In ear lurar. Vad har hänt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

In ear lurar. Vad har hänt?

Inläggav 2-ch » 2015-10-06 13:15

Mina gamla in ear lurar gick sönder, frid över deras minne.
Så i helgen var jag på elgiganten för att inhandla ett par nya.

Jag använder dom bara till talböcker och i undantagsfall lite musik.

Men vad har hänt med sortimentet?
Nu finns nästan bara lurar med mikrofon för telefoner, dessutom av märken jag inte känner igen 8O
Det blev inget köp.

Idag gick jag in på webbhallens sida och samma sak där!
Till sist hittade i alla fall ett par helt "vanliga" lurar sennheiser CX 3.00
Så idag efter jobbet blir det till att åka dit och handla.

Tittar jag på fel ställen?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: In ear lurar. Vad har hänt?

Inläggav KarlXII » 2015-10-06 13:19

Varför inte ha en mikrofon?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-10-06 13:21

Kan det ha att göra med att folk som lyssnar på saker i små hörlurar oftast numera har mobilen som källa? mp3-spelarens tid är förbi.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-10-06 13:26

Ja jag vet nog ingen som har en traditionellt mp3-spelare längre. All lyssning på resande fot sker via mobilen. Sortimentet på lurar reflekterat förmodligen detta.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-10-06 13:27

2-ch har fortfarande telefon med utvikbar antenn. :twisted:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-10-06 13:50

Det är väl så att smålurar idag anses vara en del av mobiltelefonen.
Men jag vill inte ha en extra fjonk på sladden som bara är ivägen.

KarlXII skrev:2-ch har fortfarande telefon med utvikbar antenn. :twisted:

Ja så klart, den fungerar så bra så. Batteritid på en vecka, täckning överallt :wink:
Däremot har den inget uttag för hörlurar.

Lika bra att köpa upp lagret av gamla lurar på webbhallen så jag har till mitt livstidsbehov.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-10-06 13:50

AndreasArvidsson skrev:Ja jag vet nog ingen som har en traditionellt mp3-spelare längre. All lyssning på resande fot sker via mobilen. Sortimentet på lurar reflekterat förmodligen detta.

Nu vet du en :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-10-06 16:03

Sist jag köpte in ear beställde jag här ifrån. Det var ett par år sedan iofs.
http://www.meelec.com/
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-10-06 22:55

Jepp. Konversera mobilt genom att hålla i mobiltelefonen med ena handen, och mikrofonsnöret med den andra handen. Det kallas visst handsfree, har jag fått höra. :roll:

Precis som du lyssnar jag bara på "prat" (podcasts) när jag är mobil. Musik är nämligen en allt för allvarlig sak att bara kasta bort som soundtrack till den gråa vardagen.

Jays sortiment är schysst, tycker jag. Har haft d-Jays tidigare, och även de gamla q-Jays. q-Jays var jag oerhört nöjd med, då de dämpade utmärkt och gav ett mycket naturtroget ljud. Tyvärr lade mina q-Jays av när kabelfästet glappade ihjäl.

Nya q-Jays kommer med utbytbart kablage, men går å andra sidan loss på nästan 4000 spänn. 8O Det lägger jag absolut inte på "podcastlurar". Därför blev det nyligen ett par simplare t-Jays för min del. De låter riktigt bra, MEN dämpar absolut inte i någon tillräcklig omfattning alls! Av det skälet blir de tyvärr nästan värdelösa i mitt "pendlarkit". Är därför lite smått på jakt efter ersättare <1000 spänn.

Prisjakt är rätt ställe att leta, eftersom man - förutom att hitta lägsta pris - kan filtrera sökresultat utifrån önskade egenskaper, och då just slippa handsfreenonsens.
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-10-06 23:13

2-ch skrev:Det är väl så att smålurar idag anses vara en del av mobiltelefonen.

KarlXII skrev:2-ch har fortfarande telefon med utvikbar antenn. :twisted:

Ja så klart, den fungerar så bra så. Batteritid på en vecka, täckning överallt :wink:
Däremot har den inget uttag för hörlurar.

Lika bra att köpa upp lagret av gamla lurar på webbhallen så jag har till mitt livstidsbehov.

De flesta Androidlurar har standbytid på över en vecka om du inte har Facebook och liknande program som kollar uppgraderingar lite nu och då.
Farsan lyckades köra sin Sony Xperia SP i 23 dygn på en laddning tex :)

Så det där med att smartphones (bortsett från IPhone som har rätt dålig standbytid, iaf förut) har dålig batteritid behöver inte alltid vara sant, beror på hur man använder dom och hur mycket appar man har som gör saker i bakgrunden.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-10-07 07:26

peh skrev:Därför blev det nyligen ett par simplare t-Jays för min del. De låter riktigt bra, MEN dämpar absolut inte i någon tillräcklig omfattning alls! Av det skälet blir de tyvärr nästan värdelösa i mitt "pendlarkit". Är därför lite smått på jakt efter ersättare <1000 spänn.

Mitt flygkit består av ett par Audio-Technica in ear med aktiv brusreducering. Det borde du titta efter.
Har för mig mina kostade 7-800kr för ett år sedan. Det var det bästa köp jag gjort på länge.
Inga mer gälla barnskrik men framför allt så dämpar dom det där hjärndödande susandet som är i ett flygplan.
Dessutom är det valbart om du vill lyssna på något eller bara välja tyst funktionen.
Hörlurar av den typen borde även klara av dina pendlingskrav.

JB det stämmer säkert som du säger, men har man väl släppt ut anden ur flaskan är det svårt att stoppa tillbaka den.
De flesta jag känner är "tvugna" att ladda telefonen varje dag, tom flera gånger.
En enkel tur på stan kan bli en golgatavandring med lågt eller inget batteri för många :lol:
Ok, jag har faktisk en smart fåån nu. Men jag höll ut i det längsta.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-10-07 07:40

Det verkar gå i vågor, just nu är stora utanpåöronenlurar, det som säljer. För 5-10 år sen så ville alla ha in-ear. Jag tror Apple dödade en stor del av marknaden genom att leverera ett par helt ok lurar på köpet till varje telefon etc.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-10-07 08:49

Ähum...*host*
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-10-07 09:59

Alexi skrev:Det verkar gå i vågor, just nu är stora utanpåöronenlurar, det som säljer. För 5-10 år sen så ville alla ha in-ear. Jag tror Apple dödade en stor del av marknaden genom att leverera ett par helt ok lurar på köpet till varje telefon etc.

Alla lurar har ju sina olika användningsområden. Men i sängen på kvällen lyssnandes på talböcker är inte stora lurar ett alternativ.

På mässan i februari lyssnade jag på en stor lur som var den fösta jag upplevde som en nästan fullgod ersättare till vanliga högtalare.
I alla fall det bästa jag har hört i lurväg. JPS Labs Abyss AB-1266.
Tyvärr gör priset på 55 000kr att dessa inte passar mig.

Bild

Fjonkalicious skrev:

Ähum...*host*

Oj då :lol:

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-10-08 23:19

2-ch skrev:Mitt flygkit består av ett par Audio-Technica in ear med aktiv brusreducering. Det borde du titta efter.
Har för mig mina kostade 7-800kr för ett år sedan. Det var det bästa köp jag gjort på länge.
Inga mer gälla barnskrik men framför allt så dämpar dom det där hjärndödande susandet som är i ett flygplan.
Dessutom är det valbart om du vill lyssna på något eller bara välja tyst funktionen.
Hörlurar av den typen borde även klara av dina pendlingskrav.

Tack för tips. Kollade runt lite, men det verkar inte finnas några brusreducerande Audio-Technica-lurar kvar hos någon handlare, ens internationellt? Däremot sprang jag faktiskt in på Kjell & Co under lunchen idag och köpte ett par sådana här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=951368

37 dB dämpning, enligt tillverkaren. Och nog dämpar de som öronproppar, alltid! Även ljudet är utmärkt, åtminstone för mina podcasts. Enda klagomålet jag har, än så länge, är att kablaget är så förbålt långt (160 cm!). Med smartfånen i kavajens innerficka blir det ju rena ormboet. Men härvan hålls nu i schack med lite "tactical" trams. :D

Så Shure SE215 får bli min rekommendation till dig. Överkomligt pris, dessutom.
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-10-09 07:35

peh skrev:Tack för tips. Kollade runt lite, men det verkar inte finnas några brusreducerande Audio-Technica-lurar kvar hos någon handlare, ens internationellt? Däremot sprang jag faktiskt in på Kjell & Co under lunchen idag och köpte ett par sådana här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=951368

Så Shure SE215 får bli min rekommendation till dig. Överkomligt pris, dessutom.

Dom såg trevliga ut. Men jag har redan köpt ett par sennheiser CX 3.00 så dom får hänga med ett tag nu.

Ang noise cancelling -lurar så menade jag inte att du skulle köpa ett par exakt likadana som jag har. Det var bara för att ge tips på en fungerande typ av lur för att minska o-ljud på ett bra sätt samt en prisindikation av en billig variant.
De flesta in-ear lurar med silikontuttar dämpar ju skapligt, typ öronpropp. Men är inte att jämföra med de som har aktiv brusreducering.
Har du inte provat ett par kommer du bli förvånad. I början kände jag av ett visst obehag, lite som att man tappar balansen. Men det gick över.

Visst finns Audio Technica ATH luren kvar och kostar nu 600 kronor http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1861542

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2015-10-09 13:58

Själv nöter jag cx300 dagligen i perioder. Mest till ljudböcker, men även en del musik. Dom har dock ett par nackdelar: för det första har dom en tendens att förvandlas till ett ouppknytbart nystan när man har dom i fickan. För det andra har jag svårt att få dom att sitta kvar i öronen, vilka pluppar jag än använder. Där är exempelvis IE7 bättre, med sina byglar.

I julas köpte jag ett par XTZ EarPhone 12 men dom tycker jag är så otroligt obekväma att jag knappt kan använda dem. Har sedan tidigare ett par billigare, äldre Audio Technica som får rycka in när jag ledsnar på cx300.

Men så härom veckan slog jag till på ett par Supra Nitro på rea. Har inte hunnit lyssna så mycket men de sitter bättre i öronen än cx300, har en sladd av modell tagliatelle som inte nystar ihop sig och låter (utan att direkt ha gjort några djuplodande jämförelser) betydligt bättre än cx300, som kan vara lite lågupplösta. De har dock "nackdelen" att ha knappar och mikrofon (som funkar med ios, android och WP, enligt reklamen), men det kan man liksom stå ut med. De är ofta på rea och är då väldans prisvärda skulle jag nog säga.

/en john

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-10-09 14:21

Det här är mitt andra par cx300. Passformen funkar bra för mina öron, men jag håller helt med dig om det det där nystanet.
Inte ens om man vackert rullar ihop dom på bordet går det att lyfta upp dom utan trassel :evil:
Nu hade mitt nya par en annan sladd, så det återstår att se om den är bättre. Men jag tvivlar.

Skaffade även ett par trasselfria lurar med bredare platt sladd modell tagliatelle. Dom tyckte jag aldrig om, för så fort sladden kom emot något så hördes det väldigt mycket in i luren. Mycket störande.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-10-09 21:42

2-ch skrev:
AndreasArvidsson skrev:Ja jag vet nog ingen som har en traditionellt mp3-spelare längre. All lyssning på resande fot sker via mobilen. Sortimentet på lurar reflekterat förmodligen detta.

Ja mä! Pga ålderdomlig telefon och förlegade telefonvanor. Jag har också sladdkrull. Stödgrupp?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-10-09 22:08

Här är en till som trasslar med CX300. :lol: Är inne på mitt fjärde par tror jag, har en tendens att slarva bort mina in-ear-lurar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2015-10-15 16:50

Jag vill också tipsa om Shure SE215. Kanonbra in-ear för under tusenlappen som jag lyssnar både på musik och podcasts med.
Fördelen i ditt fall med talböckerna är isoleringen från omvärlden som är fenomenal. Jag använder dem när jag jobbar och behöver inte byta till hörselskydd när jag ska slagborra ett par hål i betong. De är lite fylliga i basen så om du är riktigt kinkig med ljudet borde du kanske testa dem först.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-10-15 17:52

2-ch skrev:
AndreasArvidsson skrev:Ja jag vet nog ingen som har en traditionellt mp3-spelare längre.

Nu vet ni en till. :D

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-10-16 07:36

bakerman22 skrev:Nu vet ni en till. :D

Då är vi 3 :lol:

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2015-10-16 09:15

4 :)

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2015-10-18 20:18

enJohn skrev:
I julas köpte jag ett par XTZ EarPhone 12 men dom tycker jag är så otroligt obekväma att jag knappt kan använda dem. Har sedan tidigare ett par billigare, äldre Audio Technica som får rycka in när jag ledsnar på cx300.

/en john

Tyvärr levereras inte XTZ Earphon 12 med den skönare skumgummi kudde som de dyrare Earphone Sports, den är betydligt bekvämare än original gummiplupparna.
De går dock att köpa som reservdel och passar utmärkt på 12:an. http://www.fyndborsen.se/horlurar/horlursforstarkare/tillbehor/complyfoam-plug

Användarvisningsbild
Torrowitz

Inläggav Torrowitz » 2015-10-18 20:25

Jag har två Mp3 spelare som jag flitigt använder. Så ännu är vi några få som vill ha separata spelare! :-) Jag har funderat på investera i en spelare som klarar fler format och även har bättre ljudchip. Troligtvis så sitter det också en något bättre förstärkare i en sådan spelare? Dessa separata Mp-3 spelare är bättre än min telefon - (Samsung S3) som dock har några år på nacken - även om det är roligt att titta på YouTube av och till. Ljudkvalitén på Tuben är dock ibland nästan så att jag inte klarar av lyssna.

Jag investerade i ett par nya in-ear lurar då jag tappat bort de mjuka ploppar som just passar till mina öron, och till den numera "gamla" Yamaha EPH-100. Efter en del letande på nätet, så tyckte jag att jag ville investera i ett par Philips Fidelio S2 för 792:-. När jag först provlyssnade blev jag besviken. Ett tunt anemiskt ljud. Efter ha provat olika ploppar så att kontakten med öronon blev riktigt tät, så vaknade dock luren till liv. Det blev ett balanserat och rent ljud. Yamahan eller andra in-ear lurar som jag haft, har inte varit lika känsliga för tätheten. Jag känner mig mycket nöjd med denna Philips-lur, bra pris och kan lyssna igen på T-banan och på ibland även på jobbet. /Torrowitz

Återgå till Generellt om hifi