Smakar det så kostar det

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Smakar det så kostar det

Inläggav Perfector » 2016-03-28 21:01

Vad ska man annars säga om dessa helt sanslösa musikanläggningar på youtube

https://www.youtube.com/user/AVshowreports
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Smakar det så kostar det

Inläggav Nattlorden » 2016-03-28 21:09

Perfector skrev:Vad ska man annars säga om dessa helt sanslösa musikanläggningar på youtube

https://www.youtube.com/user/AVshowreports

Såg något som hetter pt.1 med ert rum som både lät och rent visuellt enkelt uppfattas hur bedrövligt det är.... Så tack, men nej tack.... Man får bättre råd på faktiskt.se.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-28 21:22

Skulle jag lägga en jättesumma på en anläggning så skulle jag inte ta råd på Faktiskt.se eftersom det mer eller mindre bara är inriktat på ett märke. Finns ju massa intressanta grejer där ute som man skulle vilja lyssna på innan köp.
Tex den här riggen skulle vara kul att få lyssna på.https://www.youtube.com/watch?v=r8MrNKmBBEo
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-03-28 21:34

FBK skrev:Skulle jag lägga en jättesumma på en anläggning så skulle jag inte ta råd på Faktiskt.se eftersom det mer eller mindre bara är inriktat på ett märke. Finns ju massa intressanta grejer där ute som man skulle vilja lyssna på innan köp.
Tex den här riggen skulle vara kul att få lyssna på.https://www.youtube.com/watch?v=r8MrNKmBBEo

Ah, de där klippen upplagda av Kenrick sound har jag hittat till också! Riktigt häftiga riggar hos deras klienter. Något jag intalar mig själv är dock att det är mest yta. Massor av känsla och atmosfär inbakat i prylarna, mindre välljud per krona.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-03-28 22:14

FBK skrev:Skulle jag lägga en jättesumma på en anläggning så skulle jag inte ta råd på Faktiskt.se eftersom det mer eller mindre bara är inriktat på ett märke. Finns ju massa intressanta grejer där ute som man skulle vilja lyssna på innan köp.
Vilket då?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-03-28 23:32

Lite Patrick82 över synergistic research klippen. Undrar om appen är kopplad till något alls.

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2016-03-29 08:50

Jag gick igång på detta: https://www.youtube.com/watch?v=CVaazHrDp-w

Angående Kenrick Sound så ligger det lite mer än bara yta i deras renoveringar. Kolla på klippen då dom t ex besöker deras workshop, dom gör allt och lite till.

Sedan kan man alltid undra vad som skiljer sig i t ex en rörförstärkare för 15.000 kr till en på nästan 1 miljon kronor?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-03-29 11:26

1. Synergistic research är vanlig ormolja och demonstrationen i en av filmerna är intressant för att se hur suggestion verkar i ett socialt sammanhang. En typisk "till och med min fru hör skillnad"-situation. Det är är sannolikt så att även demonstratören är omedveten om detta.
2. Kenrick Sound går inte att begripa ur ett västligt perspektiv utan man måste förstå hur japaner fungerar. Det bara SKA vara gammal proffsutrustning från USA. Japanska audiofiler brukar inte banga för att lasta inte PA-grejor i kollosalformat i pyttesmå rum. Det är faktiskt nästan standard. Stora högtalare, små förstärkare.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-29 11:35

ljungberg_Sthlm skrev:Sedan kan man alltid undra vad som skiljer sig i t ex en rörförstärkare för 15.000 kr till en på nästan 1 miljon kronor?

Samma som skiljer en trisseförstärkare mellan 15.000 och en miljon.

Alltså, rörförstärkare är inte samma sak bara för att de har rör, de skiljer sig lika mycket åt som transistorförstärkare gör.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-29 13:42

DQ-20 skrev:1. Synergistic research är vanlig ormolja ...

/DQ-20

Bah, vanlig ormolja är helt värdelös. Det måste vara ormolja med rätt vibrationsenergier.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-29 14:01

darkg skrev:
DQ-20 skrev:1. Synergistic research är vanlig ormolja ...

/DQ-20

Bah, vanlig ormolja är helt värdelös. Det måste vara ormolja med rätt vibrationsenergier.

Det luktar orm, och smakar pyton
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-29 14:07

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-03-29 21:10

Jag skulle bilda mig en egen uppfattning genom att själv lyssna på de märken jag tror är intressanta. Jag skulle nog inte heller lyssna så mycket på köpråden här då de som sagt minst sagt är begränsade, både vad gäller högtalare och elektronik :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-29 21:59

Panelguy skrev:

Jag skulle bilda mig en egen uppfattning genom att själv lyssna på de märken jag tror är intressanta. Jag skulle nog inte heller lyssna så mycket på köpråden här då de som sagt minst sagt är begränsade, både vad gäller högtalare och elektronik :wink:

Om man ser hög kvalitet som en begränsning, visst... Men i alla fall jag skulle gärna få kvalitet för pengarna även om jag kunnat gödsla med dem...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-29 22:08

Jag tror att om målet är att "lyssna runt" för att bilda sig en uppfattning om vad det är man vill ha, då KAN faktiskt vara ett dåligt val av enda forum att fråga om råd på.
Just eftersom det är några få märken som generellt tipsas om, används och finns gott om kunskap om här.
Det är bra att det finns flera forum på nätet som behandlat ämnet HiFi. ;)
så att man kan fråga både här och där men även mitt i mellan och ge sig själv möjligheten att genom erfarenhet om kunskap om vilka möjligheter som faktiskt FINNS! Slutligen välja vad man gillar på riktigt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-29 22:11

En blindtest, där elektroniken står gömd och inte syns.
Då kan man bedöma det man hör istället för det man ser.
En signalväxel mellan spelkällan och några Slutsteg samt eventuellt en växel för ett gäng högtalare så får man se hur man hör.
Se får du höra vad gott det luktar. :-)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2016-03-30 02:01

MagnusÖstberg skrev:Vilket då?

Kenwood.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-30 21:27

bensnake skrev:Kenwood.

Aahh... fina grejer... mitt senaste inköp är faktiskt en Kenwood! :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-30 22:12

Se där, Kenwood. Är väldigt nöjd med min degblandare av nämnda märke. Har antagligen besparat mig en tennisarmbåge.
Det finns inga genvägar till det perfekta brödet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2016-03-30 23:34

Ser du, Östberg? Kenwood är märket på allas läppar här i forat. :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2016-03-30 23:37

sprudel skrev:Det finns inga genvägar till det perfekta brödet.

Kenwood förbrödrar. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-31 06:30

Är väl också dags för en ny forumdel; "Brödraskapet Kenwood" (så inkluderar vi sprudels degblandare också)? :D

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2016-03-31 10:11

Conan skrev:Är väl också dags för en ny forumdel; "Brödraskapet Kenwood" (så inkluderar vi sprudels degblandare också)? :D

:lol:

Återgå till Generellt om hifi