Sweetspot

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Sweetspot

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-24 18:38

hifikg skrev:Det är väl Larsen som har störst möjlighet att göra sig gällande på en mässa. De flesta andra behöver fixa mer för att få det att fungera anständigt. Peters ägg kräver kanske inte heller så mycket fix? MBL´s rundstrålande har jag hört rakt av i ett obehandlat vardagsrum, funkar utmärkt. Vem hade glasrummet på andra våningen i huvudbyggnaden? Där är det inte lätt att få till det verkar det som, däremot brukar rummet innanför vara en oas av välljud. Nåja, har varit där två gånger bara så... eller tre kanske det är...

Nja, Larsen kör i ett för dem väl lämpat rum, kunde varit större men det gäller alla de mindre rummen. Glasrummet på andra våningen är väl där Stylus höll till? För lång efterklang där, ljudbilden blev diffus. Tonalt var det inte så tokigt. Körde egen CD där, spelades vinyl där när jag klev in.

Rummet innanför är hopplöst för många utställare, Linn lät verkligen inget vidare där för några år sedan. Nu var Tonkraft där och det långt bättre men lite smal ljudbild och välbasstarkt tyckte jag. TAD är jag lite kluven till, det lät bra men inte nämnvärt bättre än de anläggningar som bara kostade en bråkdel. Jag vågade inte räkna ihop vad den riggen gick på, prislistan låg där framför en i sweetspot.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-24 19:16

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Det är väl Larsen som har störst möjlighet att göra sig gällande på en mässa. De flesta andra behöver fixa mer för att få det att fungera anständigt. Peters ägg kräver kanske inte heller så mycket fix? MBL´s rundstrålande har jag hört rakt av i ett obehandlat vardagsrum, funkar utmärkt. Vem hade glasrummet på andra våningen i huvudbyggnaden? Där är det inte lätt att få till det verkar det som, däremot brukar rummet innanför vara en oas av välljud. Nåja, har varit där två gånger bara så... eller tre kanske det är...

Nja, Larsen kör i ett för dem väl lämpat rum, kunde varit större men det gäller alla de mindre rummen. Glasrummet på andra våningen är väl där Stylus höll till? För lång efterklang där, ljudbilden blev diffus. Tonalt var det inte så tokigt. Körde egen CD där, spelades vinyl där när jag klev in.

Rummet innanför är hopplöst för många utställare, Linn lät verkligen inget vidare där för några år sedan. Nu var Tonkraft där och det långt bättre men lite smal ljudbild och välbasstarkt tyckte jag. TAD är jag lite kluven till, det lät bra men inte nämnvärt bättre än de anläggningar som bara kostade en bråkdel. Jag vågade inte räkna ihop vad den riggen gick på, prislistan låg där framför en i sweetspot.

På vilket sätt är Larsens rum annorlunda än de andra?

Linn var i "glasrummet" ett av åren jag hälsade på (det rum som har glasvägg mot matsalen nedanför). Det lät synnerligen obra. Året efter hade de en vanlig stuga och det lät inte bra där heller. De hade massor av förklaringar. Tror jag har skrivit om det i min medlemspresentation, eller i någon tråd om respektive mässa. I rummet bakom lirade man vinyl, studiobandspelare och en massa annat gosigt och fick till det riktigt bra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-24 19:57

Larsen's rum är som de flesta i stugorna, endast det TAD hade var större. I de mindre rummen är det givetvis en fördel att ha högtalare för placering intill/mot vägg. Nu är av någon anledning de allra flesta gjorda för en placering ute i rummet, vilket blir omöjligt i de små rummen. Är med andra ord inget konstigt att Larsen kan ha en fördel där. Att de små rummen egentligen är alltför små för nästan alla högtalare är en annan femma. Bredden är ju i minsta laget även för Larsen, de hamnar nära sidoväggarna. Många av anläggningarna på mässan hade väl mycket bas som fick gitarrer att låta som nära nog basar och röster lät överdrivet basiga. Kan väl bero på lite små rum?

Tvärtom. Det du kallar glasrummet var det Tonkraft hade, Stylus i rummet bredvid. Även förra året var det anständigt ljud i glasrummet. Kan vara att Linn är alltför ointresserade av att greja med rummet? Det gick inte bättre när de huserade i ett av de mindre heller.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-24 21:03

RogerGustavsson skrev:Larsen's rum är som de flesta i stugorna, endast det TAD hade var större. I de mindre rummen är det givetvis en fördel att ha högtalare för placering intill/mot vägg. Nu är av någon anledning de allra flesta gjorda för en placering ute i rummet, vilket blir omöjligt i de små rummen. Är med andra ord inget konstigt att Larsen kan ha en fördel där. Att de små rummen egentligen är alltför små för nästan alla högtalare är en annan femma. Bredden är ju i minsta laget även för Larsen, de hamnar nära sidoväggarna. Många av anläggningarna på mässan hade väl mycket bas som fick gitarrer att låta som nära nog basar och röster lät överdrivet basiga. Kan väl bero på lite små rum?

Tvärtom. Det du kallar glasrummet var det Tonkraft hade, Stylus i rummet bredvid. Även förra året var det anständigt ljud i glasrummet. Kan vara att Linn är alltför ointresserade av att greja med rummet? Det gick inte bättre när de huserade i ett av de mindre heller.

Vilka som hade det i år har jag förstås ingen aning om ville bara vara tydlig med vilket rum jag menade när jag skrev glasrummet. Det andra rummet har en hel del glas det också. Det är antagligen smartare att bygga högtalare som ska stå som Carlsson/Larsen, då slipper man en hel del av mecket med rummet. Sitter här med en servett-skiss på hur Johan tycker att jag bör göra om mitt lyssningsrum och det är inte lite det. Fast jag undrar jag...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-04-25 17:31

Jag var på plats söndag och tyckte det var mycket vinyl och rör. Inget fel i det på nåt sätt och det sammanfattar väl ungefär hur lång utvecklingen egentligen nått.

Jag var nog hos Raidho samtidigt som RogerGustavsson för det vara mycket snack och det var sorgligt sånt svammel de bjöd på med sina harmonizers och puckar. Efter det jag till Entreq och fick höra hur de jobbade med olika mineralblandningar som de skulle täta trasiga sterobänkar med för att "tuna" dem. Sen åkte jag hem*...

* Via Bada Bing Burgers där jag tog en Sotar'n, pommes och chilibea. Dagens stora behållning.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-25 17:56

UrSv skrev:Jag var på plats söndag och tyckte det var mycket vinyl och rör. Inget fel i det på nåt sätt och det sammanfattar väl ungefär hur lång utvecklingen egentligen nått.

Jag var nog hos Raidho samtidigt som RogerGustavsson för det vara mycket snack och det var sorgligt sånt svammel de bjöd på med sina harmonizers och puckar. Efter det jag till Entreq och fick höra hur de jobbade med olika mineralblandningar som de skulle täta trasiga sterobänkar med för att "tuna" dem. Sen åkte jag hem*...

* Via Bada Bing Burgers där jag tog en Sotar'n, pommes och chilibea. Dagens stora behållning.

Lät det bättre när Entreq tunat bänkarna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-25 18:18

Att Raido blev lite generade när någon påtalade felfasningen hade jag gärna velat vara med om. Entreq vet jag inte riktigt vad de sysslar med... Det har inte så mycket med ljudåtergivning att göra sett från mitt håll. Det där med religion har jag lämnat därhän. Vi lite mera luttrade audiofiler fick inte så mycket ut av mässan och inte var det heller några aha-upplevelser som kan tänkas locka nya till vår skara. Jovisst fanns det imponerande tryck hos några utställare men det är ju bara en aspekt av ljudåtergivning. Hur mycket tryck är det t.ex. i en akustisk gitarr? Är man ute efter mera verklighetsillusion var det ju inte många rum som bjöd på det.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2016-04-25 18:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-25 18:22

RogerGustavsson skrev:Att Raido blev lite generade när någon påtalade felfasningen hade jag gärna velat vara med om. Entreq vet jag inte riktigt vad de sysslar med... Det har inte så mycket med ljudåtergivning att göra sett från mitt håll. Det där med religion har jag lämnat därhän.

He, he, hade varit kul att höra dem höra skillnad, det ska ju vara en jäkla skillnad med och utan trälådor och ännu mer om prylarna står på rätt typ av trähylla, brukar läsa Lasses blogg o njuta av alla livfulla beskrivningar :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-25 18:25

Nja, det gjordes nog inga sådana jämförande uppställningar överhuvudtaget, inte när jag var där i alla fall.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-04-25 18:49

RogerGustavsson skrev:Att Raido blev lite generade när någon påtalade felfasningen hade jag gärna velat vara med om.

En liknande fadäs inträffade när det för några år sedan skulle demas någon av Nordosts strömprylar. Efter ett tag visade det sig att den varit av när den egentligen skulle varit på och bidra med en stor förbättring av ljudet :D . Dylika missar är alltid lika pinsamma för den som demar men väldigt komiska för åhörarna....bortsett från nå´n som redan köpt produkten då kanske :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-04-25 19:20

Ungefär som när masvis-konstruktören och ett par ess till uttalade sig om ett för dem okänt spår som analyserats. De kunde då se både det ena och andra, man såg också det tredje som tydde på det fjärde. Inget stämde, inte ens nära.

Nä, audiofiler bör nog inte syssla kreativt med musik i något led och i ärlighetens namn händer det sällan. Väl det

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-04-25 19:25

Man kan ju tycka att om man missar felfasade högtalare men hör tydlig skillnad på om man har 8 eller 9 puckar i racket så borde man kanske inse ett och annat...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
kalenen

Inläggav kalenen » 2016-04-25 19:32

UrSv skrev:Man kan ju tycka att om man missar felfasade högtalare men hör tydlig skillnad på om man har 8 eller 9 puckar i racket så borde man kanske inse ett och annat...

Amen

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-04-25 21:27

hennnkee skrev:Lars hade tydligen åkt lite snowboard och gjort illa axeln. (Krya!)

Aj då!
Hoppas han är på bättringsvägen snart :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-04-29 17:27

RogerGustavsson skrev:
shifts skrev:Tack för bilderna RogerGustavsson! Hur lät Raidho-anläggningen tro?

Vet faktiskt inte. Det var mycket snack när jag var, blev inget lyssnat. Av någon anledning är det alltid mycket "predikande" med pekpinnar i just det rummet, varje år. Är ju uppvuxen i det småländska bibelbältet och har fått nog av den varan. Det går faktiskt att få en god återgivning utan dyra kablar, strömrenare, specialrack etc. Raidho lyckades också köra högtalarna ur fas...

Det var sportbilsentusiasten som berättade det. Han lämnade nyss mitt hem efter en kort lyssning.

Tack för att jag fick komma förbi en snabbis - uppskattas!
Fantastisk fin utsikt över Jönköping och Vättern från lyssningrummet. Trevligt hus dessutom.
Dina högtalare är stora, det gillas. Och spelar "live" det gillas det med. Elekrostater har något speciellt. Förstod att du saknade lite tryck men man kan inte få allt för rimliga slantar. Du är välkommen till mig i götet o lyssna på JBL. Även de med klara begränsningar i subbasområdet. Går ned till 50Hz eller nåt.

Ja Raidho ja, det var pinsamt att de hade kört ur fas dag 1...det upptäcktes då jag var i rummet, det lät asskumt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-04-29 17:47

Bild

Ola ser smal ut!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-29 18:12

Nja, Ola har allt en viss "profil", inte så lite heller...

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-04-29 23:06

RogerGustavsson skrev:Nja, Ola har allt en viss "profil", inte så lite heller...

:?:
VD och ägare
www.rehifi.se

Föregående

Återgå till Generellt om hifi