Kan jag använda min receiver som slutsteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Kan jag använda min receiver som slutsteg?

Inläggav BPM » 2015-12-29 13:46

Har en liten fundering..och undrar om jag på något vis kan använda min receiver som ett rent slutsteg som volymkontrolleras externt, dvs på ett vis som helt kliver förbi förstegsdelen.

Den heter Sony STR-DA5300es och baksidan ser ut såhär:
Bild

Vore rätt smutt att kunna förvandla den till ett hyfsat kraftigt 7-kanalssteg..

Vad tror Ni?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Xenod

Re: Kan jag använda min receiver som slutsteg?

Inläggav Xenod » 2015-12-29 13:54

Orkar inte gräva i manualen nu, det får du göra själv. ;) Men det jag skulle titta efter är isf att koppla via de analoga "Multi channel input" och sätta receivern i något slags "External in"-läge. På t.ex. Denons receivers så kan man då endast reglera gain på kanalarna och i övrigt så går de oförändrade till slutstegen.

Borde funka!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-12-29 14:09

External in finns som alternativ. Måste testa hur det funkar.. Mitt problem är att jag är rätt kass på alla inställningar. Har haft receivern i ett par år men bara använt den i 2-kanal. Har fattat level och delningsfrekvenser, avstånd och lite sådant men finns en enkel meny och en betydligt mera avancerad, skärmbaserad, meny och där kliver jag ur snabbt.. Synd, finns en schysst EQ osv men vill inte fucka till något.

Man kanske skulle sätta sig med manualen nån kväll. Det kanske är enklare än man tror.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-12-29 14:25

Min uppfattning är att det är svårare än man tror! :D ;)

När man läser manualen i lugn och ro och klickar runt i inställningarna så känns det ändå rätt logiskt och man tycker att man har koll på vad man gör. När man sedan kollar inställningarna igen nån månad senare så är allt åt helvete, för att man missat att man var på en annan ingång/surroundläge/humör/måncykel vilket gör att inställningarna inte gäller för aktuell ingång/surroundläge/humör/måncykel. :)

Men ge det ett försök med manualen så ska det nog gå bra!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-12-29 14:31

Nolla alla inställningar som har med avstånd och nivå att göra. Se till att alla kanaler står på large eller att den inte har något delningsfilter igång. Hitta någon inställning för "pure audio" eller "direct". Sätt volymratten på 0. Ryck loss volymratten så att inte någon klåfingrig person råkar pilla på den ;)

Det blir antagligen en ad/da-omvandling eftersom volymkontrollen inte kopplas bort, men jag har svårt att tro att den skulle påverka ljudet på något sätt som hörs.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-12-29 23:44

det går att göra precis så som Tarzan säger. Så kör jag med en Denon 2802. Funkar väldigt bra.
Men det blir ju ingen bypass av försteget förstås, så du får fixera volymknappen. Eftersom jag kör en annan Denon reciever som försteg så fick jag även tejpa för fronten så den inte tar kommandon från fjärren.
Mvh
Magnus

Återgå till Generellt om hifi