RogerGustavsson skrev:50 Hz tycker jag verkar för högt. Tror det är någon på detta forum som nämnt 23 Hz. IÖ, Svante?
Njae, det där påståendet lider nog av att vara en tumregel, och så enkelt är typ ingenting.

Vad som är sant är att man hör med öronen även ned till väldigt låga frekvenser, men mer och mer ljudtryck behövs för att passera hörtröskel ju lägre frekvens som spelas. Sant är också att upplevda hörstyrkan kan öka massor om även resten av kroppen (väl valda delar eller hela) stimuleras. Och det är intressant att se vad som händer när man utan kroppens inverkan ligger mycket nära hörtröskeln, adderar resten av kroppen och hör ljudet mycket tydligt, och sedan tar bort ljudet från öronen. Logiken säger att det inte skulle påverkan nämnvärt, men det gör det. Öronen behövs också!
Det är som om kroppen deltar inte bara genom stimulans mot kroppen, utan även påverkar öronens hörande genom att hörselmusklerna (talar nu om dem inuti öronen) får vara med och förstärka ljudet så de faktiskt hörs bättre, som på riktigt hörda ljud - som resulterar i signaler som går från inneröronen till hjärnan.
Övergången mellan rent öronhörande och sådant som hörs bäst (även i öronen) när kroppen för vara med, är dock mycket mjuk och dessutom ljudtrycksberoende. Det går inte att ange en specifik frekvens när det övergår från att fungera si till att fungera så.
Det finns även några medicinskt intressanta fall av människor som uppvisar samma hörtröskel kroppsoassisterat som andra gör assisterat.
Just i det mycket låga basområdet ser man väldigt stora individskillnader när man undersöker oassisterat hörande. Och oassisterat betyder inte nödvändigtvis att ljudet BARA påförs öronen direkt, en lägre grad av assistans får man när man är i ljudfältet med hela kroppen, men inte har mekanisk kontakt med något som vibrerar. Kroppen är nämligen inte en så bra registrator av ljudtryck vid väldigt låga frekvenser. Den akustiska missanpassningen är nämligen rätt så stor.
Mest assistans* av de mekaniska exiteringar jag undersökt får man via ryggen och fotsulorna. Varför det är på det viset vet jag inte.
Vh, iö
- - - - -
*Hörförstärkning.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).