Scansonic MB-1 – Ngn som lyssnat? (högtalare)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Scansonic MB-1 – Ngn som lyssnat? (högtalare)

Inläggav shifts » 2015-12-11 19:06

Det är förvånansvärt lite högtalar-trådar på Faktiskt, kanske är det få som håller på och lyssnar runt på ohörda talare (precis som jag då). Ibland känner jag att det drar till i suget att utforska något nytt. Har läst en del om danska Raidho och skulle väldigt gärna lyssna på ett par, men tycker man får väldigt lite högtalare för pengarna. Har mest kikat på modellen Raidho XT-1. Gissar att de flesta som köper sådana högtalare inte avlastar mot basar, men tror det skulle vara en kul lyssningsövning.

Hur som helst ramlade jag på denna recensionen av Scansonic MB-1 och undrar helt sonika om någon lyssnat på dem (eller annan modell från märket). Det är ett dotterbolag till Raidho, så några saker gemensamt har de nog: http://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/scansonic-mb-1
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Scansonic MB-1 – Ngn som lyssnat? (högtalare)

Inläggav Nattlorden » 2015-12-11 20:38

Tyvärr inte, de var bara skådebröd i Malmö, eller i vart fall var de inte framme och spelades på under något av mina inkik i rummet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-12-11 21:47

Jag har ett par sen i somras och delar dem just nu mot fyra bremenbasar. Tycker dom är riktigt bra, "spelar" stort och rent, fyller mitt 30kvm vardagsrum med lätthet.
Men jag tycker att basar behövs för att få lite tryck, dem är ju ganska små.

Nu spelar jag sällan på riktigt låg volym, men kanske är dem lite bleka vid såna tillfällen, men det kan bero på rummet oxå antar jag. Hade tidigare SA Explorer Master men tycker nog att med basar presterar MB1 lika bra (förutom ljudtryck), kanske tom bättre i diskanten.
.
Hade för längesen ett par B&W 805N och vill nog påstå att MB1 är bättre på det mesta.
Hur som helst får de vara kvar i rummet tills jag får mina golvare, då blir det flytt till TV-rummet på övervåningen för dem.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-12 00:01

Kul gflar, det hade jag inte väntat mig faktiskt! Får man fråga hur du delar mot dina basar? De är bra skit de där bremenbasarna också. Finns det kanske någon bild på din uppställning?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-12-12 00:21

Jag delar i min Anthem-receiver (MRX-710). Har ett CR80S oxå men just nu huserar det uppe i TV-rummet till OD11/PX2.
Ett Sherborne PA 7-350 driver högtalarna.
Har för tillfället inga bilder tyvärr :(

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-12-12 01:15

shifts skrev:Det är förvånansvärt lite högtalar-trådar på Faktiskt, kanske är det få som håller på och lyssnar runt på ohörda talare (precis som jag då). Ibland känner jag att det drar till i suget att utforska något nytt. Har läst en del om danska Raidho och skulle väldigt gärna lyssna på ett par, men tycker man får väldigt lite högtalare för pengarna. Har mest kikat på modellen Raidho XT-1. Gissar att de flesta som köper sådana högtalare inte avlastar mot basar, men tror det skulle vara en kul lyssningsövning.

Hur som helst ramlade jag på denna recensionen av Scansonic MB-1 och undrar helt sonika om någon lyssnat på dem (eller annan modell från märket). Det är ett dotterbolag till Raidho, så några saker gemensamt har de nog: http://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/scansonic-mb-1

Läste recensionen i LoB å fick kraftiga "kameraden" vibbar pga det oreserverande hyllandet . . . ,
men dä ä ju jag dä . . . typ :oops:

Vem vet, de ä kanske så bra som de beskrivs vara . . . ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-12-12 01:27

Ja, den recensionen va av det slaget, det tyckte jag oxå. Men det finns en del andra positiva uttalanden oxå, både recensioner och på olika forum.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-12 09:27

Laila: Läste knappt recensionen, såg bara att personen var positiv och jag insåg relationen till Raidho och blev nyfiken. Priset är ju tilltalande och hyfsat sansat, vilket ökar chansen att någon hört dem. Och så var det!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-05-01 22:55

Bumpar lite.
Det har hänt lite på senare tid. Delar sen någon månad mot pX2 med ett DBX-filter (det som FBK blev rekommenderad).
Och testar nu ett Pre TwentyFive, eller testar är nog fel, det är här för att stanna :) Ett klart lyft mot NAD-372 som drev tidigare.

Nu tycker jag MB-ettorna (och ino-basarna) spelar fantastiskt bra, det är svårt fatta att ett par så små högtalare kan bygga så stor ljudbild.
Jag är mycket nöjd med dom, och även HA-25.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-05-02 07:17

Kul ! :)

Ja bra elektronik gör ju skillnad, men att den ska vara klart hörbar (i alla fall hos mig) är ju nästan lite irriterande när man hoppats att det ska duga med en billig och mångfuktionell surround receiver :lol:
HA pre-25 tycks göra helt rätt, alltså inte så mycket...
Bra format också !
Så jag förstår att du är nöjd :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Återgå till Generellt om hifi