Devialet SAM

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Re: Devialet SAM

Inläggav Xenod » 2015-11-04 16:34

Almen skrev:Oh ja, kolla här: SAM-ready speakers

Nedanstående bilder är före korrektion, mörka kurvan är önskad signal, ljusare är faktiskt utsignal.

Audiovector SR1 Avantgarde Arrete
[ Bild ]

Guru Pro Audio
[ Bild ]

Och här är efter SAM-korrektion:

Audiovector SR1 Avantgarde Arrete
[ Bild ]

Guru Pro Audio
[ Bild ]

Tittar man på bilderna du länkade Almen så har de inte använt exakt samma ställe i låten för att ta ut jämförelsebilden mellan Audiovector och Guru. Skumt.

Jag roade mig nyss med att försöka hitta vart i låten något liknande finns. Detta hittade jag ca 40,5 sekunder in i låten:

Bild

Alltså är klippet ca 150ms långt. Det är inte exakt samma vågform som visas på Devialets hemsida, men snarlikt skulle jag säga.

Edit: för jämfrelse:

Guru Junior Plus med SAM inkopplad.
Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-04 16:44

Xenod skrev:Tittar man på bilderna du länkade Almen så har de inte använt exakt samma ställe i låten för att ta ut jämförelsebilden mellan Audiovector och Guru. Skumt.

Ja, det är olika för många av högtalarna. Man undrar vad som konstituerar "insignal".

Jag roade mig nyss med att försöka hitta vart i låten något liknande finns. Detta hittade jag ca 40,5 sekunder in i låten:

[ Bild ]

Alltså är klippet ca 150ms långt. Det är inte exakt samma vågform som visas på Devialets hemsida, men snarlikt skulle jag säga.

Edit: för jämfrelse:

Guru Junior Plus med SAM inkopplad.
[ Bild ]

Ambitiöst! :D Ja, det ser ju väldigt likt ut.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-11-04 16:51

Kanske de mäter "insignal" på förstärkarutgångarna som väl då kan variera lite beroende på vad man har kopplat i för högtalare?</vilda spekulationer>

Sen vet jag inte hur mycket jag skulle lite på marknadsföringsgrafer som säkert "mastrats" av diverse Photoshopninjor. ;)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-11-04 18:52

Betyder detta att all musik kommer att låta som Massive Attack också genom en sån där stärkare..? :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-04 18:55

:D

Nä, men kan någon ge sig på att tolka kurvorna? Skulle man kunna se det som det förkättrade "fasriktighet"?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-11-04 19:05

Nej tyvärr inte. Men jag vill bara säga att det stör mig hur de har synkat "börkurvan" med "ärkurvan" i bilderna. I t.ex. Audiovector-bilden tidigare tråden (utan SAM) spelar ju högtalaren långt före insignalen. Det är bannemej bra gjort det! :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-04 19:09

Pre-ringing? :)

Nä, det verkar som de synkat mitt i. :?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-11-04 19:12

Xenod skrev:Nej tyvärr inte. Men jag vill bara säga att det stör mig hur de har synkat "börkurvan" med "ärkurvan" i bilderna. I t.ex. Audiovector-bilden tidigare tråden (utan SAM) spelar ju högtalaren långt före insignalen. Det är bannemej bra gjort det! :)

Äsch då, dä där fixade ju Lucky Luke redan på fyrtiotalet . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-05 00:39

Valet av domän att visa kurvor på anser jag inte ge resultat som visar på vad man egentligen hör. Det bör finnas en korrelation mellan uppmätt och det man hör.

Då måste det till annan typ av mätningar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-05 12:15

petersteindl skrev:Valet av domän att visa kurvor på anser jag inte ge resultat som visar på vad man egentligen hör. Det bör finnas en korrelation mellan uppmätt och det man hör.

Har du gjort lyssningstester?

Man kan ju anmäla sig hos Audio Concept: Request Listening :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-05 12:51

Almen skrev:
petersteindl skrev:Valet av domän att visa kurvor på anser jag inte ge resultat som visar på vad man egentligen hör. Det bör finnas en korrelation mellan uppmätt och det man hör.

Om de vill visa vad de implementerar bör de visa kurvor i frekvensdomän.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-05 13:06

petersteindl skrev:
Almen skrev:

Om de vill visa vad de implementerar bör de visa kurvor i frekvensdomän.

Jag menar att the proof of the implementation lies in the listening. Du har ju egna högtalare på Audio Concept, det är väl bara att gå dit och be om en demonstration?

Annars, om du vill ha frekvensinformationen är det väl bara att köra en fouriertransform på kurvan? :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-11-05 13:12

Almen skrev:Annars, om du vill ha frekvensinformationen är det väl bara att köra en fouriertransform på kurvan? :)

:mrgreen:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-05 16:15

Almen skrev:

...

Absolut. Jag har gjort väldigt många lyssningstester :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-05 21:30

petersteindl skrev:
Almen skrev:

...

Absolut. Jag har gjort väldigt många lyssningstester :)

Mvh
Peter

Men du kommer inte att berätta om dem förrän din högtalarförsäljning kommit igång och du skrivit kkart ditt White Paper, etc. etc., jag fattar... :)

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2015-11-05 21:41

Vackra men bedrägliga kurvor.

Ändrar dom på frekvensgången har dom förstört tillverkarens intentioner.
En skillnad på +/- 0,3 dB inom 1 oktav ovanför 2 kHz ändrar karaktären på ljudet.

Ändrar dom på faslägen i överlappande områden förändras spridningen.

Det kan bli bättre eller sämre beroende på hur kompetent konstruktören är.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-11-05 22:11

Det hade varit fint med graderade axlar för att på så vis ge lite mer info om vad som gjorts (annars säger det ju egentligen inte mycket alls).

Det är ju dock helt klart fråga om något mer än meck med tonkurva.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2015-11-05 22:26

Piotr skrev:Det hade varit fint med graderade axlar för att på så vis ge lite mer info om vad som gjorts (annars säger det ju egentligen inte mycket alls).

Det är ju dock helt klart fråga om något mer än meck med tonkurva.

Piotr,

Vad menar du att du skulle se med graderade axlar?
Det är ju en vågform dom visar att dom kan återskapa.

Det är klart att dom pillar på mer än tonkurva annars skulle dom inte kunna återskapa vågformen.

En svaghet är att dom pillar på hela signalen i både frekvens, nivå och tid.
Det är inte samma sak som att pilla på HP/LP delarna separat.

Det ser imponerande ut men jag är skeptisk till att det är en universalmedicin till bättre återgivning.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-11-06 00:52

chrisss skrev:Piotr,

Vad menar du att du skulle se med graderade axlar?
Det är ju en vågform dom visar att dom kan återskapa.

Amplitud och tid. En vågform från en högtalare ser ju oftast olika ut beroende på nivå.

Det är klart att dom pillar på mer än tonkurva annars skulle dom inte kunna återskapa vågformen.

Njaej.. vågformen beror ju även (i stor grad) på apparatens tonkurva. En stor svacka/dipp just vid en "stationär" del av en signal/vågform ger ju en markant visuell effekt på den återgivna eller (försök till) återskapade vågformen. Rätta till tonkurvan så blir vågformen mer lik.

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-11-07 16:24

Devialet påpekar att SAM korrektionen inte skall påverka högtalarens grundkaraktär vilket kan verka motsägelsefullt. Kanske har dom ändå rätt då SAM endast påverkar signalen i basen upp till 150Hz och och inte i örats kanske mest känsliga område map upplevd karaktär? Det betyder väl i praktiken att de inte påverkar ev problem med filter vid delningfrekvenser eller fasproblem mellan högtalarelement etc. Devialet uppfyller således inte potentialen i en fullt aktiv DSP justerad högtalare (och har nog inte påstått det heller..).

Deras korrektion är väl inget annat än en basservo med virtuell sensor dvs man mäter en högtalares återgivna signal och skapar en korrektion i en DSP för att minimera felet men utan aktiv återkoppling? Det bör fungera bra om högtalarens fel beror på konceptet. Om högtalarens toleranser (filter, element mm) signifikant påverkar felet kan det i värsta fall förvärras. Man bör då åtmindstone skapa korrektionen genom att använda en så nominell högtalare som möjligt. Om de är seriösa bör det därför göras i samråd med högtalartillverkaren. Någon nämnde att det också "turnerar runt" och mäter upp högtalare som någon släpat dit vilket väl är ok om det gäller enskillda högtalare (då korrigeras ju just den korrekt..). Däremot mindre bra om man använder det generellt.
Dirac påverkar hela frekvensområdet och inkluderar även rummets akustik varför karaktären sannolikt påverkas i högre grad. Det finns nog många här som kan intyga att en DSP kan göra stor skillnad för att minska effekter av rummets egenmoder i basen (använder själv Antimode Core 2). Däremot är det riktigt tveksamt med digital rumskorrektion för högre frekvenser då det inte primärt är resonanser utan oändligt många reflektioner med så liten våglängd att det blir på tok för känsligt för lyssningsposition och t.o.m. huvudrörelser. Reflektioner hanteras väl därför oftast bättre med akustikfix i rummet. Jag har ingen egen erfarenhet av Dirac men det verkar finnas många sätt att sjäv ställa in gränsfrekvens för korrektion mm så det är troligen väldigt användbart med rätt kunskap. Tyvärr verkar det inte lika enkelt att med Dirac korrigera för alla apparater i en anläggning om man inte har digital ingång med ingångsväljare till sin dator.

Nåväl, min grundläggande fundering var om någon på faktiskt faktiskt (.. :wink: ) har hittat något mer konkret map konutslag vs distorsion. Vidare bör ju en bättre konstruerad högtalare kräva mindre korrektion. Omvänt bör Devialets mätningar då ge en indikation på om hur bra respektive högtalare återskapar signalen i basen. I så fall framstår bla Dynaudio contour 1.4 och Guru Audio QM10 och ett fåtal andra som klart bättre än de flesta.
STARE

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-11-07 16:54

Säger dom inte att SAM kan kompensera för olinjäriteter, vilket väl inte Dirac kan, eller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-11-08 09:21

SRe skrev:Devialet påpekar att SAM korrektionen inte skall påverka högtalarens grundkaraktär vilket kan verka motsägelsefullt. Kanske har dom ändå rätt då SAM endast påverkar signalen i basen upp till 150Hz och och inte i örats kanske mest känsliga område map upplevd karaktär? Det betyder väl i praktiken att de inte påverkar ev problem med filter vid delningfrekvenser eller fasproblem mellan högtalarelement etc. Devialet uppfyller således inte potentialen i en fullt aktiv DSP justerad högtalare (och har nog inte påstått det heller..).

Deras korrektion är väl inget annat än en basservo med virtuell sensor dvs man mäter en högtalares återgivna signal och skapar en korrektion i en DSP för att minimera felet men utan aktiv återkoppling? Det bör fungera bra om högtalarens fel beror på konceptet. Om högtalarens toleranser (filter, element mm) signifikant påverkar felet kan det i värsta fall förvärras. Man bör då åtmindstone skapa korrektionen genom att använda en så nominell högtalare som möjligt. Om de är seriösa bör det därför göras i samråd med högtalartillverkaren. Någon nämnde att det också "turnerar runt" och mäter upp högtalare som någon släpat dit vilket väl är ok om det gäller enskillda högtalare (då korrigeras ju just den korrekt..). Däremot mindre bra om man använder det generellt.
Dirac påverkar hela frekvensområdet och inkluderar även rummets akustik varför karaktären sannolikt påverkas i högre grad. Det finns nog många här som kan intyga att en DSP kan göra stor skillnad för att minska effekter av rummets egenmoder i basen (använder själv Antimode Core 2). Däremot är det riktigt tveksamt med digital rumskorrektion för högre frekvenser då det inte primärt är resonanser utan oändligt många reflektioner med så liten våglängd att det blir på tok för känsligt för lyssningsposition och t.o.m. huvudrörelser. Reflektioner hanteras väl därför oftast bättre med akustikfix i rummet. Jag har ingen egen erfarenhet av Dirac men det verkar finnas många sätt att sjäv ställa in gränsfrekvens för korrektion mm så det är troligen väldigt användbart med rätt kunskap. Tyvärr verkar det inte lika enkelt att med Dirac korrigera för alla apparater i en anläggning om man inte har digital ingång med ingångsväljare till sin dator.

Nåväl, min grundläggande fundering var om någon på faktiskt faktiskt (.. :wink: ) har hittat något mer konkret map konutslag vs distorsion. Vidare bör ju en bättre konstruerad högtalare kräva mindre korrektion. Omvänt bör Devialets mätningar då ge en indikation på om hur bra respektive högtalare återskapar signalen i basen. I så fall framstår bla Dynaudio contour 1.4 och Guru Audio QM10 och ett fåtal andra som klart bättre än de flesta.

Det här med att den inte skall påverkar grundkaraktären tror jag motiveras av att de endast försöker "ta bort högtalarens olinjära beteende". Mätningarna de gör på varje högtalarmodell är ämnade att resultera i en överföringsfunktion som är inversen av högtalarens olinjära beteende - om jag har fattat deras marknadsföring korrekt.

Bild

Sen är jag ju tämligen skeptisk till att de inte skulle påverka det linjära beteendet ganska kraftigt också, även om det inte är deras primära mål!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-11-08 11:34

Undras t.ex. vad som menas med "Desired air pressure" m.a.p:

1. Spridningsegenskaperna hos högtalaren?

2. Högtalarnas tilltänkta placering i rummet?

3. Lyssningsrummets akustiska egenskaper?

4. Den tilltänka lyssnarens preferenser (hur denne subjektivt vill att det ska låta samt hur högt det normal spelas på högtalarna)?

Ja jisses... :?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-11-08 14:02

Verkar godtyckligt med basala angivna siffror
B&W 802d går efter SAM, knappt en oktav djupare :roll:

Somethings gotta give
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-11-08 14:11

SRe skrev://Deras korrektion är väl inget annat än en basservo med virtuell sensor dvs man mäter en högtalares återgivna signal och skapar en korrektion i en DSP för att minimera felet men utan aktiv återkoppling? Det bör fungera bra om högtalarens fel beror på konceptet//

//Dirac påverkar hela frekvensområdet och inkluderar även rummets akustik varför karaktären sannolikt påverkas i högre grad.//

//Nåväl, min grundläggande fundering var om någon på faktiskt faktiskt (.. :wink: ) har hittat något mer konkret map konutslag vs distorsion. Vidare bör ju en bättre konstruerad högtalare kräva mindre korrektion. Omvänt bör Devialets mätningar då ge en indikation på om hur bra respektive högtalare återskapar signalen i basen. I så fall framstår bla Dynaudio contour 1.4 och Guru Audio QM10 och ett fåtal andra som klart bättre än de flesta.//

Ser ingen text på hemsidan som indikierar att det skulle röra sig om en "virtuell basservo". Dom skriver ju att dom mäter en hel hoper med parametrar (60 eller så) med bland annat laser. Vad menar du med "om högtalarens fel beror på konceptet"?

Ser heller inget som indikerar att mätningarna som utförs skulle vara begränsade till det lågfrekventa området.
Undrar också vad du menar med "hittat något konkret map konutslag vs distortion"..?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-11-08 15:36

Jag såg i någon av testerna eller recensionerna att "under 150 Hz" nämndes, och det är väl klokt om det inte ska kompensera för högtalarens karaktär som konstruktören tunat in, eller rummets egenskaper som givetvis varierar mycket.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-11-08 15:53

Virtuell basservo är min egen beskrivning därav "fnuttar" och en tolkning ur nedastående urklipp men utan fullständig bevisning.
"Comparable to a transfer function, this physical model is inversed in real time in digital signal processing processor, upstream from the digital/analogue conversion, such that the acoustic pressure in the air is the exact reflection of the signal captured by the microphones during recording."
"The process is a temporal one that operates as an open loop, without sensors, and not requiring any modifications to the installation."

Med virtuell sensor menar jag en funktion som mäter vissa parametrar på ingående signal tex effekt och frekvens m.fl. och simulerar en kompensation.

Du har rätt att det inte står något om frekvenser under 150Hz på deras hemsida men tror att jag läst det någonstans (hittar inte igen det...?) . Devialet skriver dock under 200Hz, Se: http://en.devialet.com/assets/Press/Ste ... ion_EN.pdf

Med högtalarkoncept menar jag hur hela högtalaren som system är konstruerad och därmed presterar nominellt inklusive kompromisser. Dvs utan spridning i resultat beroende på toleranser mellan individer.
STARE

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-11-08 20:20

http://www.soundstageultra.com/index.php/features-menu/opinion-menu/494

SAM processing works in the time domain, and only below 150Hz. Although it’s difficult to figure out from Devialet’s white paper precisely what SAM is doing, I found one sentence illuminating: “SAM prevents any delay between bass and the rest of the spectrum, avoiding the effect of the phase rotation at the vicinity of the natural low-frequency cut-off of the loudspeaker.”
Shatterer of words

Föregående

Återgå till Generellt om hifi