Morello skrev:Det du skriver vittnar bara om du inte riktigt vet vad det kostar att producera elektronik småskaligt i västvärlden.
Detta går inte att jämföra med massproducerade, kinesiska, bioapparater som stackars barnarbetare och/eller vuxna ultralågavlönade arbetare skruvat ihop och som av den anledningen kan säljas för tusenlappar i butik i sveirge.
Jo men nu drar du till med en retorisk fuling här och blandar in svältlöner och barnarbetare; du vet mycket väl att det utmärkt att det går att producera högkvalitativa hifi-apparater även i västvärlden utan att de kostar skjortan & halva brallan. Amp 27 från HA kostar ju 40 000:- och inga 300 000:- och den produktionen kan man väl betrakta som småskalig och i västvärlden utan barnarbete. Det finns liksom en skala där mellan Nagra och en mp3-spelare för 49:- på Ö & B
Jag säger inte att Nagra får sätta vilka prislappar dom vill på sina byggen, men om man "tvingas" ta ut 300 000:- för nåt som säkert inte låter bättre än en Rotel (kina-byggd) för 25 000:- eller en Amp 27 (Sverige-byggd) för 40 000:- så är det tveksamt för mig om dom borde hålla på med att tillverka slutsteg.
Men varför är du så upprörd just över detta? Ta den där fd hissmontören som sitter och flätar egna högtalarkablar; dessa kostar ju en ansenlig slant och är ganska säkert inte bättre än nåt du kan köpa på Classe för ett par hundalappar. Jag vet vad jag skulle behöva ta för en liter "egenproducerad" mjölk och därför överlåter jag med varm hand till andra att producera mjölk för de kan göra det bättre helt enkelt.