Moderator: Redaktörer
aisopos skrev:Jaja, phloam, nu öppnade du pandoras ask igen ...![]()
Men annars tycker jag IÖ agerar helt rätt, helt i enlighet med min teori.
Att betydelsen av ord är ett ständigt förhandlande mellan oss som brukar ord i vårt samhälle. Och därmed glider betydelsen ibland, och ett ord får så småningom en annan betydelse, eller en utökad eller förminskad betydelse.
Så det IÖ just nu gör är att kämpa för en annan betydelse för ordet audiofil. Ifrån "en som lite mer än normalt intresserad av stereoåtergivning och därtill tillhörande apparater och musikmedia" till att det endast ska betyda "gillar ljud".
Och det har absolut IÖ tillstånd och rätt att göra. Ja t.o.m nästan en skyldighet skulle jag vilja påstå.
Den skyldighet vi alla har, att hjälpa till att bygga upp och utforma det samhälle vi lever i.
Normer, regler, språk, kultur, lagar osv osv. Det bygger vi upp tillsammans genom våra åsikter och handlingar.
Jag köper helhjärtat att vi lägger till "och gillar ljud" till definitionen av audiofil.
Men att ta bort det att "man är extra, ja onormalt, intresserad av just ljudåtergivning inkl apparater och musikmedia för detta" tror jag inte stämmer överens med vad folk i allmänhet menar att ordet betyder.
Och det är dessutom vad jag själv menar med ordet, när jag använder ordet audiofil. Kanske därför jag inte helt vill köpa IÖ's syn på saken.
IngOehman skrev:Fast jag har absolut inte argumenterat att det handlar om att gilla ljud. Snarare har jag varit väldigt tydlig med att audiofilens passion är knuten till lyssnandet.
Därför bryr sig audiofilen om ljudkvalitet. Den som bara gillar ljud kan ju lika gärna vara en person som tycker om när det är stojjigt, ju stojjigare desto bättre. Jag tror audiofilen typiskt tycker tvärtom. Audiofilen är finsmakare, och bryr sig om ljudkvalitet, som reflekterar och engagerar sig.
Wiki skrev:Smör är en mejeriprodukt som består av kärnad grädde och ibland salt. Smör är i fast form vid rumstemperatur men smälter till en tunn gulaktig vätska vid 32 - 35 °C. Det som lagstiftningsmässigt enligt EEG styr vad som får kallas smör är vattenhalten, vilken ej får överstiga 16,0 %.
Smör kärnas från grädde. För att få mer smak syras och saltas smöret genom att man tillsätter mjölksyrakulturer och salt. Som biprodukt från smörtillverkning får man kärnmjölk. Av cirka 20 liter obearbetad mjölk (4 % fett) kan fettet delas för att ge 1 kg smör.
Wiki skrev:Gäss (Anserini) är en släktgrupp fåglar inom underfamiljen Anserinae. Denna släktgrupp brukar ibland kallas äkta gäss och utgörs av de båda släktena Anser och Branta.
petersteindl skrev:lennartj skrev:IngOehman skrev:
Sund älskare? Det vore nog en tidning om någonting annat det.
Vh, iö
Förresten har jag för mig att det finns (fanns?) en hifihandlare någonstans med namnet Sound Advice som jag tycker är än mer lysande än göteborgska Ljudkällarns tillägg "där man får råd".
Jag undrar om inte Ljudkällarn har valt denna slogan eftersom den är dubbeltydig.Den kan ju även tydas som att de säljer produkter med priser som konsumenterna har råd med.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Vad är en smörgås?![]()
Smör =Wiki skrev:Smör är en mejeriprodukt som består av kärnad grädde och ibland salt. Smör är i fast form vid rumstemperatur men smälter till en tunn gulaktig vätska vid 32 - 35 °C. Det som lagstiftningsmässigt enligt EEG styr vad som får kallas smör är vattenhalten, vilken ej får överstiga 16,0 %.
Smör kärnas från grädde. För att få mer smak syras och saltas smöret genom att man tillsätter mjölksyrakulturer och salt. Som biprodukt från smörtillverkning får man kärnmjölk. Av cirka 20 liter obearbetad mjölk (4 % fett) kan fettet delas för att ge 1 kg smör.
Gås=Wiki skrev:Gäss (Anserini) är en släktgrupp fåglar inom underfamiljen Anserinae. Denna släktgrupp brukar ibland kallas äkta gäss och utgörs av de båda släktena Anser och Branta.
Smörgås = en mejeriprodukt som består av kärnad grädde och ibland salt som är i fast form vid rumstemperatur men smälter till en tunn gulaktig vätska vid 32 - 35 °C plus gäss (Anserini) är en släktgrupp fåglar inom underfamiljen Anserinae. Denna släktgrupp brukar ibland kallas äkta gäss och utgörs av de båda släktena Anser och Branta.
Smörgås = en mejeriprodukt på en släktgrupp fåglar inom underfamiljen Anserinae.
Men så är det ju inte. Hur mycket man än försöker pimpa och modda ett ords betydelse så är det för det mesta irrelevant.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster