Grado PS1000 ... bra, prisvärda eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Grado PS1000 ... bra, prisvärda eller?

Inläggav Amit » 2016-02-24 21:34

Vad säger folket här om kompisens köp:
http://www.gradolabs.com/headphones/professional-series/item/23-ps1000e
Själv tycker jag att det är väl mycket pengar och har svårt att se att dessa skulle vara värda den extra kostnaden mot, låt säga Sennheiser HD600/HD650.

Men, som sagt, vad säger ni?

/Amit

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Grado PS1000 ... bra, prisvärda eller?

Inläggav Perfector » 2016-02-24 21:43

Amit skrev:Vad säger folket här om kompisens köp:
Själv tycker jag att det är väl mycket pengar och har svårt att se att dessa skulle vara värda den extra kostnaden mot, låt säga Sennheiser HD600/HD650.

/Amit

Dom är nog bra, men man måste komma ihåg att en god bit av pengen man betalar är för namnet.
Jecklin float 1 är annars en lur som är svår att slå då den är elektrostatisk, men svinans dyr.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-24 21:59

Hörlurar tycker jag är väldigt personligt, inte minst i fråga om passform. Och där betyder priset väldigt lite: det finns svindyra i och övrigt bra hörlurar, som sitter uselt.

Men jag har aldrig lyssnat på Grado PS1000, så jag borde hålla tyst.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2016-02-24 22:15

Jag har själv ett par gamla STAX-lurar som jag sörjer för att dom blev påtrampade för en massa år sedan. Jag har inte kunnat kasta dem, bara för att jag minns hur fint de lät.
Annars använder jag mest Sennheiser HD25mkII, både till telefon och vid inspelning. De sitter bra, är stryktåliga (föredömlig dragavlastning där lursladden fäster i lurarna) och låter
tillräckligt bra för mina behov. Fantastiska öronmuffar är de också när man cyklar.
Skulle jag rekommendera något själv tror jag att det skulle bli Sennheiser HD600 (eller HD650 som den nya modellen heter ... tror jag)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-02-25 06:46

Handlar ju mycket om tycke & smak det där med lurar. Har han/hon bara lyssnat på många modeller och kommit fram till att dom där Grado gillas bäst så är det ju dom som är "bäst" också. Hade säkert själv valt några andra men har svårt att kommentera nån annans preferens.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2016-02-25 12:52

Ja visst, jag inser att jag är på tunn is här.
Men jag tycker att det är spännande att höra vad andra har erfarenheter.
Jag tror inte att min kamrat har provat särskilt många andra lurar innan han bestämde sig för dessa.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-02-25 13:13

Amit skrev:Jag har själv ett par gamla STAX-lurar som jag sörjer för att dom blev påtrampade för en massa år sedan. Jag har inte kunnat kasta dem, bara för att jag minns hur fint de lät.

Du har väl "begravt" dem i dess originalförpackning och inte bara slängt i flyttlåda på vinden? :wink:
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-02-25 16:08

Grado RS-1 och någon modell som hette något med 1000, men som var i metal har jag lyssnat på seriöst. Men de var för varma i klangen för min smak, grötig bas utan botten och avsaknad av det sista i toppen.

Dessa ser ut att följa samma stil:
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-02-25 17:15

Amit skrev:Vad säger folket här om kompisens köp:

/Amit

Eeeeeehhh, neeeeeee!

Men mitt tips är att du beställer numret av Musik & Ljudteknik där vi gjorde ett stort test av ett trettiotal olika :wink: l hörlurar.

Jag gillar AKG K271 Studio (mk II) mycket bättre än HD600. De är inte perfekta. T.ex distar de om man spelar extremt starkt, men det gör man ju inte i längden med hörlurar. Man kan dock spela starkare än de allra flesta andra ändå. Stax är annars också mina favoriter. Jag sålde sådana förut så jag är därför inte helt pålitlig/oberoende!

De nämnda AKG:erna och Staxarna tillhör det lilla fåtal som är akustiskt diffusfältskompenserade, vilket är mycket viktigt om man vill kunna avnjuta annat än enbart konsthuvudinspelningar (för dessa kan HD600 passa utmärkt :wink: ).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-02-25 17:21

Alexi skrev:...avsaknad av det sista i toppen.

[ Bild ]

Förutom att det ser ut att vara ett överflöd av topp.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-25 17:23

Utvärderade ett par AKG271 mk2 för ett par år sedan och rekommenderar att man lyssnar på denna innan köp. Väldigt klen i basen och väldigt höjd uppåt i frekvens. Helt oanvändbar för min del.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-25 17:38

Johan_Lindroos skrev:De nämnda AKG:erna och Staxarna tillhör det lilla fåtal som är akustiskt diffusfältskompenserade, vilket är mycket viktigt om man vill kunna avnjuta annat än enbart konsthuvudinspelningar (för dessa kan HD600 passa utmärkt :wink: ).

HD600 gör - trots att den är ljus i klangen också - klart bättre ifrån sig på ett brett urval av musik än det set AKG271 jag tittade på.

De stora skillnader i rapporter om subjektiva upplevelser med dessa lurar får mig att undra över kvalitetskontrollen och eventuella ändringar i klang över tid (för produkten som sådan, inte över tid för ett enskilt ex.).

Jag vill minnas att Koss Porta Pro för 250-350kr låter klart bättre och mer neutralt än AKG271.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-02-25 18:06

Almen skrev:

[ Bild ]

De lite dyrare lurarna från Grado är knappast kända för avrullad diskant, nej.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2016-02-25 18:27

Objektivisten skrev:
Almen skrev:

[ Bild ]

De lite dyrare lurarna från Grado är knappast kända för avrullad diskant, nej.

Vem skulle annars köpa dom om dom inte hade överdriven diskant som får dom att låta "mer detaljerat" och dessutom bli helt värdelösa med modern musik som redan är rejält diskanthöjd?

Då kan folk både skryta om hur detaljerat ljud deras lurar har och gnälla lite extra över hur dåligt dagens musik låter :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-02-25 20:54

Med det sista, så menar jag det över 10kHz.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2016-02-26 13:52

Lite konstig fråga, är det din kompis så borde du väl få prova dem och bilda dig en egen uppfattning.
Å andra sidan, när jag skulle uppgradera mig från mina gamla A 241 så blev det till sist, efter mycket provlysning ett par Grado 1000i, som "bara" kostade 10 000kr.
Dom är säkert bra :D

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2016-02-28 22:29

Visst är det en konstig fråga ... men ändå (som mitt favoritmotargument lyder :P ).

Hur som helst; tack för kommentarer såhär långt.
Något av det som skrivits här återkopplar jag till min kompis, så får vi se vad han bestämmer sig för.

:)

/Amit

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-28 23:08

Grado brukar kunna sitt hantverk.
Sennheiser brukar vara för tunna i klangen för min smak.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2016-02-29 19:58

Piotr skrev:
Jag vill minnas att Koss Porta Pro för 250-350kr låter klart bättre och mer neutralt än AKG271.

Hmm... De Porta Pro jag provat har jag upplevt som ENORMT bashöjda. Jag undrar också om det kan vara så att det varierar väldigt mycket mellan olika exemplar.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-02-29 20:06

Grado-lurar är varken kompatibla med mitt huvud eller mina öron. Bandet pressar på huvudet och lurarna trycker på öronen. Låter även lite för skrikigt för min smak. Personlig favorit för tillfället är Philips Fidelio X2, roliga att lyssna i och bekväma… men smaken är ju som baken. ;)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-29 20:38

Magnuz skrev:
Piotr skrev:

Hmm... De Porta Pro jag provat har jag upplevt som ENORMT bashöjda. Jag undrar också om det kan vara så att det varierar väldigt mycket mellan olika exemplar.

Hmm. möjligt. Har för mig att det par jag köpte till tjejen runt 2010 var rätt bra med en liten be-toning runt 100Hz och lite knas uppåt i frekvens. Inte perfekta men inte alltför stora skavanker och klart bra för pengen.

Det är ju dock en billig lur som varit i produktion länge, så om det finns variationer (hörbara och signifikanta) skulle inte förvåna mig. Sen handlar det som vanligt mycket om passform. Många dB hit och dit beroende på hur tätt en lur ligger mot användarens öra/huvud.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-29 20:57

Har testat lite olika in-ear lurar och även vanliga för utanpåbruk. Har haft lite olika Sennheiser lurar också genom åren (inte de värsta modellerna men runt 1000-1500:- ). Men skall jag vara ärlig är det nog fasen mina Porta Pro som jag i sammanhanget tycker låtit bäst :) Är väl inne på mitt tredje par. De har klang som tilltalar mig och som jag tycker låter naturlig.
Svagheterna är att man inte kan spela så högt och att de är rätt rackiga. Men ett kap prismässigt.
Köpte ett par Klipsch R6i in-ear precis, de var hissade i hifipressen, de var också hissade i diskanten och i lågbasen :roll:
Får känslan ibland att "detaljerat" betyder hissad diskant...

Så kanske lite OT men har något nått tips på en trevlig in-ear?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-01 07:23

Gillar också Porta Pro, lite väl mycket bas kanske, men det kan ju vara gött när man har mycket bas i anläggningen hemma också. Ruskigt prisvärda i alla fall.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-01 14:59

Jag har svårt för framförallt disten i PortaPro och den höjda övre basen och avrullade diskanten. Då tar jag mycket hellre ett par Grado SR60

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-01 15:27

Piotr skrev:
Johan_Lindroos skrev:De nämnda AKG:erna och Staxarna tillhör det lilla fåtal som är akustiskt diffusfältskompenserade, vilket är mycket viktigt om man vill kunna avnjuta annat än enbart konsthuvudinspelningar (för dessa kan HD600 passa utmärkt :wink: ).

HD600 gör - trots att den är ljus i klangen också - klart bättre ifrån sig på ett brett urval av musik än det set AKG271 jag tittade på.

De stora skillnader i rapporter om subjektiva upplevelser med dessa lurar får mig att undra över kvalitetskontrollen och eventuella ändringar i klang över tid (för produkten som sådan, inte över tid för ett enskilt ex.).

Jag ber att få förtydliga mig lite. De AKG-lurar som jag avser är de som heter K271 Studio, alltså Mk I (fast de hette inte så då). De lurar som du testat heter Mk II. Nu kan det ju vara så att:
1. Mk I och mk II skiljer sig åt i klang, på riktigt.
2. Du och jag har lyssnat på olika sorters musik och minst en av oss har skruvad klanguppfattningsförmåga. Kanske något otroligt... :wink:
3. Mk I och mk II låter i princip lika, men AKG har stora produktionsavvikelser mellan olika exemplar eller batcher.

Svårt att veta, kanske borde jag lyssna på ett par mk II också någon gång och jämföra med mina "mk I".

Så mitt råd är väl också som ditt, som ALLTID råder när det gäller högtalare och hörlurar: Lyssna för f-n innan köp!

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-01 16:03

Innerfidelity har ju rätt fina mätningar av det mesta som är intressant.

http://www.innerfidelity.com/images/KossPortaPro.pdf
http://www.innerfidelity.com/images/SennheiserHD600.pdf
http://www.innerfidelity.com/images/AKGK271MkII.pdf

Stämmer rätt bra överens med hur jag uppfattat att de låter också när jag testat dom.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-01 16:21

joakimfors skrev:Innerfidelity har ju rätt fina mätningar av det mesta som är intressant.

http://www.innerfidelity.com/images/KossPortaPro.pdf
http://www.innerfidelity.com/images/SennheiserHD600.pdf
http://www.innerfidelity.com/images/AKGK271MkII.pdf

Stämmer rätt bra överens med hur jag uppfattat att de låter också när jag testat dom.

Jag misstänker att de har haft en otät mätsituation, vad gäller AKG:n. Basen faller av "för" mycket, som den inte gör om det är tätt mellan lur och mäthuvud. Annars var den något lik vad jag minns av hur våra mätningar av Mk I såg ut.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-01 17:03

Gissar det mer har att göra med mätmetoden i så fall:

http://www.innerfidelity.com/content/he ... -equipment
http://www.innerfidelity.com/content/he ... y-response

Men det gör ju inget egentligen om alla lurar mäts på samma sätt så då kan man jämföra dom sinsemellan. Tycker att Innerfidelity är bra på det i alla fall att de/han gör mätningar och faktiskt har utvecklat ett konsekvent förfarande. Sen är det säkert inte hela sanningen men det är i alla fall betydligt mycket bättre än löst tyckande.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2016-03-01 17:36

Nån som vet nåt om företaget AVD i Sundsvall?
Det verkar ovilliga att skicka min kompis returnummer för lurarna han har köpt ... :?

/Amit

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-01 17:59

Amit skrev:Nån som vet nåt om företaget AVD i Sundsvall?
Det verkar ovilliga att skicka min kompis returnummer för lurarna han har köpt ... :?

/Amit

Är dom generalåterförsäljare så kan man ta kontakt med tillverkaren och framföra klagomål
Jag har gjort så med en shuttle dator som Dustin inte ville skaka fram reservdelar till och fick då utan någon som helst kostnad dessa skickade från Shuttle i tyskland.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Generellt om hifi