Perfect Decliper

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Perfect Decliper

Inläggav ottovonkopp » 2015-10-26 10:19

Hej

Vad gör den egentligen?

Seinabo Sey

Förre.
02 - Pretend.gif
02 - Pretend.gif (27.14 KiB) Visad 1187 gånger

Efter.
02-Pretend2.gif
02-Pretend2.gif (24.79 KiB) Visad 1187 gånger

Användarvisningsbild
joakimfors

Re: Perfect Decliper

Inläggav joakimfors » 2015-10-26 10:21

Verkar inte som den gjort något vettigt öht i det där fallet annat än att sänka nivån.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-10-26 10:27

joakimfors skrev:Verkar inte som den gjort något vettigt öht i det där fallet annat än att sänka nivån.

Jag kunde inte heller höra någon skillnad vid en AB-jämförelse. Meninglöst då antar jag. Kör ju ändå Replay Gain.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-26 10:59

Har du ställt in den rätt då? För enligt deras hemsida så ska den ju nog lyckas extrapolera fram klippta toppar, inte bara dra ner nivån.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-10-26 11:19

joakimfors skrev:Har du ställt in den rätt då? För enligt deras hemsida så ska den ju nog lyckas extrapolera fram klippta toppar, inte bara dra ner nivån.

Vet inte. Körde default. Ser nu att det finns en massa jobbiga inställningar. Återkommer.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-10-26 11:28

Nothing I can say... A total declip of the flac
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-10-26 11:31

Om du skall testa denna produkt på ett korrekt sätt så bör man nog göra följande:
1. Ta en fil utan klippa toppar.
2. Klipp topparna och spara till ny fil.
3. Ta den klippta filen och kör genom declipper.
4. Jämfört oklippt original mot declipper filen.

För att declipper kan skapa oklippta toppar är inget konstigt alls. Frågan är bara om det är "rätt" toppar sas.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-26 11:32

darkg skrev:Nothing I can say... A total declip of the flac

:mrgreen: :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-26 11:34

AndreasArvidsson skrev:För att decliper kan skapa oklippta toppar är inget svårt alls. Frågan är bara om det är "rätt" toppar sas.

En annan fråga är om det spelar någon större roll om det är rätt topp om man bara har det klippta som alternativ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-10-26 11:40

Nattlorden skrev:En annan fråga är om det spelar någon större roll om det är rätt topp om man bara har det klippta som alternativ?

Ja vad som är värst mellan pest och kolera vet jag ej. Det beror mycket på omständigheterna gissar jag på.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-10-26 11:46

darkg skrev:Nothing I can say... A total declip of the flac

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-10-26 11:57

AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:En annan fråga är om det spelar någon större roll om det är rätt topp om man bara har det klippta som alternativ?

Ja vad som är värst mellan pest och kolera vet jag ej. Det beror mycket på omständigheterna gissar jag på.

Fast o-autentiska fusktoppar borde väl behöva vara påtagligt illa snickrade för att låta sämre än det klippta? Hm, kanske inte, det kanske lätt blir kolera... vad tror ni andra? Jag försöker visualisera en tänkbar koleratopp. En moderat medicin borde (användbart ord, detta) kunna jämna ut hacket utan större risk, no?

Edit alltså, rätt spets är det väl vanskligt att rekonstruera, men en mjuk kulle skulle väl alla dagar i veckan vara att föredra framför platån?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-10-26 12:04

Jag vet inte faktiskt. Är väl det som är frågan sas.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-10-26 12:07

joakimfors skrev:Har du ställt in den rätt då? För enligt deras hemsida så ska den ju nog lyckas extrapolera fram klippta toppar, inte bara dra ner nivån.

Tydligen ska default funka bra. Märker dock ingen skillnad ljudmässigt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-10-26 19:47

Jag tror att tanken med att återskapa klippta toppar är vacker på papperet, men att man missar hur det kan se ut i praktiken.Ofta är det en låg frekvens som är stark och orsakar klippningen, och under den tiden är högfrekvensen blockerad. Declippern har då den otacksamma uppgiften att återskapa flera perioder av en relativt sett svag högfrekvent oscillation. Det ger det där typiska krasande ljudet som uppstår vid vrålklippning och det är egentligen en amplitudmodulation av högfrekvensen som blockeras stundtals.

Ungefär så här, överdrivet:
Bilagor
clip.png
clip.png (37.13 KiB) Visad 1022 gånger
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-10-26 19:59

Perfect Declipper funkar utmärkt! Själv har jag dock bara testat själva Perfect Declipper-mjukvaran lite kort för längesedan, och kan därför inte uttala mig om villka inställningar, etc, som krävs för att få det att fungera som det är tänkt.

Däremot gick jag nyligen loss på Stereo Tool av samma upphovsman. Stereo Tool är en mycket större ljudbehandlingssvit, där Perfect Declipper ingår. För att få till den riktiga dynamiken måste man även trimma AGC (Automatic Gain Control). Jag skriver mycket mer om detta, och berättar om min egen "unmastering", i en helt annan tråd här på Faktiskt.se.

Notera att mina inställningar är tillgängliga för nedladdning! Mycket nöje. :)
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-10-26 20:47

Svante skrev:Jag tror att tanken med att återskapa klippta toppar är vacker på papperet, men att man missar hur det kan se ut i praktiken.Ofta är det en låg frekvens som är stark och orsakar klippningen, och under den tiden är högfrekvensen blockerad. Declippern har då den otacksamma uppgiften att återskapa flera perioder av en relativt sett svag högfrekvent oscillation. Det ger det där typiska krasande ljudet som uppstår vid vrålklippning och det är egentligen en amplitudmodulation av högfrekvensen som blockeras stundtals.

Ungefär så här, överdrivet:

Ah, ja, nej, ok. Bra förklarat!

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-10-28 10:13

En stilla fråga, vore det inte enklare att få musiken omastrad från början?

Men men det är ju inte det lättaste......

Henrik

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-10-28 10:22

nuffe skrev:En stilla fråga, vore det inte enklare att få musiken omastrad från början?

Men men det är ju inte det lättaste......

Henrik

Ja, det är bara att hoppas att låta bäst blir populärare än att låta mest.

Det borde ju bli nästa försäljningsargument nu när allt låter lika högt och både radio och strömmningstjänster utjämnar ljudnivån som standard.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-10-28 10:25

nuffe skrev:En stilla fråga, vore det inte enklare att få musiken omastrad från början?

Ja, instämmer. Jag tittade på vidoen i den andra tråden och den verkar lite mer avancerad än jag först trodde, men faktum kvarstår att det handlar om att försöka rädda en signal som har förstörts. Och att det bästa vore om den aldrig hade förstörts.

Man kan förstås tänka sig att en inspelningstekniker har varit slarvig med nivåerna vid inspelningen av något väldigt viktigt, då är det rimligt att försöka rädda inspelningen med alla möjliga medel, men samtidigt riskerar det att göra inspelningstekniker slarviga om de vet att de kan rädda signalen även om de är slarviga.

...vad man kan hoppas på är att musikproducenterna ser att folk försöker laga det som de har trasat sönder och kanske kanske ger dem en insikt om att det är dumt att trasa sönder.

...eller så börjar det komma remastrade remasters där tidigare söndertrasat material ges ut igen, "räddat".

Möjligheterna är oändliga, och något säger mig att i det stora hela blir det sämre för varje "fiffig" sak man kommer på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-28 11:28

Svante skrev:...eller så börjar det komma remastrade remasters där tidigare söndertrasat material ges ut igen, "räddat".

... eller så börjar det komma analoga inspelningar där man inte först hackat upp dem i 44 100 bitar och sedan "räddat" det hela med att foga ihop det igen.

Sorry, kunde inte låta bli :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-10-28 11:47

Bill50x skrev:
Svante skrev:...eller så börjar det komma remastrade remasters där tidigare söndertrasat material ges ut igen, "räddat".

... eller så börjar det komma analoga inspelningar där man inte först hackat upp dem i 44 100 bitar och sedan "räddat" det hela med att foga ihop det igen.

/ B

:)

Det är ju i alla fall bättre än att ta signalen från det analoga masterbandet och försöka karva ner något som liknar det i en plastbit, analogt.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-10-28 17:48

Svante skrev:Man kan förstås tänka sig att en inspelningstekniker har varit slarvig med nivåerna vid inspelningen av något väldigt viktigt, då är det rimligt att försöka rädda inspelningen med alla möjliga medel, men samtidigt riskerar det att göra inspelningstekniker slarviga om de vet att de kan rädda signalen även om de är slarviga.

Finns nog inget musikprogram som inte visar en ganska tydlig röd lampa när det klipper, men det krävs faktiskt ganska mycket klippning för att det ska höras om det är lite tyngre och distad musik (tex rock eller metal), och det gör ju att mixen låter lite "skitigare", så ofta låter dom det nog klippa en del just för att det ska låta högt och skitigt (Metallica - Death Magnetic!) =D

Är det en lugn låt med väldigt cleana instrument och snäll sång så brukar det dock låta väldigt fult med peak-dist...

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-10-28 20:07

Svante skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det är ju i alla fall bättre än att ta signalen från det analoga masterbandet och försöka karva ner något som liknar det i en plastbit, analogt.

Jo så skulle det vara i den bästa av världar men praktik och teori går tyvärr inte hand i hand när det gäller det här uttjatade ämnet. Ofta håller dom inte handen alls.

Tyvärr, eftersom när man blåser av dammet från analoga masterband för att skapa en "perfekt" överföring i digitalt format så blir det inte så bra som man kan hoppas på.

Om det beror på att det är skit bakom spakarna eller om magnetbanden har tappat information eller om det beror på andra orsaker vet jag ej.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-10-28 23:19

Jansson skrev:Jo så skulle det vara i den bästa av världar men praktik och teori går tyvärr inte hand i hand när det gäller det här uttjatade ämnet. Ofta håller dom inte handen alls.

Nej, det verkar faktiskt fullständigt omöjligt att göra en helt rak överföring numera. Det är som att de skulle skämmas något alldeles oerhört om de inte hade pillat åtminstone lite ("varsamt") på signalen. Det skulle ju innebära att de inte behövdes, och alla vill ju känna sig behövda.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-10-30 13:32

Jag tror du är inne och petar på något djup mänskligt nu, Svante.
Jo alla vill ju känna sig behövda.

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-31 11:58

Perfect Decliper och andra liknande program ska alltså återskapa något som vi inte har en aning om hur det var? En gissning baserat på vad? Enligt exemplet ovan verkar det bara vara en nivåsänkning eller ser man något mer?

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-10-31 15:01

RogerGustavsson skrev:Perfect Decliper och andra liknande program ska alltså återskapa något som vi inte har en aning om hur det var? En gissning baserat på vad? Enligt exemplet ovan verkar det bara vara en nivåsänkning eller ser man något mer?

Vill återigen peka på mitt inlägg i en annan tråd, där jag också länkar till ett DuTub-klipp där upphovsmannen förklarar hur det funkar.

För funkar gör det. Tyvärr verkar ottovonkopp haft otur med inställningar, då det mycket riktigt bara skett en nivåsänkning i det exempel som tas upp i den här trådens ursprungsinlägg.
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-11-01 02:28

RogerGustavsson skrev:Perfect Decliper och andra liknande program ska alltså återskapa något som vi inte har en aning om hur det var? En gissning baserat på vad? Enligt exemplet ovan verkar det bara vara en nivåsänkning eller ser man något mer?

Det verkar ju vara en gissning baserat på hur signalen var strax före och efter klippningen. Och det verkar vara lite mer avancerat än jag först trodde. Antagandet man gör är kanske att signalen inte ändrar sig oändligt fort, spektralt. Finns det en 3 kHz-ton strax före och efter så finns den nog däremellan också.

...men som sagt, det är mycket bättre att låta bli att klippa signalen.

Återgå till Generellt om hifi