Moderator: Redaktörer
RuneStone skrev:Hur är distnivåerna på dom högtalare du upplever låta bra respektive dom som låter illa.. mitt högeröra "distar" i mellanregistret om distnivåerna blir för höga. Eller det är iaf den enda röda tråden jag hittat.. blir snabbt märkbart i bil med dåliga orginalhögtalare när man drar på ljudet lite..
Harryup skrev:Nu har jag i mina ringa tester märkt att horn är också väldigt känsliga i delayen mellan olika register. Kanske mer känsliga än ickehorn av någon anledning. Det som man upplever som väldigt riktat kan med rätt delay gå ifrån tandläkarstol till 3-sits soffa på runt 3,5 m lyssningsavstånd.
När det gäller dipoler så är det ju trots stora strålande ytor inte riktigt samma kraft i kroppen när man spelar med elektrostater, magnetostater. Förmodligen lite för mycket kortslutna frekvenser ändå.
Sen låter ju de flesta hornkonfigurationer extremt dåligt men jag skulle inte bli förvånad om en stor del av eländet är mediokra filtersystem och försummad timing.
Många flervägssystem om man lyssnar lågt och vrider sakta upp har en tröskel då det känns som att alla registren börjar koppla bra till luften. En del horns tröskel uppfattar jag som väsentligt lägre i ljudtryck.
/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster