Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Allt beror ju på om steget klarar laster under 4 o hm, dvs är 2 ohmsstabilt.
Klara den det så är det ju inga problem
I värsta fall kan du ta ett högeffektsmotstånd på 2.2 Ohm och sätta först så blir det 8/2= 4 Ohm
Men då blir det ju effektförluster.
Morello skrev:Perfector skrev:Allt beror ju på om steget klarar laster under 4 o hm, dvs är 2 ohmsstabilt.
I värsta fall kan du ta ett högeffektsmotstånd på 2.2 Ohm och sätta först så blir det 8/2= 4 Ohm
Spå kan man absolut inte göra eftersom den drivande impedansen blir för hög och dessutom äter motståndet upp effekt!
Cortado skrev:Morello skrev:Perfector skrev:Allt beror ju på om steget klarar laster under 4 o hm, dvs är 2 ohmsstabilt.
Spå kan man absolut inte göra eftersom den drivande impedansen blir för hög och dessutom äter motståndet upp effekt!
Om man nu mot förmodan skulle ge sig fan på att det där ändå är den enda sanna lösningen, vad pratar vi för storlek på det där motståndet och effektförlusten?
Steget verkar ge 330W i 8ohm.
(Jag frågar alltså för att sätta det lite i perspektiv)
Perfector skrev:Då behöver du ett metallinbakat högeffektmotstånd på CA: 50 watt, monterat på en kylprofil som eventuellt kan kylas med en liten fläkt.
för det kommer att bli ordentligt varmt.
Om du överbelastar motståndet så brinner det av och då blir det tyst i högtalarna.
Cortado skrev:Morello skrev:Perfector skrev:Allt beror ju på om steget klarar laster under 4 o hm, dvs är 2 ohmsstabilt.
Om man nu mot förmodan skulle ge sig fan på att det där ändå är den enda sanna lösningen, vad pratar vi för storlek på det där motståndet och effektförlusten?
Steget verkar ge 330W i 8ohm.
(Jag frågar alltså för att sätta det lite i perspektiv)
Morello skrev:Man kan inte göra så eftersom högtalarens impedans inte är konstant. Du kommer få groteska avvikelser i frekvensgången.
Släpp den idén helt enkelt.
Cortado skrev:Perfector skrev:Då behöver du ett metallinbakat högeffektmotstånd på CA: 50 watt, monterat på en kylprofil som eventuellt kan kylas med en liten fläkt.
Om du överbelastar motståndet så brinner det av och då blir det tyst i högtalarna.
Hur kommer du fram till att det motståndet ska vara ca 50W ?
Perfector skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Då behöver du ett metallinbakat högeffektmotstånd på CA: 50 watt, monterat på en kylprofil som eventuellt kan kylas med en liten fläkt.
Hur kommer du fram till att det motståndet ska vara ca 50W ?
Hur ofta tar du ut mer än 50 watt?
Redan 1 watt är högt och 10 watt är nästan outhärdligt, i alla fall i ett normalt lyssningsrum.
Men efter frågan är hypotetisk så spelar det ingen roll
Hela konceptet är inte praktiskt genomförbart då komponenterna kostar så pass mycket och inte ger större vinning totalt
Det var ett tankeexperiment.
Cortado skrev:Morello skrev:Man kan inte göra så eftersom högtalarens impedans inte är konstant. Du kommer få groteska avvikelser i frekvensgången.
Släpp den idén helt enkelt.
Ja, alltså, jag helt med på att idén är kass.
Jag är bara lite nyfiken, alltid kan man lära sig något nytt (eller gammalt då). Är det så att spänningsfallet kommer variera och så att säga pendla mellan högtalaren och motståndet och därför kommer volymen på ljudet skifta beroende på vilken frekvens som spelas?
Det kanske var en asdålig förklaring, men jag tror jag har en bild om hur det fungerar. Jag relaterar det där lite till hur en rörförstärkare skall användas med högtalare som har lägre impedans än förstärkarens utimpedans för att inte få de där effekterna..
hammarn_2 skrev:Ja såklart, just det fallet exkluderat menar jag. Normalfallet kan ju liksom inte vara ljudtryck om +90-95 dB.
Användare som besöker denna kategori: Kalle_H och 20 gäster