DSPeaker dualcore 2, hur koppla för slippa brus?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

DSPeaker dualcore 2, hur koppla för slippa brus?

Inläggav Beakungen » 2015-12-27 02:58

Hej!

Har en dualcore 2 jag kör med för att korrigera mina frontar i basen. Jag har tidigare kört den som försteg och det har fungerat ok så när som på låg output.

Nu ska jag däremot koppla in denna till min integrerade förstärkare. Dvs på en standard balancerad ingång. Tanken är att köra dps:n som usb-dac och dsp och koppla med xlr in i förstärkaren.

Men när jag provat detta tidigare (visserligen via rca) så har jag fått dra upp volymen på dsp:n högt och då fått en jädra massa brus i ljudet.

Misstänker att detta uppstår eftersom den tror den ska vara försteg.

Hur gör man för att köra dsp:n enbart som just dsp utan att vara försteg? Läst en del i manualen men hittar inget om det.

Dvs jag vill köra dator- dsp som usbdac och med korregering - förstärkare.

Någon som har en aning om vad jag gör fel? :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: DSPeaker dualcore 2, hur koppla för slippa brus?

Inläggav genstruktur » 2015-12-27 16:05

Jag ägde en dual-core fram till för något år sedan.

Jag kopplade den aldrig balanserat utan bara via rca, men en sak som jag tyckte var irriterade var att brusnivån var ganska hög upplevde jag. Fick inget direkt tillfredsställande svar när jag kontaktade Dspeaker heller. Det verkade inte gå att göra något åt i min anläggning lät det som. Det man kan justera, vad jag vet, är volymen och digital headroom för att eventuellt minska bruset. Dessutom tror jag inte att försteget går att "stänga av", utan man får ha volymen på 0 när man kopplar analogt om man vill att volymen skall passera oförändrad genom apparaten.

Även om det var en rätt bra produkt så blev jag aldrig helt nöjd och idag äger jag en Minidsp 2x4 balanserad version som jag tycker fungerar bättre, den är dessutom mycket billigare.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-12-27 23:25

Vet inte vad som hände men blev inget brus nu?

Kör den som usb-dac och sen xlr in i förstärkaren och så valde jag på antimoden att datorn styr volymen. Volymen i datorn satte jag på max vilket gav +9.5db på antimodens display. Inget brus alls!

Sjukt vad bra det låter. Helt galet faktiskt :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-27 23:46

Grattis!

Själv har jag problem med att mitt ex sluger extrem-LF och de själva är ganska förvånade över det, så jag har inte fullständigt gett upp på det än, men det börjar närma sig...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-12-29 02:49

Kul att det låter bra! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Återgå till Generellt om hifi