack! Det låter behagligt här också. :)
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-08-23 10:38

RogerGustavsson skrev:
philipbtz skrev:Ja de har ju mycket större rum där borta i staterna och dessutom heltäckningsmatta nästan i varje rum. Själv har jag både absorbenter och diffusorer..men utan tvekan främst absorbenter. 145mm tjock linisolering från bauhaus och krossad velour från jysk samt diverse mattor.

Nu försvann det några inlägg i kraschen.

Skandinavien har ju störst boyta per capita i de undersökningar jag sett. Lite tveksam till att de generellt har stora rum i staterna men heltäckningsmatta har de väldigt ofta. Vanligt är också att vardagsrum och kök ligger i en öppen planlösning och att köksdelen då har ett hårt golv utan matta. Att man kommer in direkt i vardagsrummet från ytterdörren, som i många TV-serier, är också vanligt och att en trappa leder upp till nästa plan. Blir lite volymer att trycksätta.

Eftersom jag hänger en del på amerikanska audioforum där tyngdpunkten ligger på dipoler typ Magnepan/Quad/Apogee, har man sett en del rumsbeskrivningar. Många är ju inte helt olika våra rum men det är ofta förvånansvärt lite möblering, finns många nakna ytor som inte bryts upp av inredningsdetaljer som tavlor, hyllor etc. Det finns också en övertro på att stora rum med högt i tak ska vara bättre lämpade. Det blir ju mera rum att "ta hand om" och ett stort sparsamt möblerat rum är i mina öron ingen höjdare för ljudåtergivning.

Helt rätt men de som har råd med seriös hembio har ofta ganska stora hus. Tror det är vanliga med stora hus där även om snittet är mindre. Dvs vissa bor väldigt trångt. Finns ju många fattiga områden där. Riktigt fattiga.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-08-24 19:09

JM skrev:Akustiken i världens bästa konserthallar har flera intressanta parametrar som sticker ut. Analysen av reflexljudet i Wiener Musikfereins bästa sal visade påtagligt mycket höga frekvenser. Dvs låg högfrekvensabsorption. Beranek eller Griesinger som lyssnat o optimerat världens bästa konserthallar menade på att detta var en av hemligheterna bakom den extremt goda akustiken. Ngn som minns vem?

JM

Du är säkert helt på det klara med följande (men det är inte säkert att andra är det); Det kan vara väldigt stor skillnad på lämplig akustik i en lokal för att lyssna på livemusik jämfört med en lokal för att lyssna på återgiven, inspelad musik.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-08-24 19:17

Jag har akustikreglerat mitt musik-/biorum och jag använder både absorbenter och diffusorer. Redan när jag inredde rummet för 5 år sedan, lade jag in en heltäckningsmatta och hängde draperier längs väggarna närmast högtalarna. Resten av väggarna är belamrade med bokhyllor och skivhyllor, etc. Senaste tillskottet är ett par hörnabsorbenter från Sounds of Science som placerade i hörnen bakom frontarna effektivt tar han om den 90 Hz peak som då och då gjort sig påmind, samt jämnar ut litet här och där i tonkurvan.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-08-31 09:24

Har dämppaneler bakom mina dipoler.

Henrik

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-09-02 07:51

När jag byggde om mitt ljudrum försökte jag göra det enligt live/dead-end.
Jag läste och fick råd av vänner här för att få till det. Säkerligen finns där massor av tokigheter.
Draperi med dämpskivor bakom på högtalarväggen. Matta som täcker 90% av golvet och en bokhylla bakom lyssningsplats.
Ljudisolerad vägg och dörr där det tidigare var en öppen trapp mot övervåningen.

Det är behagligt att sitta där inne och prata. Men jag har fortfarande problem i basområdet.
Samt att bara 2 av 5 sittplatser är lämpliga för att riktigt njuta av musiken.

Kanske skulle tillägga att jag kör monopolhögtalare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-09-02 09:48

Hemma spelar vi musik både genom högtalare och live. Ingetdera är perfekt, men det funkar. Inga speciella akustiska förbättringar är gjorda men vi är inte minimalister, så det finns prylar som är diffusorer, även om de inte vet om att de kallas det! :)

Här lyssnar man:
Bild

... på detta:
Bild
Nu står det Quad 989 där och det ligger fler mattor på golvet, dock.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-09-16 19:38

Jag har egentligen inga prylar i rummet som primärt är vare sig dämpare eller spridare.
Däremot har jag arrangerat ett par saker sålunda att de skall tjäna som spridare. Den ena åtgärden är egentligen inte en spridare utan en omriktare.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Återgå till Generellt om hifi