Test av DSPeaker

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Test av DSPeaker

Inläggav MichaelG » 2015-09-21 13:53

Bakgrund
Jag har under flera års tid varit gynnad av att ha ett par högtalare som genom sin konstruktion eliminerar stora problem i djupbasområdet, trots att jag även haft en subbas. När jag så bytte högtalare för en tid sedan, fick jag bättre diskant, mellanregister och hög- /mellanbas, men fick ett antal problem från c:a 95 Hz och neråt. De fyra mest hörbara problem var: 1. En kraftig peak vid 90 Hz, 2. En kraftig peak vid 35 Hz, 3. Peakar i infraområdet som ibland satte hela rummet i skallring - ett problem jag även hade med de gamla frontarna, 4. Inget riktigt "tryck" i lågbasområdet (c:a 40 - 80 Hz) vid lyssning i biosoffan. "Trycket" blev dock markant bättre när man står upp i rummet.

Åtgärd 1 - placering
Den första och mest uppenbara lösningen var att pröva dels olika placering av högtalarna och dels olika placering av lyssningspositionen. Jag testade också olika delning mellan frontar och subbas. Hur jag än slet med detta, blev det aldrig bättre. Dock gick det att få det sämre.

Åtgärd 2 - absorbent
Åtgärd 2 var att införskaffa ett par bredbandsabsorbenter som placerades i rummets hörn bakom frontarna. De påstods vara effektiva ner till 60 Hz, vilket nog stämmer ganska bra. Peaken vid 90 Hz reducerades till harmlös (=inte längre störande) nivå och basen jämnades ut något en liten bit ner i frekvensområdet. En klart effektiv och prisvärd åtgärd. Dessvärre saknades fortfarande litet "tryck" i basområdet och peaken vid 35 Hz var störande litet då och då. Dessutom fortsatte rummet att skallra rejält när det var mycket infrabasinformation.

Åtgärd 3 - DSPeaker
Av en händelse hörde jag talas om DSPeaker - en liten låda som kopplas mellan försteg och aktiv subbas för att fixa rumsproblem. Jag googlade på detta och noterade att det var DSPeaker Anti Mode 8033 som var rätt modell för mig. På nätet var i princip alla helt lyriska över resultatet och eftersom den bara kostade knappt 3000 spänn, investerade jag i en. Den påverkar återgivningen mellan 16 - 144 Hz.

Jag har tidigare delat sub och frontar vid 40 Hz, men eftersom DSPeaker endast påverkar subben (i min konfiguration) så valde jag en delning vid 80 Hz i stället. På så sätt behöver jag bara fokusera på subben för låg-/infrabasområdet. Inkopplingen var väldigt enkel och gjordes medelst RCA-kontakter - ut från bioreceivern och in i DSP - ut från DSP och in i subben. Medföljande mikrofon kopplades in och placerades vid lyssningsplats. Två knappar trycktes in på DSP:n och massa olika basljud dundrade på under ganska lång tid (typ 20 minuter). När det så småningom blev tyst, kalibrerade jag receivern för rätt avstånd och delningsfrekvenser. DSPeaker fördröjer signalen med knappt 3 ms, vilket kompenseras med att lägga till en meter i avståndet för subben.

Första resultatet
Vid första genomlyssningen konstaterar jag att peaken vid 35 Hz är borta! Det skallrar inte heller alls lika mycket i rummet vid infraljud. Dessutom har jag fått rejält med tryck i lågbasen. Litet väl mycket tryck. Det blir helt enkelt för mycket av det goda. Men eftersom DSP:n tillåter ett antal kompletterande mätningar, så väljer jag att mäta på en plats i rummet där det är särskilt basigt. Denna mätning går på någon minut bara.

Andra resultatet
Nu blev det mycket bättre. Peakarna är fortfarande borta. Skallret är ytterst måttligt (vid kraftig infrabas) och klangen är nästan helt homogen i basområdet. Det låter MYCKET bra om basen från lyssningsplats. Möjligen finns litet för mycket energi där baskaggen ligger på en del inspelningar. Jag får utvärdera litet till innan jag bestämmer mig för om det är helt bra, eller om jag ska göra en ytterligare kompletterande mätning. En negativ effekt är dock att det är litet för massiv bas när jag står upp i rummet. Men eftersom jag i princip aldrig gör detta när jag lyssnar på musik eller ser på film, är detta inget stort problem. Och i valet mellan detta och för avslagen bas i lyssningsposition, väljer jag detta. De störande peakarna är dock helt borta oavsett var i rummet jag befinner mig. Det är bara den allmänna basnivån som är "rätt" i biosoffan, men litet för mycket på andra ställen i rummet. Här går ju att hitta en annan kompromiss om det skulle vara viktigt.

Slutsats
För knappt 3000 spänn och en minimal arbetsinsats får jag en jämn och fin basåtergivning i biosoffan från 16 Hz och upp till delningsfrekvensen. Jag har svårt att se någon annan åtgärd som är lika prisvärd till en lika liten arbetsinsats. Har du problem i djup-/infrabasområdet, kan jag varmt rekommendera DSPeaker.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Test av DSPeaker

Inläggav Nattlorden » 2015-09-21 14:08

Grattis! :)

( Själv använder jag storebror DualCore 2.0 som är ännu mer flexibel, men kostsammare. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2015-09-21 14:45

Tack för den trevliga lilla recensionen!

Jag har länge sneglat på den här lösningen, för mig som är lat och inte har tålamod att labba och experimentera med delningsfrekvenser, fördröjningar m.m. så känns det som en mycket lockande väg att gå.

Från början kikade jag på DSPeaker Anti Mode 8033, men sen kom ver. 2.0 och jag har sedan dess tittat mera åt uppföljaren, men den har ett stort minus, den är alldeles för dyr!

Får man så mycket mera "Bang för the buck" med ver 2.0?

ver. 1.0 kan man ju till och med hitta till humana priser begagnad!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-09-21 14:48

Gött att det funkar.
Lite billigare än att bygga om hela rummet är det, men ändock en kompromiss.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-21 14:52

smile skrev:Får man så mycket mera "Bang för the buck" med ver 2.0?

Det beror på hur mycket av funktionaliteten man använder. Du kan reglera högre upp, du kan skräddarsy några egna PEQ:er, du kan tilta till en housecurve, du kan använda den till att göra mätningar med - och jämföra två olika, du kan sätta på olika subsonic-filter... och säkert mer som jag missat för att jag inte provat det.

Men skall du bara köra den på ren automatik, så är det kanske mer smäll för sedeln i den lilla.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-09-21 14:55

8033 Cinema (den modell jag har) är till för en, eller flera monokopplade subbasar. För stereobasar använder man två stycken 8033. Ver 2.0 är till för två fullregisterhögtalare i stereo, typ två frontar.

Edit: Har man onödigt mycket pengar, eller vill känna sig flexibel inför eventuella framtida uppdateringar, funkar v.2.0 naturligtvis alldeles utmärkt till en, eller flera subbar i mono, eller stereo.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-21 17:11

Någon som har erfarenhet och/ eller känner någon med erfarenhet av att använda ver2.0 till ett par frontar och dess påverkan på ljudet i negativ bemärkelse ?! (egenljud som disst och brus osv..)

Och hur mycket kan man själv bestämma över denna ryl, alltså kan jag tala om fö den att ge fan i att ändra saker vid högre frekvenser och bara låta den arbeta i basområdet på ett par fullregister högtalare ?!

Jag VILL ha en liknande lösning för att ta hand om det sista i basen här hemma, som jag inte kommer åt på akustisk väg pga att jag inte tänker bygga om hela rummet :P
Men lite EQ vore ju smutt, men då vill jag ha en EQ som är totalt skitbra i övriga register också och inte påverkar något annat än just exakt och enbart det jag talar om för den att göra.

Någon med erfarenhet ?! :)

Edit: MiniDSP tyckte jag INTE dög till frontarna, det blev helt enkelt klart sämre i allmänhet med MiniDSP inkopplad... Förutom att basen gick att få till bättre men det väger inte upp att ljudet i övrigt upplevdes grötigt.
Hoppas att denna är transparent('are) ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-21 20:26

MichaelG skrev:

8033 Cinema (den modell jag har) är till för en, eller flera monokopplade subbasar. För stereobasar använder man två stycken 8033. Ver 2.0 är till för två fullregisterhögtalare i stereo, typ två frontar.

Edit: Har man onödigt mycket pengar, eller vill känna sig flexibel inför eventuella framtida uppdateringar, funkar v.2.0 naturligtvis alldeles utmärkt till en, eller flera subbar i mono, eller stereo.

Eller om man delar frontarna till subbar med ett annat filter, vilket jag gör (Ino cr80es).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-21 20:30

DVD-ai skrev:Någon som har erfarenhet och/ eller känner någon med erfarenhet av att använda ver2.0 till ett par frontar och dess påverkan på ljudet i negativ bemärkelse ?! (egenljud som disst och brus osv..)

Och hur mycket kan man själv bestämma över denna ryl, alltså kan jag tala om fö den att ge fan i att ändra saker vid högre frekvenser och bara låta den arbeta i basområdet på ett par fullregister högtalare ?!

Man kan ganska fritt välja hur högt den skall jobba... Tycker man 250Hz är lagom, så kör man regleringen dit...sen kan man ju inte ställa det på en Hz när, men likfullt.

PM:a gärna specifika frågor så kollar jag det (efter bästa förmåga).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-09-21 21:00

DVD-ai skrev:
Edit: MiniDSP tyckte jag INTE dög till frontarna, det blev helt enkelt klart sämre i allmänhet med MiniDSP inkopplad... Förutom att basen gick att få till bättre men det väger inte upp att ljudet i övrigt upplevdes grötigt.

Vilken version av minidsp var det som du provade?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-09-22 14:26

Nattlorden skrev:
MichaelG skrev:

Eller om man delar frontarna till subbar med ett annat filter, vilket jag gör (Ino cr80es).

Så du kör den efter Inocr bara till basarna? Jobbar den inte med digital signal då?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-09-22 14:30

sprudel skrev:Så du kör den efter Inocr bara till basarna? Jobbar den inte med digital signal då?

En DSP arbetar alltid med en digital signal. Bara påpekar det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-22 14:31

sprudel skrev:Så du kör den efter Inocr bara till basarna? Jobbar den inte med digital signal då?

Nej, jag kör den innan cr80es. Och den matas analogt från bioreceiverns FR/FL pre-out.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-09-22 18:34

Länk http://www.dspeaker.se/DSPeaker/Start.html

Måst nog skaffa en "sådandär" låda också någon gång då det inte är som det ska i subben här heller :|
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-09-22 18:43

Det är fina grejer det där. ..
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-09-23 00:06

KarlXII skrev:Det är fina grejer det där. ..

Fiiina grejer sa bull . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-09-23 07:31

Nattlorden skrev:

Nej, jag kör den innan cr80es. Och den matas analogt från bioreceiverns FR/FL pre-out.

Så tänkte jag också. Då måste hela registret gå igenom apparaten, den kommer att påverka de högre registren också.
Alltså en pryl till i signalvägen.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-23 08:42

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Någon som har erfarenhet och/ eller känner någon med erfarenhet av att använda ver2.0 till ett par frontar och dess påverkan på ljudet i negativ bemärkelse ?! (egenljud som disst och brus osv..)

Man kan ganska fritt välja hur högt den skall jobba... Tycker man 250Hz är lagom, så kör man regleringen dit...sen kan man ju inte ställa det på en Hz när, men likfullt.

Okey, ja det låter ju rätt så sunt ! :)
Då kan man ju hindra den från att påverka områden högre upp som man inte vill ha påverkade.

PM kommer !
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-09-23 08:45

DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:

Okey, ja det låter ju rätt så sunt ! :)
Då kan man ju hindra den från att påverka områden högre upp som man inte vill ha påverkade.

PM kommer !

Den gör ju dock fortfarande en AD/DA konvertering på hela signalen. Att man inte behöver lägga filter där man inte vill får man väl anta.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-23 08:48

Jo och det behöver ju inte vara ett problem som hörs, om det görs snyggt :)

Det är just där jag är nyfiken på hur väl den gör jobbet :P
Kan kanske vara en vettig lösning för fullrange högtalare, men det hänger ju på att den som sagt göra jobbet med AD/DA omvandlingen på ett bra sätt.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-23 08:51

genstruktur skrev:
DVD-ai skrev:

Jag mins inte :oops:

Men det var en "vanlig" 4,2 eller vad heter den ?!

Och sedan en som var samma men med balancerade in/utgångar, båda uppvisade klart hörbar påverkan i högre register, inte så att dom lät för dåligt för att kunna användas.
Men det var en påverkan som jag inte ville ha på mitt ljud och dom fick stryka på foten, man kan säkert vara helt nöjd med dessa i signalkedjan beroende på olika omständigheter men jag var inte nöjd hemma hos mig :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-09-23 12:50

DVD-ai skrev:
genstruktur skrev:
DVD-ai skrev:

Jag mins inte :oops:

Men det var en "vanlig" 4,2 eller vad heter den ?!

Och sedan en som var samma men med balancerade in/utgångar, båda uppvisade klart hörbar påverkan i högre register, inte så att dom lät för dåligt för att kunna användas.
Men det var en påverkan som jag inte ville ha på mitt ljud och dom fick stryka på foten, man kan säkert vara helt nöjd med dessa i signalkedjan beroende på olika omständigheter men jag var inte nöjd hemma hos mig :)

Det var säkert minidsp 2x4 obalanserad/balanserad version. Låter som att du ändå provat dem som jag tänkte på, och speciellt den balanserade varianten :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-23 13:17

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:

Så tänkte jag också. Då måste hela registret gå igenom apparaten, den kommer att påverka de högre registren också.
Alltså en pryl till i signalvägen.

Ja, det behöver den ju kunna göra om man som i mitt fall vill justera några vindlingar som ligger ovanför delningsfrekvensen. Jag kör min till 250Hz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-23 13:20

AndreasArvidsson skrev:Den gör ju dock fortfarande en AD/DA konvertering på hela signalen. Att man inte behöver lägga filter där man inte vill får man väl anta.

Jag har mer förtroende för att den gör det bra än vad jag egentligen har för Denonen som sitter tidigare i kedjan...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-09-23 13:28

Nattlorden skrev:
AndreasArvidsson skrev:Den gör ju dock fortfarande en AD/DA konvertering på hela signalen. Att man inte behöver lägga filter där man inte vill får man väl anta.

Jag har mer förtroende för att den gör det bra än vad jag egentligen har för Denonen som sitter tidigare i kedjan...

Fast din denon gör väl ingen ADC?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-23 13:46

AndreasArvidsson skrev:Fast din denon gör väl ingen ADC?

Skulle jag spela en CD i 7-channel stereo eller något annat processorläge så lär den väl få göra det?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-09-23 13:49

Nattlorden skrev:

Skulle jag spela en CD i 7-channel stereo eller något annat processorläge så lär den väl få göra det?

Analogt 7kanals in och analogt 2kanals ut? Är du säker på att du inte bara mister de andra 5kanalerna? Jag tror inte det finns en ADC i en vanlig denon receiver.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-23 14:07

AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:

Analogt 7kanals in och analogt 2kanals ut? Är du säker på att du inte bara mister de andra 5kanalerna? Jag tror inte det finns en ADC i en vanlig denon receiver.

Nä, analogt 2-kanal in, analogt 7-kanal ut.
Senast redigerad av Nattlorden 2015-09-23 14:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-09-23 14:07

Nattlorden skrev:Nä, analogt 2-kanal in, analogt 7-kanal ut.

Och det kan den?

I min receiver så är inte processorn aktiv på analoga ingångar, men kanske går på din?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-23 14:10

Kan ju ha kopplat digitalkabel också utan att jag minns det, iofs... det är ju en möjlighet...

Återgå till Generellt om hifi