BPM skrev:Så jag får väl vara mer specifik: Hur påverkas signalkvaliteten av volymkontrollen när man spelar upp via en Windows 10 dator? Är den s.a.s rätt utförd?
Volymkontrollen i t.ex Spotifys egen applikation?
Där finns det skäl att vara misstänksam. Windows omsampling är rätt kass, jag fick en ny dator i veckan och hörde omedelbums att Windows var ställt på 48 kHz när jag spelade en fil i 44,1 kHz. Det gör att man kan misstänka att de inte har brytt sig så noga om hur volymkontrollen är gjord. Det ska dock tilläggas att det inte gör särskilt mycket att avstå helt från dither om man har en 24-bitssignal. Problemen är mycket (verkligen) mindre än problemen med omsampling.
Men pratar man om jämförelse mellan analog och digital volymkontroll i en seriös DAC, så är nog den digitala typiskt bättre. Analoga volymkontroller är idag ganska bra med analogmått mätt, men en digital volymkontroll är ändå ett par storleksordningar bättre map dist.
BPM skrev:Påverkar den signalen menligt (d.v.s minskar bitdjup)?
Den meningen är en motsägelse i sig. Att påverka bitdjupet behöver inte påverka att man påverkar signalen menligt. Men ja, volymkontrollen påverkar bitdjupet.
Detta innebär att signalen dämpas relativt det digitala brusgolvet, och detta är i princip väldigt likt att en analog volymkontroll dämpar signalen så att man kommer närmare det analoga brusgolvet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.