IngOehman skrev:inte ens ett LP-filter? Varför kallar de utgången för en sub-utgång då?
Den borde bara kallas "mono" i så fall.
Vh, iö
Man syftar väl på vad den är tänkt att nyttjas till. De flesta leksakssubwoofers har ju inbyggt LP-filter.
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:inte ens ett LP-filter? Varför kallar de utgången för en sub-utgång då?
Den borde bara kallas "mono" i så fall.
Vh, iö
paa skrev:bakerman22 skrev:Jag har hela paketet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=379081
Kör det i badrummet ihop med nån skitlåda från Velodyne.
Det låter helt okej faktiskt.
Jag har väl egentligen inte tänkt att ändra på något, utan det var bara en tanke som slog mig när jag låg och badade i fredags.
Om det finns någon tumregel för min frågeställning.
Glömde att det var på Faktiskt jag frågade.![]()
Driver du med Faktiskt?
IngOehman skrev:
Jag känner till goda fullregisterhögtalare som är både slutna och portade.
ChristianAndersson skrev:IngOehman skrev:-Palle- skrev:Jag känner till goda fullregisterhögtalare som är både slutna och portade.
Så mitt svar till TS är: Nej. Det kan man inte säga.
- - -
Vad man kan säga är att avvikelser i fasgången mellan högtalare som spelar tillsammans, kan leda till utsläckning och elände, om fasfelen blir för stora (vid 120 grader så blir summan samma som enskildheterna om nivån från båda systemhalvorna är samma, större fasfel ger utsläckning) och det betyder att bassystemet bör konstrueras således att dess fasgång trackar toppsystemet om den skall kunna samarbeta rimligt väl, inom det register där de är ungefär lika starka.
När nivåskillnaden mellan dem är större än 20 dB spelar fasrelationen mellan systemhalvorna inte lika stor roll längre.
Och även om det är en rätt så säker gissning att samma typ av avrullning nedåt som huvudsystemet har, är lämpligt för bassystemet om de skall jobba bra tillsammans, så kommer ju massor av andra faktorer in också, de flesta av dem har större betydelse i den övre delen av deras gemensamma register.
- - -
Jag räknade för en himla massa år sedan ut att man med ett femte ordningens LP-filter vid 80 Hz för basen, faktiskt får den att samarbeta rimligt väl fasmässigt med topparna - om de senare står sisådär 2,5 meter längre bort.
Det uppnår man t ex om topparna står 3 meter framför lyssnaren och basarna står en halv meter bakom, alltså t ex bakom soffan.
- - -
Fråga är dock varför man skulle välja en sådan lösning? Det kommer ju att bli för mycket bas om redan huvudsystemet hade en balanserad tonkurva. Dessutom så kommer maximalt ljudtryck att begränsas av huvudhögtalarnas förmåga.
En riktigt delning är som regel en mycket bättre lösning.
Vh, iö
Kan denna lösning fungera oavsett Sluten/Basreflex för Fullregister och Baslåda, eller beror det på.
Mitt rum uppfyller avståndskraven, har någon förslag på ett sådant 5:e ordningens LP-filter vid 80HZ.
Mina kvalitetskrav är begränsade i detta baskvantitets test.
Bongo skrev:Hur ofta tändet du ljusen i kandelabern?
Användare som besöker denna kategori: Kalle_H och 20 gäster