Ljudöverkänslighet o högtalartyp

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RuneStone

Re: Ljudöverkänslighet o högtalartyp

Inläggav RuneStone » 2015-10-04 09:24

Hur är distnivåerna på dom högtalare du upplever låta bra respektive dom som låter illa.. mitt högeröra "distar" i mellanregistret om distnivåerna blir för höga. Eller det är iaf den enda röda tråden jag hittat.. blir snabbt märkbart i bil med dåliga orginalhögtalare när man drar på ljudet lite..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-10-04 21:31

RuneStone skrev:Hur är distnivåerna på dom högtalare du upplever låta bra respektive dom som låter illa.. mitt högeröra "distar" i mellanregistret om distnivåerna blir för höga. Eller det är iaf den enda röda tråden jag hittat.. blir snabbt märkbart i bil med dåliga orginalhögtalare när man drar på ljudet lite..

Jag har samma röda tråd. Billjud är förskräckligt. Kanske för att man måste spela högt för att överrösta bruset. Men kanske andra orsaker också. Även jag har problem med mellanregisterljud. Om det har att göra med distnivåer på inspelning/återgivning vet jag inte. Vet bara att problemet inte fanns då musiken kom ur Klipschhorn vilket gjorde mig rejält förvånad och tagen.
/Krister

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-10-04 21:42

Jag tillhör också skaran som är lite överkänslig, speciellt mot dist och vass diskant. Om ljud distar eller har vass diskant så spelar det faktiskt ingen roll hur bra allt annat är; det är olyssningsbart för mig och jag lider mer än njuter. Detta är anledningen att jag själv skaffat mig ett rejält kapabelt system trots att jag spelar på ganska moderata nivåer. Att ha ordentligt med headroom och riktigt låg dist är en grundförutsättning för bra återgivning i min bok.

Hittat du ett system som gör detta problem mindre för dig så är det bara att gratulera och jag säger lycka till :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-10-08 14:31

Jag kan tänka mig att förmodlingen hornens mera riktade ljud gör att du kanske inte spelar lika högt jämfört med "vanliga" högtalare för att uppleva samma ljudtryck på lyssningsplats.
Horn har också en förmåga att låta som att full dynamik redan finns med på väldigt låg volym. Personligen tycker jag att de flesta anläggningar som man skall spela på och inte är horn låter "väldigt högt" för motsvarande ljudtryck. I konserhuset eller ifrån akustiska instrument så har jag aldrig hört att det låter "för högt" medans det är väldigt vanligt via stereosar.

/Harryup

JM

Inläggav JM » 2015-10-08 15:23

Misstänker att Harryup är på rätt spår. Med åldern tilltar cocktail-effekten. Den aktiva förmågan att filtrera bort oönskade ljud sjunker med stigande ålder. Vid stress ökar den selektiva förmågan att fokusera på det viktigaste ljudet. Även denna förmåga sjunker med stigande ålder. Vid vissa hörselskador försämras det selektiva hörandet likt det normala åldrandet. Var i frekvensområdet och var hörselkedjan skadan sitter är helt avgörande om ljudet blir bättre med horn eller ej.
Mycket riktade horn är i princip cardioida i sin ljudutbredning i de högre frekvenserna. Så du nås ffa av direktljud. Reflexljudet som är svårt att filtrera bort är relativt försumbart jfrt med vanliga lådhögtalare.
Om hornhögtalare ger bättre ljud borde även en diplolhögtalare ljud ge bättre ljud än vanlig lådhögtalare i samma akustiska context.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-10-08 16:10

Nu har jag i mina ringa tester märkt att horn är också väldigt känsliga i delayen mellan olika register. Kanske mer känsliga än ickehorn av någon anledning. Det som man upplever som väldigt riktat kan med rätt delay gå ifrån tandläkarstol till 3-sits soffa på runt 3,5 m lyssningsavstånd.
När det gäller dipoler så är det ju trots stora strålande ytor inte riktigt samma kraft i kroppen när man spelar med elektrostater, magnetostater. Förmodligen lite för mycket kortslutna frekvenser ändå.
Sen låter ju de flesta hornkonfigurationer extremt dåligt men jag skulle inte bli förvånad om en stor del av eländet är mediokra filtersystem och försummad timing.
Många flervägssystem om man lyssnar lågt och vrider sakta upp har en tröskel då det känns som att alla registren börjar koppla bra till luften. En del horns tröskel uppfattar jag som väsentligt lägre i ljudtryck.

/Harryup

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-10-08 20:20

Intressant detta om upplevd nivå kontra verklig nivå. Om horn "alltid" upplevs spela med mer tryck så är det kanske den vägen som funkar bäst för mig. Problemet blir då att det inte finns horn att lyssna på i butiker. Hittar ju bara diy på nätet. Har ni några tips? Bor i Stockholm.
/Krister

JM

Inläggav JM » 2015-10-08 20:50

Harryup skrev:Nu har jag i mina ringa tester märkt att horn är också väldigt känsliga i delayen mellan olika register. Kanske mer känsliga än ickehorn av någon anledning. Det som man upplever som väldigt riktat kan med rätt delay gå ifrån tandläkarstol till 3-sits soffa på runt 3,5 m lyssningsavstånd.
När det gäller dipoler så är det ju trots stora strålande ytor inte riktigt samma kraft i kroppen när man spelar med elektrostater, magnetostater. Förmodligen lite för mycket kortslutna frekvenser ändå.
Sen låter ju de flesta hornkonfigurationer extremt dåligt men jag skulle inte bli förvånad om en stor del av eländet är mediokra filtersystem och försummad timing.
Många flervägssystem om man lyssnar lågt och vrider sakta upp har en tröskel då det känns som att alla registren börjar koppla bra till luften. En del horns tröskel uppfattar jag som väsentligt lägre i ljudtryck.

/Harryup

Min erfarenhet av horn är att horn sällan komprimerar vid ökat ljudtryck som vanliga lådhögtalare. Transienterna blir inte klippta. Spela på en vanlig bra lådhögtalare o jfr med en bra hornhögtalare med samma medelljudnivå, typ runt 95 dB, så hör du kompressionen tydligt.
Jag uppfattar inte detta som något som har med kopplingen till luften att göra. Men kanske har jag inte fattat vad du menar? Du har kanske ngn referens.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-10-10 11:25

Även med bra hörsel såsom mätt i vanligt hörseltest (några utvalda grundtoner typ?) kanske man kan ha olinjäriteter som drabbar signalbehandlingen utan att entydigt försämra hörseln i stort?

Den egna hörkurvan uppmärksammas inte så ofta, men nog skulle olikheter där kunna förklara mycket?

Jag gissar att hjärnan kalibrerar sin / vår perception så att vi inte alltid hör, upplever alltså, hur vi hör, dvs vilka signaler som tas emot. Däremot uppfattar vi kanske, jag gissar vidare, indirekt avvikelser som följer av vår individuella hörkurva.
Don’t just do something, sit there.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi