USB-dac försvunnen..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Re: USB-dac försvunnen..

Inläggav BPM » 2015-11-19 01:18

Objektivisten skrev:Jag skulle testa med en kortare USB-kabel till att börja med. Sedan checka inställningarna för USB-portarna i den aktuella datorn, om inte en kortare kabel hjälper.

Kabeln fungerar som sagt utmärkt i en annan dator, men det kan kanske vara så att Dell-datorn i vardagsrummet på något vis är "känsligare"..
Köper en 1m-kabel i morgon och ser om det blir kontakt. Funkar det då så blir det ytterligare inköp av kabel men av lite stabilare sort, som t.ex Supras 5m-variant (behöver 5m då datorn står bredvid soffan och dac:en står i tv-bänken..).
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-29 18:24

Vad blev resultatet då, undrar nyfiken?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-11-29 20:15

Perfector skrev:Vad blev resultatet då, undrar nyfiken?

Han försvann.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-12-03 14:56

Sorry.. Glömde tråden.
Jag har faktiskt inte testat.. Istället för att köpa kabel så kom jag över en Intel compute stick som kopplas via hdmi direkt in i receivern..så det är vad jag labbat med istället.
Jag har däremot i alla fall använt min 5m usb-kabel mellan datorn och en hub jag hade liggande med rätt typ av ingång och där verkar den fungera som avsett.
Jag har också testat att ansluta dac:en med en optisk kabel ifrån en mediaspelare och i det fallet fungerar den utmärkt.

Så antingen är det alltså hårdvarufel i dac:en eller så är det mjukvarufel i den använda datorn. Kabeln verkar alltså felfri.

Kan ju alltid testa att ansluta dac:en till usb-utgången på Intel-stickan. Det har bara fungerat så smidigt via hdmi att jag inte känt behovet.
Mycket trevlig!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi