Dolby TrueHD vs DTS HD Master Audio ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
usling

Dolby TrueHD vs DTS HD Master Audio ?

Inläggav usling » 2009-09-29 19:10

Jag har så smått börjat fundera på att skaffa blu-ray spelare och filmer då de börjat gå ner i pris. Så jag kollade på baksidan av The Dark Knight och såg att den inte hade DTS HD MA. Jag blev bestört över att de snålat, då DTS alltid va bättre än DD på en DVD-skiva. Så jag kollade upp saken lite, och kom faktiskt fram till att båda ljudformaten är lossless!

Så, vad skiljer då mellan dessa ljudformat rent praktiskt för oss användare?

Jag antar att det som gällde på DVD-skivor inte gäller längre, eller har Dolby fortfarande sin dynamiska kompression om man t.ex inte har någon centerkanal? Nåt annat man borde känna till? Jag vill ju inte gå och ogilla Dolby TrueHD pga nån slags placebo-effekt, eller pga gamla meriter från DVD.

Finns det någon annan tråd med samma ämne på det här forumet? Jag har då inte hittat någon då jag sökt.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-09-29 19:22

Jag har inte sett nån sån tråd iaf. Intressant frågeställning.
Man kan tänka sig att det är en bit kvar tills dess nån ordentlig kunskapsmassa om de nya formaten i praktiskt bruk kommer till stånd. Folk sitter ju fortfarande och väntar på nästa generations spelare........
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2009-09-29 19:35

DTS-HD Master Audio har en bitrate på 24,5 mbps och Dolby True HD har en bitrate på 18 mbps så det verkar som om DD har en större dynamisk kompression fortfarande.

Dolby Digital har en bitrate på 640 kbps , DTS har en bitrate på 1,5 mbps.

Den stora frågan är väl om finns en hörbar skillnad på DTS-HD MA och DD True HD och som krävs i form av rätt grejor för att i så fall höra någon skillnad. 8)
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-29 19:50

Pettersson skrev:DTS-HD Master Audio har en bitrate på 24,5 mbps och Dolby True HD har en bitrate på 18 mbps så det verkar som om DD har en större dynamisk kompression fortfarande.

Dolby Digital har en bitrate på 640 kbps , DTS har en bitrate på 1,5 mbps.

Den stora frågan är väl om finns en hörbar skillnad på DTS-HD MA och DD True HD och som krävs i form av rätt grejor för att i så fall höra någon skillnad. 8)

Jag läste ett inlägg någonstans från en studietekniker som jobbade med att skapa dessa ljudformat. Han kunde inte höra skillnaden....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-29 19:54

Är inte båda lossless? Eller snarare har möjligheten att köra lossless.

/Peter

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-09-29 21:17

Pettersson skrev:DTS-HD Master Audio har en bitrate på 24,5 mbps och Dolby True HD har en bitrate på 18 mbps så det verkar som om DD har en större dynamisk kompression fortfarande.

Det handlar om teoretiskt max, något som i praktiken aldrig blir aktuellt.

Ta en "normal" 7.1 PCM-master i 24/48. Det blir 24 000 x 48 000 x 8 kanaler = 9,3 Mbps. Det är långt kvar till några 18 Mbps.

Båda formaten är lossless per definition. Dock finns det andra skillnader, men ljudet bör allt annat lika vara identiskt.

MVH
/g

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-29 21:51

Så Dolby klarar inte ens av 8x 24/96?? 8O

Sicken dynga.. då väljer jag DTS.

Utav befintliga "standarder" tycker jag 20/88.2 är en bra avvägning mellan förmodad prestanda och bandbredd/utrymme.

Kanske Dan Lavry har rätt i att ca. 60kS/s är det ideala.

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-09-29 23:35

Är inte övertygad om att det finns något att välja på. Brukar vara endera DTS HD eller DD HD på Bluray skivorna?
Menar du verkligen att du kommer välja filmer efter ljudcodecs?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2009-09-30 00:53

Harryup skrev:Är inte övertygad om att det finns något att välja på. Brukar vara endera DTS HD eller DD HD på Bluray skivorna?

mvh/Harryup

När det gällde DVD gjorde jag det, ja. Många filmer gavs ut i olika utgåvor, och jag valde alltid den med DTS, även om den va dyrare. Skillnaden verkar nu inte vara så stor som på DVD, så jag tror inte jag kommer bry mig när jag köper blu-ray filmer.

Men det har inte med saken att göra, jag ville helt enkelt bara veta om DTS HD MA är bättre än Dolby TrueHD i praktiken.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-30 08:29

Harryup skrev:Är inte övertygad om att det finns något att välja på. Brukar vara endera DTS HD eller DD HD på Bluray skivorna?

mvh/Harryup

Jag måste bli tydligare när jag skämtar tror jag! :D

Hade ingen aning om att man kan välja (dvs. att det finns utgåvor med båda ljudformaten), men menade att jag om jag fick välja ett allenarådande format som standard för BD skulle välja som jag gjorde.

Näe.. det skulle jag inte alls. Jag skulle välja linjär PCM för att underlätta egen tillverkning av skivor och avkodning utav dessa med extern DA.

Vill helt enkelt ha en maskin man kan spela av musikskivor i surround med och använda extern DA. Gärna möjlighet att medelst DSP ställa nivåer, EQ samt tid på varje kanal i själva spelaren.

Dessa inställningar skulle kunna göras med spelaren uppkopplad till en PC.

/Peter

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-09-30 09:01

Båda formaten är helt förlustfria så det spelar ingen roll vilket man väljer. Det är bara om mixen skulle skilja sig åt som det spelar någon roll.
Det finns ett fåtal filmer som har både DTS HD-MA och Dolby TrueHD. Det finns även en del som har både okomprimerat LPCM och Dolby TrueHD.

Man skan säga så här. Så länge ljudet är förlustfritt komprimerat och mixen är den samma så spelar det ingen roll vilken firma som har komprimerat det. :) Efter avkodning kommer exakt samma rad av ettor och nollor. Det spelar heller ingen roll om maskinen som avkodar kostar 1000 eller 30000 kr. Det är bara en datafil som ser exakt likadan ut efter att den packats upp.

Angående maximala bit-hastigheter så tror jag aldrig att jag har sett någon bitrate över 10MB/s på ljudsidan.

Dessutom vill jag påstå att även DD+ ofta låter fantastiskt bra. Jag skulle vilja sen någon skilja mellan DD+ och Dolby TrueHD i ett nivåmatchat blindtest. 8)

Jag tycker mig faktiskt höra en viss förbättring när man går från vanlig DD till Dolby TrueHD, men skillnaden är mindre än man kan tro.
Testa gärna "I Am Legend" i scenen där Wills karraktär kör sportbil och jagar på ett ödsligt Manhattan. Den skivan har både DD och Dolby TrueHD. Efter att ha spelat igenom den ett antal gånger både med DD och TrueHD kan jag konstatera att ambiensljudet är lite mer detaljerat och högupplöst på TrueHD-spåret.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-30 10:08

hassesolo skrev:Båda formaten är helt förlustfria så det spelar ingen roll vilket man väljer. Det är bara om mixen skulle skilja sig åt som det spelar någon roll.

Ja, eller om man överskrider maximal bitrate for Dolby HD.

Angående maximala bit-hastigheter så tror jag aldrig att jag har sett någon bitrate över 10MB/s på ljudsidan.

Jag spelar för närvarande in i åtta kanaler med 24/192. Jag säger inte att det är absolut nödvändigt men det skulle enligt siffrorna från Chuck_V överstiga kapaciteten för båda formaten.

Den maximla bandbredden som båda formaten klarar av är då 8x 24/88.2.. vilket förmodligen är gott nog. :)

/Peter

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-09-30 12:29

Dolby har alltid haft mer effektiv komprimering än DTS så det är inte säkert att ett spår med max-bitrate Dolby True HD innehåller mindre information än ett ett annat med max-bitrate DTS-HD MA.

För det andra kommer man aldrig i närheten av maximal bitrate i praktisk verklighet (BD-filmer i handeln) så det är en icke relevant fråga för vanliga konsumenter.

För det tredje skulle det med största sannolikhet vara helt meningslöst att höja bitraten mer eftersom det inte skulle gå att höra någon skillnad. Då är det bättre att maxa bitraten för bilden i stället.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-30 13:20

Sitter och läser på konvolutet till The Rock (blu-ray). Står att det är PCM 5.1 (48kHz/24-bit). Är det att betrakta som ytterligare ett HD-format, utöver dts-HD Master och DDTrueHD? Jag har inte tagit av plasten än, så jag vet inte vad receivern promptar för format...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-30 13:26

hassesolo skrev:Dolby har alltid haft mer effektiv komprimering än DTS så det är inte säkert att ett spår med max-bitrate Dolby True HD innehåller mindre information än ett ett annat med max-bitrate DTS-HD MA.

Nä det är klart... det tänkte jag inte på.

För det andra kommer man aldrig i närheten av maximal bitrate i praktisk verklighet (BD-filmer i handeln) så det är en icke relevant fråga för vanliga konsumenter.

Ja men vi är väl inte vanliga konsumenter heller? :)

För det tredje skulle det med största sannolikhet vara helt meningslöst att höja bitraten mer eftersom det inte skulle gå att höra någon skillnad. Då är det bättre att maxa bitraten för bilden i stället.

Det råder nog inga tvivel om att det finns hörbara skillnader på olika samplingshastigheter på olika ovandlare. Jag ser inte de nya spelarna och formaten som något specifikt för bild utan ser möjligheten till fantastisk ljudåtergivning i åtta kanaler.

För bild och bio räcker DVD och två ljudkanaler bra för mig.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-30 13:29

Kalejdokom skrev:Sitter och läser på konvolutet till The Rock (blu-ray). Står att det är PCM 5.1 (48kHz/24-bit). Är det att betrakta som ytterligare ett HD-format, utöver dts-HD Master och DDTrueHD? Jag har inte tagit av plasten än, så jag vet inte vad receivern promptar för format...

Jag har dålig koll men tycker det är idioti om man inte kan lägga ludspår som PCM och ta ut dessa digitalt. Då ser jag en datorbaserad ljudanläggning som intressantare utan dessa begränsningar som verkar finnas i BD-"standarden".

/Peter

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-09-30 13:29

Kalejdokom skrev:Sitter och läser på konvolutet till The Rock (blu-ray). Står att det är PCM 5.1 (48kHz/24-bit). Är det att betrakta som ytterligare ett HD-format, utöver dts-HD Master och DDTrueHD? Jag har inte tagit av plasten än, så jag vet inte vad receivern promptar för format...

PCM är okomprimerat. Det är lossless men tar större plats. När DTS-HD MA och Dolby TrueHD packas upp blir det PCM så att säga.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-09-30 13:31

Låter som att det är ett PCM-spår i 5.1 och 24 bits samples och 48 kHz samplingsfrekvens. Alla format är väl komprimerad PCM från början? Förutom de som är DSD-kodade från början.
Alltså jag tror att det är ett ljudspår helt utan lossless komprimering bara. Bluray rymmer ju en del data och klarar rätt hög bitrate så det kanske kan klämmas in.

edit: hasse var etta på den bollen. 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-30 13:32

Kan man köra DSD/SACD i Blåstråle?

/Peter

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-09-30 14:12

Det finns ju spelare som klarar SACD och BD. Gamla ps3 t.ex. Jag tror att DSD-spåret på SACD omvandlades till multikanal PCM eller DTS på ps3.
Själva blåa lasern bör väl inte ha några problem att läsa CD och DVD.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-30 14:38

Hittade en annan "demo-BD" i hyllan; "the blu-ray experience - opera&ballet" med 1080i bild och fyra ljudspår:

1. 2-ch PCM
2. 5.1 PCM
3. 5.1 DTS-HD Master
4. 5.1 DD True HD

Jag har nyligen skaffat BD och HD-TV men inte börjat lyssna så kritiskt eftersom mina pågående högtalarbyggen inte är riktigt klara ännu. Ett antal BD-titlar står alltså ouppackade i hyllan för att provspelas senare. Men nyfikenheten tvingade mig att provlyssna i studion/lilla TV-salongen för att höra om det går att urskilja de olika formaten.

Receivern fattar direkt vilket spår som spelas och promptar med "rätt" text för respektive spår. Bilden är förstås kristallklar - tittar på en meters avstånd och det ser ut som man står ansikte mot ansikte med en levande person!

Och ljudet...? är förstås också kristallklart, luftigt och välbalanserat. Subben följer med ordentligt också när pukorna hamrar på. Jag kan inte påstå att jag hör någon kvalitetsskillnad mellan spåren. Möjligen ger DD-spåret något högre ljudnivå men det är allt. Ska bli kul att köra operaspåren i "stora anläggningen" så småningom!

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-09-30 15:04

Piotr skrev:Kan man köra DSD/SACD i Blåstråle?

/Peter

Degt finns en svindyr Denon som klarar både BD, SACD och DVD-audio har jag för mig.
Oppos nya som kommer denna månad klarar också det och den är ju mycket mer prisvärd IMHO.

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Dolby TrueHD vs DTS HD Master Audio ?

Inläggav genstruktur » 2016-02-18 19:40

Fortsätter här......hittade ingen bättre tråd.

Hur stor är det hörbara skillnaden mellan låt säga (gammel) DTS och de "nya" HD-ljudformaten? Finns det några blindtester utförda? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Återgå till Generellt om hifi