Brygga slutseg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Indirekt

Brygga slutseg

Inläggav Indirekt » 2016-03-13 13:55

Hej forat.
Har just nu två stycken Rotel RB-1070 slutsteg som är bryggningsbara. (Disten ökar till 0,5, men tror jag vinner på det högre effektuttaget)
MEN.
Enligt manual så är det minimum nominell impedans på 8 Ohm som gäller, högtalarna jag har nu ligger på 6 Ohm. (Har ingen kurva på dem tyvärr så vet inte om de dippar lågt i nån frekvens) Von Schweiker VR-3
Så frågan är, ska man våga sig på det? Är det värsta som kan hända att stegen går i protection mode?

/Tobias

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Brygga slutseg

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-13 14:53

Tror det kan gå men det beror möjligen lite på var man har impedansminimum och vilka fasvinklar som finns. Har själv inga problem att köra mina högtalare som ligger på 3 ohm över 2-3 kHz, kör Rotel RB-981 (en föregångare till RB-1070 med nästintill identiskt innanmäte). I mitt fall är impedansförloppet utan hastiga kast.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-03-13 16:32

Förstärkaren kommer "att se" halva impedansen, dvs 3 ohm nominellt. Dippar dina högtalare ner till 3-4 ohm kommer alltså förstärkaren se 1,5 till 2 ohm vilket är tämligen lågt.
Class only looks like arrogance from below.

Indirekt

Inläggav Indirekt » 2016-03-13 21:25

Så fick tag på ett foto ur HiFi musik!
Vad säger ni?
Ingen bra bild, men
Vänster, 0 Ohm, 10 Ohm, 20 Ohm, 30 Ohm, 40 Ohm
Nertill, 10Hz, 200Hz, 2000Hz, 20 000Hz
Höger, -180, -109, -36, 36, 109, 180
Bilagor
12825567_959291897486002_2052303113_n.jpg
12825567_959291897486002_2052303113_n.jpg (76.54 KiB) Visad 1757 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-14 01:23

Allt beror ju på om steget klarar laster under 4 o hm, dvs är 2 ohmsstabilt.
Klara den det så är det ju inga problem
I värsta fall kan du ta ett högeffektsmotstånd på 2.2 Ohm och sätta först så blir det 8/2= 4 Ohm
Men då blir det ju effektförluster.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-14 08:18

Med det impedansförlopp som visas på bilden skulle jag inte köra bryggat med det slutsteget. Dippen vid 50-70 Hz (ca 3 ohm) skulle lasta ner steget rejält i ett område där det kan ligga mycket energi.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-14 14:39

Perfector skrev:Allt beror ju på om steget klarar laster under 4 o hm, dvs är 2 ohmsstabilt.
I värsta fall kan du ta ett högeffektsmotstånd på 2.2 Ohm och sätta först så blir det 8/2= 4 Ohm

Spå kan man absolut inte göra eftersom den drivande impedansen blir för hög och dessutom äter motståndet upp effekt!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-14 20:05

Morello skrev:
Perfector skrev:Allt beror ju på om steget klarar laster under 4 o hm, dvs är 2 ohmsstabilt.

Spå kan man absolut inte göra eftersom den drivande impedansen blir för hög och dessutom äter motståndet upp effekt!

Om man nu mot förmodan skulle ge sig fan på att det där ändå är den enda sanna lösningen, vad pratar vi för storlek på det där motståndet och effektförlusten?

Steget verkar ge 330W i 8ohm.

(Jag frågar alltså för att sätta det lite i perspektiv)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-14 20:07

Cortado skrev:
Morello skrev:

Om man nu mot förmodan skulle ge sig fan på att det där ändå är den enda sanna lösningen, vad pratar vi för storlek på det där motståndet och effektförlusten?

Då behöver du ett metallinbakat högeffektmotstånd på CA: 50 watt, monterat på en kylprofil som eventuellt kan kylas med en liten fläkt.
för det kommer att bli ordentligt varmt.
Om du överbelastar motståndet så brinner det av och då blir det tyst i högtalarna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-14 20:15

Perfector skrev:Då behöver du ett metallinbakat högeffektmotstånd på CA: 50 watt, monterat på en kylprofil som eventuellt kan kylas med en liten fläkt.
Om du överbelastar motståndet så brinner det av och då blir det tyst i högtalarna.

Hur kommer du fram till att det motståndet ska vara ca 50W ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-14 20:18

Cortado skrev:
Morello skrev:

Man kan inte göra så eftersom högtalarens impedans inte är konstant. Du kommer få groteska avvikelser i frekvensgången.

Släpp den idén helt enkelt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-14 20:20

Nu är väl anledningen till bryggkopplingen en önskan om att öka den maximala ljudnivån. Sätter man ett motstånd i serie sänks ljudnivån - igen. Ett motstånd i serie ändrar väl en hel del på återgivningen i övrigt?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-14 20:35

Morello skrev:Man kan inte göra så eftersom högtalarens impedans inte är konstant. Du kommer få groteska avvikelser i frekvensgången.

Ja, alltså, jag helt med på att idén är kass.

Jag är bara lite nyfiken, alltid kan man lära sig något nytt (eller gammalt då). Är det så att spänningsfallet kommer variera och så att säga pendla mellan högtalaren och motståndet och därför kommer volymen på ljudet skifta beroende på vilken frekvens som spelas?

Det kanske var en asdålig förklaring, men jag tror jag har en bild om hur det fungerar. Jag relaterar det där lite till hur en rörförstärkare skall användas med högtalare som har lägre impedans än förstärkarens utimpedans för att inte få de där effekterna..

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-14 20:39

Cortado skrev:
Perfector skrev:Då behöver du ett metallinbakat högeffektmotstånd på CA: 50 watt, monterat på en kylprofil som eventuellt kan kylas med en liten fläkt.

Hur ofta tar du ut mer än 50 watt?
Redan 1 watt är högt och 10 watt är nästan outhärdligt, i alla fall i ett normalt lyssningsrum.
Men efter frågan är hypotetisk så spelar det ingen roll
Hela konceptet är inte praktiskt genomförbart då komponenterna kostar så pass mycket och inte ger större vinning totalt
Det var ett tankeexperiment.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-03-14 20:44

Perfector skrev:
Cortado skrev:

Hur ofta tar du ut mer än 50 watt?
Redan 1 watt är högt och 10 watt är nästan outhärdligt, i alla fall i ett normalt lyssningsrum.
Men efter frågan är hypotetisk så spelar det ingen roll
Hela konceptet är inte praktiskt genomförbart då komponenterna kostar så pass mycket och inte ger större vinning totalt
Det var ett tankeexperiment.

Retorisk fråga, du läste inte vad tråden handlar om?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-14 21:11

Cortado skrev:
Morello skrev:Man kan inte göra så eftersom högtalarens impedans inte är konstant. Du kommer få groteska avvikelser i frekvensgången.

Ja, alltså, jag helt med på att idén är kass.

Jag är bara lite nyfiken, alltid kan man lära sig något nytt (eller gammalt då). Är det så att spänningsfallet kommer variera och så att säga pendla mellan högtalaren och motståndet och därför kommer volymen på ljudet skifta beroende på vilken frekvens som spelas?

Det kanske var en asdålig förklaring, men jag tror jag har en bild om hur det fungerar. Jag relaterar det där lite till hur en rörförstärkare skall användas med högtalare som har lägre impedans än förstärkarens utimpedans för att inte få de där effekterna..

Det blir en ojämn dämpning, där impedansen är låg dämpas mera än där den är hög.

Indirekt

Inläggav Indirekt » 2016-03-14 22:27

Tack för er input.
Ett slutsteg har inga problem att driva högtalarna, men hade väl en förhoppning att mer effekt och "monoblock" skulle yttra sig i mer välljud.
Avstår att prova med allt vad det innebär. Kanske skulle ta och köpa Hypex NCore till migsjälv i födelsedagspresent. :twisted:
(Men det är en annan tråd i så fall)

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-03-14 22:49

Man (jag) läser ofta både påståenden och förväntningar om att mer effekt ska ge bättre ljud (oftast i basområdet).

Hur mycket ligger det i denna "hifi-sanning" egentligen? Är den faktiska kopplingen så enkel som: mer effekt -> dyrare produkt -> bättre konstruktion?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-14 22:55

Ingenting är enkelt.

Har du en förstärkare som klipper och du kan lösa det genom att koppla in en till likadan apparat ochbryggkoppla den så kan ett problem vara löst, vilket pekar mot bättre återgivning.
-Innehar F-skattsedel-

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-03-14 23:02

Ja såklart, just det fallet exkluderat menar jag. Normalfallet kan ju liksom inte vara ljudtryck om +90-95 dB.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-14 23:15

hammarn_2 skrev:Ja såklart, just det fallet exkluderat menar jag. Normalfallet kan ju liksom inte vara ljudtryck om +90-95 dB.

Fast å andra sidan kan det ju handla om en (ovanlig) högtalare som har en impedansdipp under 1ohm, då krävs det ju inte så onormala volymer för att klippa förstärkaren. Gissningsvis finns det flera sådana men ett exempel är Infinity Kappa 9. Jag har svårt att låta bli att säga att den är felkonstruerad.

Dock, att man skulle få "bättre ljud" eller "bättre återgivning" med mer effekt än när man hade mer än tillräckligt tror jag inte på. Har man mer än tillräckligt med effekt så får man titta efter andra egenskaper att förbättra för att det ska bli bättre. Men det är väl bara vad jag tror och tycker, med min enkla bakgrund.

Återgå till Generellt om hifi