Bota trafobrum med UPS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

kusling

Bota trafobrum med UPS?

Inläggav kusling » 2016-02-07 23:56

Hej :)
Jag har ett slutsteg som inte är så jättestort, men det har en del trafobrum. Jag tror det beror på att mitt kylskåp ger en del störningar på elnätet i min lägenhet samt att jag saknar jordade eluttag. Skulle det va värt att testa att sätta en UPS (uninterruptible power supply) framför slutsteget? De är ju oftast till för att skydda datorer från plötsliga strömavbrott och har därför batteri inbyggt. Jag struntar ju i uptime på slutsteget men tänker att det kanske "renar" strömmen lite...

Eller får jag jordbrum oavsett?

Andra tips för att minska brummandet?
:)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: Bota trafobrum med UPS?

Inläggav Michael » 2016-02-08 00:09

Oj, UPSen måste klara av strömmen som steget drar och då tänker jag inte på medelström, utan laddpeakarna. Plus att det måste vara en online ups (om det nu är så de kallas), alltså ett som alltid skapar 230 ut själv.

En störtrafo, isolertrafo eller dc-fälla är nog bättre att prova med. Kanske inte hjälper.

//Michael

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-08 00:17

Michael skrev:Oj, UPSen måste klara av strömmen som steget drar och då tänker jag inte på medelström, utan laddpeakarna. Plus att det måste vara en online ups (om det nu är så de kallas), alltså ett som alltid skapar 230 ut själv.

En störtrafo, isolertrafo eller dc-fälla är nog bättre att prova med. Kanske inte hjälper.

//Michael

Hmm ok. Var hittar man störtrafo, isolertrafo, eller dc-fällor och vad kostar det?

Skulle sannolikheten att slippa trafobrum vara stor eller liten om jag flyttade till lägenhet med jordade eluttag? (nej, jag är i flytt-tankar av andra orsaker än trafobrum ;) )

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-08 00:25

Kylskåpet går i alla fall att stänga av, så kan det klargöras om det verkligen är boven.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-02-08 11:28

Det kan nog vara så att steget har en brummande trafo, oberoende av hur spänningen är. Brummar det alltid eller kommer det och går? Vad är det för slutsteg?

Prova steget någon annanstans, hos kompis eller på jobbet.

//Michael

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-08 13:39

prova att vända kontakten i urtaget, det kan eventuellt hjälpa
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-02-08 13:45

om du söker en störskyddstrafo så har jag en jag tänkte göra mig av med. min är dock ganska stor 3KW.. men om du bor i stockholmsområdet kan du alltid få låna den och se om det gör skillnad.. och om du sen vill köpa så kan vi komma överens om pris då..

Mvh Rick

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-08 13:53

Perfector skrev:prova att vända kontakten i urtaget, det kan eventuellt hjälpa

... och stäng av kylskåpet först, som sagt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-02-08 20:37

Är det inte bättre att låta kylen stå på och lyssna på skillnaden i brum nar kompressorn startar och slås av?
Tillslagna kylar med kompressor som inte går torde inte ge nämvärda störningar. Man kan vrida termostaten upp och ned för att testa...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-08 23:47

AndersP skrev:Är det inte bättre att låta kylen stå på och lyssna på skillnaden i brum nar kompressorn startar och slås av?
Tillslagna kylar med kompressor som inte går torde inte ge nämvärda störningar. Man kan vrida termostaten upp och ned för att testa...

Om brum när kyl av är saken klar, det är sant att ickebrum med kyl på inte ger någon ledning.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2016-02-09 13:05

Är inte likström på nätet en vanlig orsak till trafobrum?
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-09 19:48

Michael skrev:Det kan nog vara så att steget har en brummande trafo, oberoende av hur spänningen är. Brummar det alltid eller kommer det och går? Vad är det för slutsteg?

Prova steget någon annanstans, hos kompis eller på jobbet.

//Michael

Det brummar alltid, men det brummar mer när kylens kompressor går.
Bra tips, jag ska ta och testa steget på olika ställen i lägenheten och sen hos en kompis som bor i ett nybygge. (Inte på jobbet dock, där har vi 15kV och 16 2/3 Hz. :wink: )

AndersP skrev:Är det inte bättre att låta kylen stå på och lyssna på skillnaden i brum nar kompressorn startar och slås av?

Den brummar mer när kompressorn går. Ska testa att stänga av kylen (och allt annat också) helt.

Perfector skrev:prova att vända kontakten i urtaget, det kan eventuellt hjälpa

Tack för tipset, ska prova. :)

Jag återkommer med svar och hur det gått! Kanske hjälper nästa som frågar om detta.

Återgå till Generellt om hifi