av IngOehman » 2016-01-11 21:10
FIR eller IIR (IFIR) är egentligen en sekundär fråga.
Det intressanta är om det du vill åstadkomma är en faslinjär funktion eller en minimumfasfunktion, och då det du skall göra ser ut att vara (huvuddelen av det i varje fall) i det register där rummet i sig beter sig som ett minimumfassystem, så är det nog en minimumfas-eq du vill åstadkomma.
Det i sin tur betyder att du kan åstadkomma det utan delay, oavsett vilken metod du väljer. Well det är förstås en osanning om du kommer att göra det i den analoga världen och alltså passera AD-process-DA. Det finns ju lite oundviklig delay då, men den kan blir försumbart liten, i sammanhanget.
När jag ser den eq du vill åstadkomma är jag även försiktigt tveksam till om det verkligen kommer att leda till att bra resultat. Och det säger jag utan att ens veta hur tonkurvan ser ut som är utgångspunkten. Och varför då då? Jo, för att en eq-topp om >6 dB alltid är potentiellt farlig då det betyder en fyrdubbling av uteffekten, och det i ett register där högtalarsystem+rum är extra dåligt på att spela (ja, jag vet, det är därför man vill putta in effekt där, men problemet kvarstår - det är alltid vanskligt att försöka fylla igen gropar med eq.
En annan sak jag reflekterar över är att du vill sänka inte bara den där rumsresonansen, utan även sänka successivt ned genom hela basområdet, och kanske är det rätt åtgärd, men normalt när jag ser sådant så beror det på att den som avser göra manövern, tänker sig att en helt horisontell tonkurva är optimalt, och det kan man diskutera... Det beror på, och det beror på mycket.
Om man talar om tvåkanalsmusiklyssning så är det ofta (beroende på rum/form, möblering, lyssnarplacering) så att en stigande nivå mot låga frekvenser är det som bäst representerar en ackurat återgivning, och skälet är att det blir så om man har ett direktljud med rak tonkurva (t ex verkliga musiker framför iss). Bashöjningen är helt enkelt en vanlig och naturlig effekt av att bakre delen av lyssningsrummet får komma med sitt tillskott, något som vi väntar oss eftersom det är en naturlig del av att sitta i "logen" vi sitter i.
Tar vi bort höjningen med eq så riskerar det att bli väldigt blodfattigt, eftersom det blir som att vi sitter kvar i samma loge, men då lyssnar på ett (på grund av eq) basfattigt direktljud.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).