Hur gör han?! (Jan-Eric Persson)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vallejos

Hur gör han?! (Jan-Eric Persson)

Inläggav Vallejos » 2015-09-16 18:18

Sitter med tre nya SACD/CD-skicor från eminenta Opus 3 Records. Fantastiskt ljud. Nu snurrar den första; East - Pathfinder. Kvar har jag två nya bekantskaper att göra med B.B. Driftwood och med Sticks & Stones.
Det som slår mig är naturligtvis den fina ljudupptagningen. Hur gör Jan-Eric Persson?
Det hade varit riktigt roligt med en inblick i hur han går tillväga, hur många mikrofoner och hur det hela arrangeras. Sedan hur efterarbetet och mastring går till. För slutresultatet blir smått fantastiskt.
Någon som vet om han avslöjat sina hemligheter? :)
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hur gör han?! (Jan-Eric Persson)

Inläggav hifikg » 2015-09-16 18:22

Brukar inte det stå tämligen utförligt i häftet som medföljer fonogrammet? Minns inte receptet nu, men tror inte det är hemligt så att säga. Och bra låter det. Happy Listening på BB Driftwood, det är skönt gung :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-09-16 19:01

hifikg skrev:Brukar inte det stå tämligen utförligt i häftet som medföljer fonogrammet? Minns inte receptet nu, men tror inte det är hemligt så att säga. Och bra låter det. Happy Listening på BB Driftwood, det är skönt gung :-)

Lyssnar just nu på B.B. Driftwood, satans vad bra.
Jo, det står uppställt vilken utrustning som använts vid inspelningen. Blir dock nyfiken på vilka mickar som använts till vad och hur det rent praktiskt fungerat. Hur har mickarna riggats, på vilka avstånd, flera instrument på en gång eller ett åt gången? Hur har det gått till?
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-09-16 20:34

Vallejos skrev:
hifikg skrev:Brukar inte det stå tämligen utförligt i häftet som medföljer fonogrammet? Minns inte receptet nu, men tror inte det är hemligt så att säga. Och bra låter det. Happy Listening på BB Driftwood, det är skönt gung :-)

Lyssnar just nu på B.B. Driftwood, satans vad bra.
Jo, det står uppställt vilken utrustning som använts vid inspelningen. Blir dock nyfiken på vilka mickar som använts till vad och hur det rent praktiskt fungerat. Hur har mickarna riggats, på vilka avstånd, flera instrument på en gång eller ett åt gången? Hur har det gått till?

Skriv till honom och fråga! Det är en trevlig man som nog gärna delar med sig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-16 21:02

Vallejos skrev:Sitter med tre nya SACD/CD-skicor från eminenta Opus 3 Records. Fantastiskt ljud. Nu snurrar den första; East - Pathfinder. Kvar har jag två nya bekantskaper att göra med B.B. Driftwood och med Sticks & Stones.
Det som slår mig är naturligtvis den fina ljudupptagningen. Hur gör Jan-Eric Persson?
Det hade varit riktigt roligt med en inblick i hur han går tillväga, hur många mikrofoner och hur det hela arrangeras. Sedan hur efterarbetet och mastring går till. För slutresultatet blir smått fantastiskt.

Nuskavise. Om jag minns rätt så kör han med två korsade åttor (rörmikrofoner) som är en koincident teknik (allt ljud tas upp i samma punkt). Hela poängen med Opus 3 är väl att det där med mastring och "efterarbete" hålls till ett minimum förutom det som måste till när man graverar vinyl. Jag tror inte det är så mycket "hemligheter" bakom. Skall man köra med endast två mikrofoner får man välja lokaler som fungerar för den valda tekniken och (i den mån det går) arrangera musikerna på lämpligt sätt. Mer hantverk än rocket science.

Fast BB Driftwoods skiva är ju ett studioalbum så det borde vara multitrack. Hmmm...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-09-16 21:51

DQ-20 skrev:
Vallejos skrev:Sitter med tre nya SACD/CD-skicor från eminenta Opus 3 Records. Fantastiskt ljud. Nu snurrar den första; East - Pathfinder. Kvar har jag två nya bekantskaper att göra med B.B. Driftwood och med Sticks & Stones.

Nuskavise. Om jag minns rätt så kör han med två korsade åttor (rörmikrofoner) som är en koincident teknik (allt ljud tas upp i samma punkt). Hela poängen med Opus 3 är väl att det där med mastring och "efterarbete" hålls till ett minimum förutom det som måste till när man graverar vinyl. Jag tror inte det är så mycket "hemligheter" bakom. Skall man köra med endast två mikrofoner får man välja lokaler som fungerar för den valda tekniken och (i den mån det går) arrangera musikerna på lämpligt sätt. Mer hantverk än rocket science.

Fast BB Driftwoods skiva är ju ett studioalbum så det borde vara multitrack. Hmmm...

/DQ-20

Jag undrar verkligen om Jan-Erik fortfarande spelar in med ren XY-teknik. Det var länge sedan han ändrade sin inspelningsteknik vad gäller mikrofoner och teknik/karakteristik. Mikrofonerna han använder är från Jörgen Thuresson.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-09-16 22:11

Han lägger på lite andratonsdist i precenseregionen. Kom ihåg var ni läste det först.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-16 23:43

petersteindl skrev:Jag undrar verkligen om Jan-Erik fortfarande spelar in med ren XY-teknik. Det var länge sedan han ändrade sin inspelningsteknik vad gäller mikrofoner och teknik/karakteristik. Mikrofonerna han använder är från Jörgen Thuresson.

Mvh
Peter

Om man tittar på albumbilderna är det lite blandat så det kan nog stämma. I alla fall för studioarbete.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-09-17 01:24

Jag tror att det huvudsakligen var Bo Hansson som var nästan rabiat Blumlein-(X/Y) anhängare och att Jan-Eric Persson har en flexiblare inställning till vilken mikrofonteknik som är lämpligast från fall till fall.
Gjorde Bo några inspelningar alls under 2000-talet, förresten?
Han var väl dessutom måttligt intresserad av CD och SACD-utgivningarna, vinyl var det "riktiga" mediet för distribution till konsument för honom, och den stolliga marknaden verkar ge honom rätt med tokmastrade onjutbara CD-utgåvor och mer lyssningsbara vinylutgåvor.
Därmed inte sagt att Opus3 gett ut onjutbara CD, det är majoriteten jag syftar på.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-17 10:32

lennartj skrev:Jag tror att det huvudsakligen var Bo Hansson som var nästan rabiat Blumlein-(X/Y) anhängare och att Jan-Eric Persson har en flexiblare inställning till vilken mikrofonteknik som är lämpligast från fall till fall.
Gjorde Bo några inspelningar alls under 2000-talet, förresten?
Han var väl dessutom måttligt intresserad av CD och SACD-utgivningarna, vinyl var det "riktiga" mediet för distribution till konsument för honom, och den stolliga marknaden verkar ge honom rätt med tokmastrade onjutbara CD-utgåvor och mer lyssningsbara vinylutgåvor.
Därmed inte sagt att Opus3 gett ut onjutbara CD, det är majoriteten jag syftar på.

Det låter i alla fall som koincidenta tekniker använts mycket på Perssons upptagningar. Om inte annat kan man plugga in oscilloskopet och kolla... :-D

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-18 08:46

Jan-Eric Persson har ju gått från den strikta upptagningstekniken med stereomikrofon till mera blandteknik. Efterbearbetning görs det också på ett helt annat sätt än tidigare. Han har också återutgett nya versioner av flera äldre inspelningar. Fanns beskrivet i någon artikel som jag har sparat någonstans....

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.39 ... r-som-nytt

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-18 09:24

RogerGustavsson skrev:Jan-Eric Persson har ju gått från den strikta upptagningstekniken med stereomikrofon till mera blandteknik. Efterbearbetning görs det också på ett helt annat sätt än tidigare. Han har också återutgett nya versioner av flera äldre inspelningar. Fanns beskrivet i någon artikel som jag har sparat någonstans....

Et tu, Brutus...

/DQ-20

PS. Intressant artikel från en oväntad källa.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-09-18 09:32

DQ-20 skrev:
RogerGustavsson skrev:Jan-Eric Persson har ju gått från den strikta upptagningstekniken med stereomikrofon till mera blandteknik. Efterbearbetning görs det också på ett helt annat sätt än tidigare. Han har också återutgett nya versioner av flera äldre inspelningar. Fanns beskrivet i någon artikel som jag har sparat någonstans....

Et tu, Brutus...

Vocative of Brutus is...!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-18 09:35

Jan-Erik är fortfarande purist, bara inte über-purist längre. ;)

Men jag har många av de senare inspelningarna, och de kan låta väldigt, väldigt bra. Det var rätt så många år sedan som han lämnade det strikta X/Y-inspelandet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-18 11:32

Almen skrev:
DQ-20 skrev:Et tu, Brutus...

Vocative of Brutus is...!

Brute! :oops:
Et tu, Brute! Et tu, Brute! Et tu, Brute! Et tu, Brute! Et tu, Brute! Et tu, Brute! Et tu, Brute!
Et tu, Brute! Et tu, Brute! Et tu, Brute! Et tu, Brute! Et tu, Brute! Et tu, Brute! Et tu, Brute!

Är du nöjd nu?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-09-18 13:29

Right. Now don't do it again!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Generellt om hifi