NAD 208 THX. Diverse funderingar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: NAD 208 THX. Diverse funderingar.

Inläggav genstruktur » 2015-11-03 12:24

Almen skrev:Spara i så fall lite mer till AMP27. Det är ju bara så snyggt på alla sätt och vis.

Men 991:an har väl nästan 250 - 300 W att toppa med? Det räcker ganska långt, faktiskt. Du kan ju mäta lite och kolla hur nära du ligger att maxa när du krämar på.

Jo den är ju det :) , och dyr 8O.

Ja så här står det på Stereophile:
John Atkinson used the Miller Audio research Amplifier Profiler to test the Rotel's maximum power output on a toneburst signal that more closely approximates a music signal, 10 cycles of 1kHz followed by 40 cycles off. Under these conditions, the modest-looking Rotel proved a powerhouse, delivering 281.5W into 8 ohms, 539W into 4 ohms, 974 W into 2 ohms, and 1615W into 1 ohm.

http://www.stereophile.com/content/rote ... PoZD1D9.97

Jag tror att jag sällan lyssnar på något över 100 dB kontinuerligt i nuvarande boende. Skulle till och med kunna tänka mig att mitt mesta lyssnande sker i intervallet 80-90 dB.
Hur tänkte du att jag skulle mäta, med dB-mätare?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2015-11-03 12:28

Sätt ett oscilloskop på utgången och mät vilket spänningssving du har då du lyssnar som starkast.

Gläd dig sedan åt att du har mycket mer att tillgå. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-11-03 12:29

bomellberg skrev:Sätt ett oscilloskop på utgången och mät vilket spänningssving du har då du lyssnar som starkast.

Gläd dig sedan åt att du har mycket mer att tillgå. :-)

Aha, får införskaffa ett sådant då! :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-11-03 12:32

Och se för guds skull till att Oscilloskopets prob är skild från nätjorden, jag fick en skön svetsning i terminalen när jag försökte mig på en dylik manöver för länge sedan :twisted:
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-03 12:34

Eller koppla ur högtalarna, ställ in volymratten på vad du har som mest, spela en CD med en 1 kHz-ton på 0 dBFS, och mät med en voltmeter på AC över en högtalarutgång. I princip motsvarar spänningen kvadrerad genom 8 den 8 ohms-effekt du behöver.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-11-03 13:43

Fostex skrev:Och se för guds skull till att Oscilloskopets prob är skild från nätjorden, jag fick en skön svetsning i terminalen när jag försökte mig på en dylik manöver för länge sedan :twisted:

Japp, om jag får tag på ett så skall jag vara noga med att följa alla anvisningar jag får!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-11-03 13:44

Almen skrev:Eller koppla ur högtalarna, ställ in volymratten på vad du har som mest, spela en CD med en 1 kHz-ton på 0 dBFS, och mät med en voltmeter på AC över en högtalarutgång. I princip motsvarar spänningen kvadrerad genom 8 den 8 ohms-effekt du behöver.

Det där skulle jag kunna göra hemma med befintlig utrustning. Skall kika på det.
Men kanske kan ta det i min medlemspresentation istället, för det har inte riktigt med ämnet att göra.

Tack Almen.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi