Kolla klippnivå mha oscilloskåp?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Kolla klippnivå mha oscilloskåp?

Inläggav Xenod » 2016-04-08 09:50

Jag är lite nyfiken på att se när topparna börjar klippas i mina slutsteg. Tänkte att jag skulle undersöka saken mha ett digitalt oscilloskåp. Min plan för tillvägagångssätt är såhär:

1. Koppla in oscilloskåpet på samma fas som anläggningen
2. Sätta en prob på ena kanalen på slutsteget jag vill mäta på.
3. Ställa in tidsfönstret på en lagom tid så att man kan se vågformen någorlunda rimligt, kanske 10-100ms.
4. Spela musik och sedan höja tills man ser indikationer på klippning.

Det jag funderar på är om det finns något speciellt att tänka på för att inte skada oscilloskåpet samt vad man ska titta efter för att detektera när klippning av topparna inträffar? Kommer det första man ser vara att vågformen deformeras? Eller kommer det första tecknet vara att topparna inte stiger längre samtidigt som medelnivån gör det?

Man kan ju tycka att jag bara borde prova och se själv hur man lättast upptäcker klippning men jag minns att jag läste i nån tråd att någon lyckats grilla sitt oscilloskåp vid en liknande övning. Därför vill jag få lite experttips innan jag kopplar upp det. ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Kolla klippnivå mha oscilloskåp?

Inläggav Svante » 2016-04-08 14:16

Se upp om slutsteget är bryggat. Ena ingången på skåpet är jordad, via skyddsjorden kan det bli lustigheter. Använder du prob kan man få ner känsligheten så att spänningssving upp till +/- 200 Vp syns.

Annars är det bara att tuta och köra, man ser ganska tydligt när det klipper, det blir som ett tak på signalen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-04-09 00:47

Svante skrev:Se upp om slutsteget är bryggat. Ena ingången på skåpet är jordad, via skyddsjorden kan det bli lustigheter.

Detta är viktigt. Jag lärde mig det genom att mina piPs basar förstördes av ett slutsteg som gick bananas. På många skåp kan man "frikoppla" probens jord från nätjorden, vilket är att föredra.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2016-04-09 10:14

Har inte sett många oscilloskop som har den funktionen. Det skulle jag själv vilja ha på mitt skåp. Däremot en diffprob löser problemet, de kan vara dyra tyvärr. Brukar själv använda en isolationstrafo innan skåpet, eller UUT:en.

Edit: förtydligande

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2016-04-09 17:01

Eller så kan man ta bort skyddsjorden i strömsladden till scopet.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-04-09 20:30

Vid check av klipp kan det räcka att mäta ena utgången till jord, om slutsteget är bryggat.

En annan variant (något säkrare än att koppla bort skåpets skyddsjord) är att använda två kanaler på skåpet, en för varje utgång på det bryggade slutsteget, och låta bli att ansluta jord. Ev. koppla ihop jord på båda probarna. Matematikfunktion i skåpet visar differentiell signal.

Återgå till Generellt om hifi