Dynaudio kräver kräm, eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Dynaudio kräver kräm, eller?

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-10-15 21:01

Nattlorden skrev:
mx skrev:Som sagt, en receiver från Marantz på 50W för 3500 kr fixar Dynaudio Contour S3.4 utan problem.

Möjligen om den skiter lakritsbåt i spiral.... Eller man inte spelar musik med långa basutbrott.

Du menar att det skulle fungera med 99,9995% av all musik bara? :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-15 21:36

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:
mx skrev:Som sagt, en receiver från Marantz på 50W för 3500 kr fixar Dynaudio Contour S3.4 utan problem.

Möjligen om den skiter lakritsbåt i spiral.... Eller man inte spelar musik med långa basutbrott.

Du menar att det skulle fungera med 99,9995% av all musik bara? :D

Fast vem lyssnar på det skräpet? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-10-16 07:33

Min personliga Hifi-myt om Dynaudio är att dom använder fina element men i (generellt sett) för små lådor.
Ingen bra kombo.
Men å andra sidan det är dom ju knappast ensamma om.

Nu får den som kan gärna avliva den myten åt mig :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-10-16 10:57

Då måste de vara väldigt lättdrivna just de dynaudiona :)

Jag provade mina på min avr 4000x med 125w per kanal och det gick inte alls. Provade även på mitt proton-steg med 2x50w rms och som mest 2x600w dynamiskt 2ohm (2x220w dynamiskt i 8ohm) och det lät heller inte bra. På låg volym ja så fort man skruvade upp minsta lilla så lät det hårt och jobbigt. Basen blev otroligt svampig och oren.

Ska tilläggas att jag även hörde ett par dynaudio confidence c2 drivna av XA160 monoblock från pass och när det spelades michael jackson på lite högre volym så gungade visarna friskt.

Visst det lät bra då, men stegen fick jobba en hel del :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-16 13:14

Beakungen skrev:

Då måste de vara väldigt lättdrivna just de dynaudiona :)

4 ohm, 86db
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-10-17 15:26

Okej, de kanske var på 4 ohm, så förstärkaren lämnade lite mer effekt än 50W då.
Alea iacta est.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-10-23 20:58

Mja, lite myt och lite sanning tycker jag mig kunna se här.

Jag har endel erfarenhet av DynAudio då jag spelar på ett par Confidence C4 MK1 hemma, men har även ytterligare erfarenhet av deras sortiment från Contour-Serien mfl.
Mina C4 sägs ha ca 88db/w känslighet enligt t.ex Stereophile mfl.

Jag har kört dem med goda kvalitets grejer samt lite junk för testandets skull, men speciellt ett litet högkvalitet-steg och ett med liknande kvalitet men med lite bättre resurser, först Naim NAP 250.2 (2x80w@8ohm), denna lilla pjäs lät otroligt bra, men steget saknar kylflänsar och blev verkligen oroväckande varmt i halvtid en vanlig fredagkväll, snudd på att höljet inte gick att vidröra, så ca 55-60 grader gissar jag, det gick verkligen på knäna, men lät ändå otroligt bra. En kan bara gissa vad dem interna delarna fick genomlida för temp?
En gissning är att detta steg skulle duka under för den här typen av belastning så småningom, och av den anledningen fick det gå vidare.

Idag åker jag med ett Pass Labs som ger 2x250 i 8 ohm, och som ett av få steg dubblerar effekten vid 4ohm, så det går att krana på ytterligare en nivå, det blir också riktigt varmt då det går i klass A på tomgång till ett antal små watt därefter går det över till A/B, så någon radiator behövs inte i vardagsrummet :)

Men fick jag fritt välja idag skulle jag ändå försöka satsa på ett ännu kraftigare steg, (helst då i Pass-familjen) då jag utan problem kan bottna nuvarande steg vilket jag gjort vid några tillfällen, som tur var är det behovet litet/infinner sig så sällan så jag sitter ned i båten.

God HiFi i kombination med mycket effekt är så tråkigt dyrt :/

Men summa sumarum, sitter du på ett par lite högkvalitiva DynAudio, gå på så högkvalitiv förstärkare med så mycket effekt du har råd med, men det funkar även fine med klenare grejer, bara man är medveten om gränsen och inte pressar grejerna för långt, men kvalitet väger tyngst i mina öron.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-10-24 09:24

Blir väl varmt på grund av att de ibland går under 4 ohm och förstärkaren kanske inte gillar det under långa perioder?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-10-24 16:53

mx skrev:Blir väl varmt på grund av att de ibland går under 4 ohm och förstärkaren kanske inte gillar det under långa perioder?

Om du menar passen så misstänker jag det är en 250.5 och den kan hantera laster ner till 1ohm utan problem vad jag minns :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-10-24 18:04

Nej, tänkte på Naim. De som beskrevs som varma.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-10-24 19:08

Eargasm skrev:Idag åker jag med ett Pass Labs som ger 2x250 i 8 ohm, och som ett av få steg dubblerar effekten vid 4ohm, så det går att krana på ytterligare en nivå, det blir också riktigt varmt då det går i klass A på tomgång till ett antal små watt därefter går det över till A/B, så någon radiator behövs inte i vardagsrummet :)

Men fick jag fritt välja idag skulle jag ändå försöka satsa på ett ännu kraftigare steg, (helst då i Pass-familjen) då jag utan problem kan bottna nuvarande steg vilket jag gjort vid några tillfällen, som tur var är det behovet litet/infinner sig så sällan så jag sitter ned i båten.

Låter märkligt med tanke på min lyssning av C4 Platinum med XA60.8 som jag tyckte klarade sin uppgift galant trots hög volym. Du måste krana på rejält.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-10-26 13:04

Panelguy skrev:
Eargasm skrev:Idag åker jag med ett Pass Labs som ger 2x250 i 8 ohm, och som ett av få steg dubblerar effekten vid 4ohm, så det går att krana på ytterligare en nivå, det blir också riktigt varmt då det går i klass A på tomgång till ett antal små watt därefter går det över till A/B, så någon radiator behövs inte i vardagsrummet :)

Låter märkligt med tanke på min lyssning av C4 Platinum med XA60.8 som jag tyckte klarade sin uppgift galant trots hög volym. Du måste krana på rejält.

Det kan vara skillnaden på att ni lyssnade i olika stora rum och/eller olika mycket dämpning i rummet.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-10-26 18:10

philipbtz skrev:
Panelguy skrev:

Det kan vara skillnaden på att ni lyssnade i olika stora rum och/eller olika mycket dämpning i rummet.

Jovisst kan det vara så men rummet hos HiFi Experience är relativt stort och öppet mot andra rum. Monoblocken lämnade aldrig klass-A (visarna i mittläge)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-10-27 19:16

Jag lyssnade nyligen på ett par Dynaudio Focus 220 II och inte är de särskilt trögdrivna.
Alea iacta est.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-10-28 00:26

mx skrev:Jag lyssnade nyligen på ett par Dynaudio Focus 220 II och inte är de särskilt trögdrivna.

Jag får inte heller den känslan.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Föregående

Återgå till Generellt om hifi