Nagra HD Amp

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Re: Nagra HD Amp

Inläggav Conan » 2016-04-25 17:24

Morello skrev:Det du skriver vittnar bara om du inte riktigt vet vad det kostar att producera elektronik småskaligt i västvärlden.
Detta går inte att jämföra med massproducerade, kinesiska, bioapparater som stackars barnarbetare och/eller vuxna ultralågavlönade arbetare skruvat ihop och som av den anledningen kan säljas för tusenlappar i butik i sveirge.

Jo men nu drar du till med en retorisk fuling här och blandar in svältlöner och barnarbetare; du vet mycket väl att det utmärkt att det går att producera högkvalitativa hifi-apparater även i västvärlden utan att de kostar skjortan & halva brallan. Amp 27 från HA kostar ju 40 000:- och inga 300 000:- och den produktionen kan man väl betrakta som småskalig och i västvärlden utan barnarbete. Det finns liksom en skala där mellan Nagra och en mp3-spelare för 49:- på Ö & B

Jag säger inte att Nagra får sätta vilka prislappar dom vill på sina byggen, men om man "tvingas" ta ut 300 000:- för nåt som säkert inte låter bättre än en Rotel (kina-byggd) för 25 000:- eller en Amp 27 (Sverige-byggd) för 40 000:- så är det tveksamt för mig om dom borde hålla på med att tillverka slutsteg.

Men varför är du så upprörd just över detta? Ta den där fd hissmontören som sitter och flätar egna högtalarkablar; dessa kostar ju en ansenlig slant och är ganska säkert inte bättre än nåt du kan köpa på Classe för ett par hundalappar. Jag vet vad jag skulle behöva ta för en liter "egenproducerad" mjölk och därför överlåter jag med varm hand till andra att producera mjölk för de kan göra det bättre helt enkelt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-04-25 22:26

Varför är du upprörd själv? Det är helt fritt att handla prylarna, eller avstå.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-04-26 00:55

Conan skrev:
Morello skrev:Det du skriver vittnar bara om du inte riktigt vet vad det kostar att producera elektronik småskaligt i västvärlden.
Detta går inte att jämföra med massproducerade, kinesiska, bioapparater som stackars barnarbetare och/eller vuxna ultralågavlönade arbetare skruvat ihop och som av den anledningen kan säljas för tusenlappar i butik i sveirge.
Amp 27 från HA kostar ju 40 000:- och inga 300 000:- och den produktionen kan man väl betrakta som småskalig och i västvärlden utan barnarbete.

Fast HA:n saknar 2 saker som gör den svår att jämföra.

1. Distrubutör.
2. Återförsäljare.

Skulle båda dom delarna finnas med hade ett par AMP 27 legat ganska nära Nagra i pris. Sen kan man ju ifrågasätta om det behövs. För alla utom närmsta kontaktnätet så blir svaret ja. Om du har planer på en internationell marknad m.m.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-04-26 06:25

sprudel skrev:Varför är du upprörd själv? Det är helt fritt att handla prylarna, eller avstå.

Jag vet det. Är inte upprörd utan bara tycker saker, och tycker just nu att det är lite underligt att det är OK att dissa överprissatta kablar, men inte förstärkare tydligen. :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-26 08:20

Vinylcalle skrev:
Conan skrev:
Amp 27 från HA kostar ju 40 000:- och inga 300 000:- och den produktionen kan man väl betrakta som småskalig och i västvärlden utan barnarbete.

Fast HA:n saknar 2 saker som gör den svår att jämföra.

1. Distrubutör.
2. Återförsäljare.

Skulle båda dom delarna finnas med hade ett par AMP 27 legat ganska nära Nagra i pris. Sen kan man ju ifrågasätta om det behövs. För alla utom närmsta kontaktnätet så blir svaret ja. Om du har planer på en internationell marknad m.m.

MvH Carl

Tur att NAD inte hade alla led... då hade väl en 208:a kostat som en Krell.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-26 08:28

208:an var en produkt med hyggligt stor volym och dessutom byggd enligt lägsta mekaniska och elektromekaniska standard.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-04-26 13:05

Vinylcalle skrev:Fast HA:n saknar 2 saker som gör den svår att jämföra.

1. Distrubutör.
2. Återförsäljare.

Skulle båda dom delarna finnas med hade ett par AMP 27 legat ganska nära Nagra i pris. Sen kan man ju ifrågasätta om det behövs.

Nu är det ju inte alltid av ondo för varans prislapp att ha distributör & återförsäljare. Det är ju beroende av vilka volymer man har för avsikt att sälja också. I en optimal marknad så är det ju t.o.m. så att distributor/återförsäljare bidrar till att hålla nere priset till slutkunden. HA agerar ju själva återförsäljare och de tar ju självfallet också ut en avans på varje såld vara.

Men sitter man och knåpar ihop 20 stärkare per år och tänker sig att på den volymen försörja kanske 10 Nagra-anställda så är det klart att prislappen måste bli därefter - distributörer och återförsäljare eller inte...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-26 13:40

Conan skrev:Men sitter man och knåpar ihop 20 stärkare per år och tänker sig att på den volymen försörja kanske 10 Nagra-anställda så är det klart att prislappen måste bli därefter - distributörer och återförsäljare eller inte...

Det finns gott om folk som har mycket pengar och för många av dem är priset i sig en god indikator. Dvs, ju dyrare ju bättre. Och bättre behöver inte ha med ljudet att göra, det ska helt enkelt kännas bättre att släpa apparaten på plats. Men argumenten i marknadsföringen utgörs alltid av ljudkvaliteten eftersom många tror att man kan köpa sig ljudkvalité, utan arbete med installation, rumsanpassning osv. Precis som sportbilar i övre lyxsegmentet alltid säljs med antal hästkrafter, toppfart och acceleration som argument trots att merparten av köparna aldrig nyttjar dessa resurser fullt ut.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-26 13:58

Jag nyttjar samtliga hästar i min sportmotorcykel på mer eller mindre på daglig basis!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-04-26 14:24

Conan skrev:
sprudel skrev:Varför är du upprörd själv? Det är helt fritt att handla prylarna, eller avstå.

Jag vet det. Är inte upprörd utan bara tycker saker, och tycker just nu att det är lite underligt att det är OK att dissa överprissatta kablar, men inte förstärkare tydligen. :wink:

Ja, det kan man ju fundera på. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-26 17:54

Morello skrev:Jag nyttjar samtliga hästar i min sportmotorcykel på mer eller mindre på daglig basis!

Jo, det kan jag tänka mig :-) Men så är det inte en Bugatti för 18 mille där du behöver byta däck efter något hundratal mil...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-27 00:24

Morello skrev:208:an var en produkt med hyggligt stor volym och dessutom byggd enligt lägsta mekaniska och elektromekaniska standard.

Och ändå så svårslagen, men jag tror jag hittat något som kan komplettera den, för mörka lyssningskvällar :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-27 09:25

Ja, den elektriska konstruktionen är toppklass.
-Innehar F-skattsedel-

Föregående

Återgå till Generellt om hifi