Magnetfält och analogband

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Magnetfält och analogband

Inläggav music4ever » 2016-02-09 15:52

Förr var det en självklar kunskap att man inte skulle ha analogband (kassett, VHS) vid magnetfält som till exempel CRT-TVn.
Hur är det med vanlig strömkabel? Jag har tänkt bygga en hylla för kassetter som kommer vara framför en plastlist där en 10A elkabel går. Skulle detta kunna påverka banden om vi ser på det lång sikt? Med tanke på att många av banden är över 30 år gamla så vill jag inte chansa.

Användarvisningsbild
Laila

Re: Magnetfält och analogband

Inläggav Laila » 2016-02-09 17:31

Gissar att det är lugnt, men om du vill vara mer på den säkra sidan så kanske du kan använda dig av typ kulo-kabel . . . typ. Men om du verkligen vill vara säker* så bör du kanske förvara dem i därför avsedd
miljö för arkivering.

* . . . på att banden inte degenererar mer än nödigt(för att de degenererar med tiden tror jag tyvärr är
ofrånkomligt). :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-09 17:52

Laila skrev:Gissar att det är lugnt, men om du vill vara mer på den säkra sidan så kanske du kan använda dig av typ kulo-kabel . . . typ. Men om du verkligen vill vara säker* så bör du kanske förvara dem i därför avsedd
miljö för arkivering.

* . . . på att banden inte degenererar mer än nödigt(för att de degenererar med tiden tror jag tyvärr är

Jag har kassetter som är över 30 år gamla och låter som om dom spelades in i går.
Dock aldrig haft magnetfält nära dom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-02-09 19:24

Perfector skrev:
Laila skrev:Gissar att det är lugnt, men om du vill vara mer på den säkra sidan så kanske du kan använda dig av typ kulo-kabel . . . typ. Men om du verkligen vill vara säker* så bör du kanske förvara dem i därför avsedd
miljö för arkivering.

Jag har kassetter som är över 30 år gamla och låter som om dom spelades in i går.
Dock aldrig haft magnetfält nära dom.

Hur vet du det . . . typ ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-02-09 21:04

Bra band håller tiden bra. Har många VHS och betamax band som är 35 år gamla som inte tappat någon synbart än.
Verkar som banden kommer att komma ca 4 dm från kabeln så det ska nog vara lugnt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-09 21:15

Det finns andra variabler än magnetfält att hålla reda på. Temperatur och luftfuktighet tex. Vad som är viktigt och vilka gränsvärden som gäller har jag dock dålig koll på. Men jag har läst om masterband som varit extremt gamla och som man fått behandla med värme för att åtminstone kunna spela av dem en (1) gång.

Något som kan hända är tex att bandlagerna kopierar över sig själva till nästa lager vilket innebär att man får ett eko, vars längd/avstånd då är beroende av storleken på spolen och bandhastigheten.

Jag gissar att om man söker på nätet så finns det massor med information.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Återgå till Generellt om hifi