av IngOehman » 2015-11-07 23:07
Dåskavise... I hemmabion finns två fronthögtalare (pi60s), en center (i16s), 8 surroundhögtalare (a2) och 4 basmoduler (profX). Därtill ett extra par piP och ett par piX (för demobruk). Har jag förstått det rätt om det skall räknas som 9,5 par?
Sen har jag ett två par högtalare (prototyp till piP + ett par gamla högtalare som mest liknar pi20) i vardagsrummet, det ena till den lilla TV-baserade lyssningen, det andra till hifi-lyssningen. I sovrummet finns ytterligare ett par (föregångare till pi24,5) och av något skäl lyssnar jag bara på radio där, nästan bara P2. Likaså har jag ett par i garaget (piP), och sen ett par i husbilen också (piM). Det blir fem par till det.
Så 14,5 par högtalare blir det totalt. De används allihopa, rätt så mycket.
- - -
Har ju utöver det lite smått och gott också, men de uppräknade är de som används regelbundet. Det vill säga husbilshögtalarna (piM) dubblar som resehögtalare när det inte är husbilssäsong och jag är ute och flyger.
Har inga "stand by-högtalare". Är inte intresserad av hifi-prylar på det sättet och ser därför ingen poäng med att äga en massa extra att testa och byta med. Jag ägnar hellre min tid åt att lyssna på musik och att titta på film. Dock byter jag då och då i en av anläggningarna, den jag har hemma i vardagsrummet. Det gör jag för att jag känner att jag har ett ansvar att verkligen sätta mig in i hur det är att leva med alla mina högtalarmodeller. Så varje gång något är nytt så brukar det hamna i just den anläggningen något halvår eller så. Oftast så sker det samtidigt som även andra testar dem på liknande sätt, alltså beta-serien.
Vh, iö
Senast redigerad av
IngOehman 2015-11-07 23:23, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).