FIR eller IIR för justering av basen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
krstuns

FIR eller IIR för justering av basen

Inläggav krstuns » 2016-01-10 22:42

Har skaffat en opendrc-di för att kunna justera basåtergivningen.
Skall jag använda FIR eller IIR?

Vid FIR hur många taps skall jag använda?
(vill inte använda för många eftersom det då blir lite delay vid film)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: FIR eller IIR för justering av basen

Inläggav PerStromgren » 2016-01-10 23:04

Hur ser filterfunktionen ut som du vill skapa?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2016-01-10 23:17

Bild

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2016-01-11 15:56

Någon som kan uppskatta antalet tappar som behövs?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-01-11 16:12

Du behöver ett program som kan simulera filter och labba litet. Utan ett sådant är du rätt chanslös.

Kanske kan någon här gissa åt dig, men det lär inte räcka om du vill ha ett bra resultat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2016-01-11 20:21

Jag har använt rephase. Där kan man välja hur många taps man vill använda. Samt även justera vilket delay man vill ha.

Jag vet inte hur många taps jag skall använda och hur delayet påverkar ljudkvaliten.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-11 20:24

Har du en receiver eller en bluray där du kan ställa in fördröjning så är lite fördröjning från en DSP inget problem. Är ju bara att kompensera så att läppsynkningen blir korrekt iaf.

Jag är dock lite skeptisk till kurvan du vill ratta in.

edit: förtydligande.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-11 21:10

FIR eller IIR (IFIR) är egentligen en sekundär fråga.

Det intressanta är om det du vill åstadkomma är en faslinjär funktion eller en minimumfasfunktion, och då det du skall göra ser ut att vara (huvuddelen av det i varje fall) i det register där rummet i sig beter sig som ett minimumfassystem, så är det nog en minimumfas-eq du vill åstadkomma.

Det i sin tur betyder att du kan åstadkomma det utan delay, oavsett vilken metod du väljer. Well det är förstås en osanning om du kommer att göra det i den analoga världen och alltså passera AD-process-DA. Det finns ju lite oundviklig delay då, men den kan blir försumbart liten, i sammanhanget.

När jag ser den eq du vill åstadkomma är jag även försiktigt tveksam till om det verkligen kommer att leda till att bra resultat. Och det säger jag utan att ens veta hur tonkurvan ser ut som är utgångspunkten. Och varför då då? Jo, för att en eq-topp om >6 dB alltid är potentiellt farlig då det betyder en fyrdubbling av uteffekten, och det i ett register där högtalarsystem+rum är extra dåligt på att spela (ja, jag vet, det är därför man vill putta in effekt där, men problemet kvarstår - det är alltid vanskligt att försöka fylla igen gropar med eq.

En annan sak jag reflekterar över är att du vill sänka inte bara den där rumsresonansen, utan även sänka successivt ned genom hela basområdet, och kanske är det rätt åtgärd, men normalt när jag ser sådant så beror det på att den som avser göra manövern, tänker sig att en helt horisontell tonkurva är optimalt, och det kan man diskutera... Det beror på, och det beror på mycket.

Om man talar om tvåkanalsmusiklyssning så är det ofta (beroende på rum/form, möblering, lyssnarplacering) så att en stigande nivå mot låga frekvenser är det som bäst representerar en ackurat återgivning, och skälet är att det blir så om man har ett direktljud med rak tonkurva (t ex verkliga musiker framför iss). Bashöjningen är helt enkelt en vanlig och naturlig effekt av att bakre delen av lyssningsrummet får komma med sitt tillskott, något som vi väntar oss eftersom det är en naturlig del av att sitta i "logen" vi sitter i.

Tar vi bort höjningen med eq så riskerar det att bli väldigt blodfattigt, eftersom det blir som att vi sitter kvar i samma loge, men då lyssnar på ett (på grund av eq) basfattigt direktljud.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-11 21:34

krstuns skrev:Någon som kan uppskatta antalet tappar som behövs?

Tapparna i ett FIR-filter motsvarar filtrets impulssvar, så antalet tappar beror på hur långt impulssvaret behöver vara. För att få reda på storleksordningen kan man ta samplingsfrekvensen dividerat med filtrets bandbredd. Sen behövs nog lite fler, kanske en faktor 5-50.

Men det är väldigt ungefärligt, man kan kanske börja där och simulera och se om det blir så bra som man vill. Annars får man öka eller minska antalet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2016-01-11 22:45

Tack för mycket bra svar!

Se eq kurvan som jag klistrat in som ett exempel, håller fortfarande på och skruvar.

Anledningen att jag tänkt minska basen under 22 Hz är att jag ändå inte hör detta.
Har fått för mig att ljudet kunde bli renare om man gör så.

Jag har pi60+bs60 och 250 watt. Spelar nästan alltid i ljudstyrkan "normal samtals nivå".
Känns som man då borde kunna fylla igen gropar genom att öka med några decibel.

Resonansen vid 43 Hz i rummet är rejäl. Hur mycket av den bör jag ta bort?
Mellan 20-30 Hz är återgivningen ganska låg ska jag öka i det området?

Mvh

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-01-11 23:58

krstuns skrev:Tack för mycket bra svar!

Se eq kurvan som jag klistrat in som ett exempel, håller fortfarande på och skruvar.

Anledningen att jag tänkt minska basen under 22 Hz är att jag ändå inte hör detta.
Har fått för mig att ljudet kunde bli renare om man gör så.

Jag har pi60+bs60 och 250 watt. Spelar nästan alltid i ljudstyrkan "normal samtals nivå".
Känns som man då borde kunna fylla igen gropar genom att öka med några decibel.

Resonansen vid 43 Hz i rummet är rejäl. Hur mycket av den bör jag ta bort?
Mellan 20-30 Hz är återgivningen ganska låg ska jag öka i det området?

Mvh

Problemet med en boost för att fylla ut en dip i rumsresponsen på det viset är som jag tror iö också är inne på i sitt svar - du kommer inte märka någon skillnad. Dippen beror på rumsdimensionerna, begränsningsytornas akustiska beskaffenhet samt högtalarplaceringarna, och dippen kommer bestå oavsett hur mycket energi du "skjuter" in i området. Dålig verkningsgrad på en sån justering alltså. Du kommer bara åt den genom att korrigera grundorsaken - rumsdimensionerna, begränsningsytornas akustiska egenskaper i området eller högtalarplaceringarna.

Det omvända fungerar däremot - att "suga" bort lite energi från en rumsresonans. Du kan påverka energisättningen av resonansen genom att helt enkelt skicka in mindre energi i det området. Men var försiktig med justeringen. Min rekommendation är att lyssna dig fram till en justering du tycker låter bra. Är du nyfiken kan du sen mäta resultatet, och fundera vidare på kopplingen mellan det din hörsel upplever och mätresultatet :). Jag har hört alltför många överentusiastiska teoretiskt korrekta rumskorrigeringar som sugit bort all naturlig must ur musikupplevelsen.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

JM

Inläggav JM » 2016-01-12 09:28

Mats är inne på rätt tänk som jag ser det.
Du har primärt ett akustiskt tryckproblem med ditt rum som ger ett sekundärt frekvensproblem.
Att först fixa frekvenskurvan med filter är att börja i fel ände.

Ledstjärnan är alltid att först korrigera de akustiska problemen innan elektronisk korrigering.

Som Mats är inne på är det rummet, högtalarplaceringen och lyssningspositionen är de akustiska variabler du primärt måste optimera.
1. Rummet är oftast givet o kan ej förändras. Rummet har likt ett fingeravtryck ett unikt signum tryckmässigt med fixa tryckmaximum o tryckminimum.
2. Testa att sätta subwoofers (minst 4) i de viktigaste tryckminima och fasvända subwoofers i tryckmaxima. Mät.
3. Kolla var du har lyssnings positionen relativt tryckmaxima/minima.
4. När du akustiskt optimerat så bra som möjligt kan du finjustera med elektroniska filter.
Fritt översatt från Toole mfl.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2016-01-14 10:52

Tack för bra input. Jag håller med om att man skall lyssna sig till ett bra resultat. Om jag tex justerar min 43 Hz resonans med -12 DB så känns det som man saknar något. Har kommit fram till att -5db är en lagom sänkning i det området. Dock så hör jag skillnad om jag ökar i mina problem områden. Har nu provat att öka med 3 DB där.

Hur ser ni på att ta att göra en sänkning i området under 22 hz, där jag ändå inte hör något?

Har ni tips på någon sub jag skulle kunna komplettera med? Gärna något som är ganska litet.
Idag har jag pi60+bs60

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-14 11:02

Jag skulle inte röra det området. Först så hör du nog mer än vad du tror. Även om nivån under avstämningen minskar så är den inte noll. Ta inte bort det lilla som finns där. Sänkningen inför dessutom fasändringar som du gärna kan vara utan.

Skall du ha en liten sub tillsammans med pi60+bs60? Skall du ned i frekvens under det som pi60 kan spela i en vettig nivå så blir de inte så små. Du kan ju alltid göra om dina basstöd till basmoduler om du vill.

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2016-01-14 15:41

Jag behöver något som fyller igen de hål jag har mellan 50 och 150 hz. Den riktigt djupa basen har jag tillräckligt av.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-14 15:43

Problemet är att du kan inte fylla igen dippar mha en eq. Enda som händer är att disten ökar.
Den besvärliga verkligheten säger att akustiska problem får du lösa akustisk.

Hur skulle en liten sub hjälpa i detta område förresten? är ju precis här som basstöden hjälper till. Antar att kontrollboxen står på max redan?

JM

Inläggav JM » 2016-01-14 18:30

krstuns skrev:Tack för bra input. Jag håller med om att man skall lyssna sig till ett bra resultat.

Jag håller inte med dig om det bara handlar om" att lyssna sig till ett bra resultat". Lyssna kan du göra efter du har identifierat dina tryckmax/min o bestämt dig för hur du minst stimulerar rummets resonanser enl. ovan.
Floyd Toole beskriver detta utförligt i sin bok.

Min personliga erfarenhet är att det är ett evighetsprojekt att bara lyssna o försöka släcka rumsresonanser genom subwooferförflyttningar. Denna relativt enkel mätmetod ger ett optimalt basljud som du i princip inte kan lyssna dig till.

Plus o minus med FIR resp IIR i olika filterlösningar vore intressant att få utförligt genomlyst.
Jag har ett dunkelt minne av diskussioner från 1970-talet om vilka spännande möjligheter de digitala filtren borde tillföra hifi-världen men att det även borde finnas betydande begränsningar.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Återgå till Generellt om hifi