30m högtalarkabel.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: 30m högtalarkabel.

Inläggav Svante » 2016-05-07 20:30

Wikisvedia skrev:Struktur[redigera | redigera wikitext]

Ett heltäckande lager naturlig ärg på en kopparyta är uppbyggt av tre lager med olika kemisk sammansättning. Underst, närmast metallen, finns ett lager av röd kopparoxid (Cu2O). Ovanpå den, ett lager svart kopparoxid (CuO). Ytterst finns det synliga, gröna lagret som består av en 1:1-blandning av kopparkarbonat och kopparhydroxid. Det kan också innehålla mindre mängder av andra kopparsalter som till exempel kopparklorid (i närheten av saltvatten), kopparsulfat (om ytan har utsatts för surt regn) eller kopparnitrat (om ytan har utsatts för fågelspillning).

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-07 21:00

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Syrefritt är det väl alltid? Beroende på vilken isolering som används, är det nog vanligtvis blanka ledare innanför höljet. Ärgade ledare har jag bara stött på under huven i bilar.

Man skiljer på vanlig högtalarkabel och syrefri (OFC).
Den senare är så ren att den inte oxiderar vilket vanlig koppartråd gör

Nej, så är det verkligen inte.

Alla kablar är gjorda av OFC-koppar. Något annat förekommer inte. Och även om det sedan finns koppar med ännu lägre syrehalt (det finns i varje fall sådan som heter seven-nine, som alltså är koppar med bättre renhet än 99,99999%) så är ingen kopparkabel så syrehaltig att det är DET syret som angriper kabeln. Korroderas kabeln så beror det på vad som kommer utifrån.

Den oxidering (och annan korrosion) som i förekommande fall drabbar kablar har inget med OFC-saken att göra. Den beror på otäta isolationsmaterial och/eller att själva isolationsmaterialet angriper kopparn. Jag tror t ex att det finns isolationsmaterial med en viss svavelhalt.

I bilar finns det ännu en faktor som påverkar kablarna, nämligen de joner som tar sig ut från batteriet. Man kanske tror att endast elektroner går i kabeln, men även positiva joner rör sig i ledarna, och dessa kan illa bidra till kabelns förfall.

- - -

Sammanfattningsvis:

1. Kablar som oxiderar gör det på grund av påverkan utifrån, vilket kan inkludera påverkan från själva isolationsmaterialet.

2. Inga koppar-kablar är gjorda av något annat än OFC.

3. Kablar som skall skyddas från korrosion bör förse med ett metalllager som skyddar kopparn, t ex tenn.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-07 21:56

Man kan ju undra vad det där med OFC-koppar kommer ifrån. Finns det koppar med mer syre i blodet som används i något annat sammanhang och som därmed blev lämpligt att jämföra med som reklamargument för högtalarkablar?

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-05-08 01:53

Nämnde jag någongång att kabeln skulle hänga ute permanent eller varför spårar tråden ur i hurvida kopparledare oxiderar när den ligger utomhus :D Drar jag ut högtalarna så kommer kabeln ligga ute i kanske 8 timmar sen hängas in i värmen igen.. den mesta kopparn oxiderar nog tids nog utomhus.

men rent "generellt" nu då, så kommer jag inte få problem med slutsteg etc om jag skaffar ett par, kanske 20-25 meter långa högtalarkablar av antingen solid koppar 2.5mm2 eller gummikabel typ mångledare och spelar med ett par timmar en helg?

eller hade ni ändå föredragit att dra ut alla slutsteg et.c för att slippa?
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-08 07:38

dawelito skrev:Nämnde jag någongång att kabeln skulle hänga ute permanent eller varför spårar tråden ur i hurvida kopparledare oxiderar när den ligger utomhus :D Drar jag ut högtalarna så kommer kabeln ligga ute i kanske 8 timmar sen hängas in i värmen igen.. den mesta kopparn oxiderar nog tids nog utomhus.

men rent "generellt" nu då, så kommer jag inte få problem med slutsteg etc om jag skaffar ett par, kanske 20-25 meter långa högtalarkablar av antingen solid koppar 2.5mm2 eller gummikabel typ mångledare och spelar med ett par timmar en helg?

Då använder du det du tycker är smidigast att hantera-
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-05-08 08:22

Jag gillar mångtrådig förtennad kabel :)

Så jag kör på det även om det inte är HELT perfekt... ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-08 09:28

dawelito skrev:Nämnde jag någongång att kabeln skulle hänga ute permanent eller varför spårar tråden ur i hurvida kopparledare oxiderar när den ligger utomhus :D Drar jag ut högtalarna så kommer kabeln ligga ute i kanske 8 timmar sen hängas in i värmen igen.. den mesta kopparn oxiderar nog tids nog utomhus.

Detta är Faktiskt. :D

Jag skulle ta två lampsladdar, eller kanske lite grövre om jag hade någon ljudkvalitetsambition, som jag plockar fram när jag vill plocka ut högtalarna. Enda lilla orosmomentet är självsvängningsrisken, och den kan ingen av oss säga något säkert om, men om du har PA-prylar kan man kanske ändå förmoda att slutstegen är gjorda så att de klarar långa kablar. Det är lite sannolikare att "hifi-prylar" beter sig illa, skulle jag säga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-08 10:12

Jag skulle nog ha hållit mig i området 2,5-5 mm² förtent flerledare, högtalarkabel eller gumminätkabel. Möjligen FK i vattenslang.

Jag tänker på den oslagbara yttre ändamålsenligheten hos rund gumminätkabel à la förlängningssladd, redan en sådan med 3x1,5 mm² slår lampsladd alla dagar i min bok, och med 3, 4 eller 5 x 2,5 mm² förtent skulle det för mig vara knepigt att ytterligare höja feelgood.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-08 11:52

Undvik entrådig kabel a la EKK är mtt råd. Det gäller i alla sammanhang! :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-08 12:58

Svante skrev:
Morello skrev:Det enda potentiella problem i PA-sammanhanget ifråga är att slutsteget i förekommande fall kan må dåligt av den inte helt försumbara kapacativa last en 30 meter lång kabel medför.
Jag brukar tycka att högtalarkabel skall hållas kort och istället använder man lång signalkabel. (30 meter är inte något problem med adekvat drivning)

Långa högtalarkabklar plockar upp en massa RF-mög också, vilket potentiellt kan ställa till det för slutsteget ifråga.

...fast rätta mig om jag har fel, inte är det kapacitansen som ställer till det, utan att det blir stående vågor/resonanser i kabeln? 30 m kabel ger kanske 30*200pF=6 nF kapacitans. Det är inte så himla mycket. Vågutbredning i kabeln däremot ger vid 200 Mm/s halvvågsresonans vid 200/30/2=3 MHz, och det är en frekvens som man kan tänka sig att elektronik självsvänger vid. En kabel är en mycket värre last än en kondensator med motsvarande kapacians. Det är därför som opampbestyckade förförstärkare har ett seriemotstånd på utgången (motsvarande en typisk kabels karaktäristiska impedans) och ett slutsteg också har det, men kortslutet LF-mässigt med en spole. Ett seriemotstånd på utgången dödar reflexionen i förstärkaränden och det blir ingen "pipresonans" i kabeln.

Jo, det är såklart riktigt. Det är ju därför man söker tillse att stärkarens utgång är hyggligt anpassad mot kabelns karaktäristiska impedans.
Men jag tycker nog ändå att det är snyggare med långa, välskärmade signalkablar som kan anpassas mycket bättre till drivande impedans.
Jag kör numera alltid med 75 ohm ut på småsignalelektronik.

Kinesiska biomaskiner jämte signalkällor brukar däremot ha en utgångsimpedans i kiloohmklassen, vilket man kan tycka är direkt olämpligt. Det beror på att man implementerat mute-funktionen med en shunttrissa snarare än en mer påkostad relä-lösning. Det är naturligtvis bättre än ingen automatmute alls, men lik förbaskat tveksamt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-08 13:51

Morello skrev:Men jag tycker nog ändå att det är snyggare med långa, välskärmade signalkablar som kan anpassas mycket bättre till drivande impedans.

Jadå, jodå, men här handlade det om att få ut ljudet i trädgården för lite sommar-dunka-dunka. Det går fortare att lyfta in ett par högtalare än att lyfta in hela stereon när regnet kommer.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-08 16:08

Ja, bara å köpa en rulle lampsladd på biltema och köra på.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-05-08 16:54

Svante skrev:
Morello skrev:Men jag tycker nog ändå att det är snyggare med långa, välskärmade signalkablar som kan anpassas mycket bättre till drivande impedans.

Jadå, jodå, men här handlade det om att få ut ljudet i trädgården för lite sommar-dunka-dunka. Det går fortare att lyfta in ett par högtalare än att lyfta in hela stereon när regnet kommer.

Låter som läge för att ha en regnhuva inbyggd i högtalaren som man kan dra ned över högtalare & kablage redan innan man stänger.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-05-09 23:58

Tror inte att det fungerar med lampsladd utomhus. Kör med lampsladd till trädgårdsbelysningen och kan konstatera att om jag klipper av sladden och skall göra en skarv är kopparkabeln helt svartoxiderad och omöjlig att löda inte heller går det att skrapa bort oxiden. Kabel för bil eller annan kabel för utomhusbruk fungerar bättre.
Annars släpper väll alla kablar igenom fukt. Drar man med ovansidan av ett finger över en kabel kan man känna att elektriciteten går genom isoleringen. Det borde isåfall innebära att även fukt går genom isoleringen?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-10 07:17

Nja, det ligger ju högspänningskablar i marken och inte katten fukt går igenom kabelhöljet på kablar avsedda för utomhus- eller markförläggning.

Klantade mig för några år sedan när jag hade låtit förlänga en serviskabel (3x400 V/40 A) som låg lite utrullad utmed garageväggen, den skulle skulle senare dras till en ny elcentral. Kom åt kabeln med gräsklipparen och de solida kopparledarna blottades, ingen kortslutning. Isolerade med lite Araldite och vanlig isolertejp. Det höll så länge kabeln låg där och det i tre år. När den nya elcentralen var installerad, blev den skadade biten över och den inspekterades, ledarna var lika blanka som tre år tidigare trots min knappast godkända isolering.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-10 08:03

Helmut skrev:Tror inte att det fungerar med lampsladd utomhus. Kör med lampsladd till trädgårdsbelysningen och kan konstatera att om jag klipper av sladden och skall göra en skarv är kopparkabeln helt svartoxiderad och omöjlig att löda inte heller går det att skrapa bort oxiden. Kabel för bil eller annan kabel för utomhusbruk fungerar bättre.
Annars släpper väll alla kablar igenom fukt. Drar man med ovansidan av ett finger över en kabel kan man känna att elektriciteten går genom isoleringen. Det borde isåfall innebära att även fukt går genom isoleringen?

Man skulle kunna utöka resonemanget till "Det funkar nog inte med högtalare utomhus, kommer det regn på konerna så blir de buckliga och limmet släpper".

Alltså, här handlar det om att lyfta ut högtalarna en varm sommardag för att poppa i trädgården. På kvällen lyfter man in dem (och kabeln) igen. Det är väsensskilt från att gräva ner en kabel i marken och titta på den efter ett par år.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-10 10:03

Om det ska rullas ut och rullas in så ska det i alla fall inte vara solida ledare!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-10 10:20

paa skrev:Om det ska rullas ut och rullas in så ska det i alla fall inte vara solida ledare!

Entrådig kabel som EKK bör alltid undvikas då den inte medför några fördelar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-10 10:54

Morello skrev:
paa skrev:Om det ska rullas ut och rullas in så ska det i alla fall inte vara solida ledare!

Som placebotrigger är den ju inte så tokig. :roll:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-10 10:58

Flint skrev:
Morello skrev:

Som placebotrigger är den ju inte så tokig. :roll:

Det finns som sagt många myter och lögner i kabelbranschen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-05-14 16:09

Nu tänder vi grillen!
Blev bäst med basarna spelandes på dessa vis, inte helt optimalt men mycket bättre än när de spelade framåt.

http://i65.tinypic.com/2w36sdz.jpg
Trevlig helg!
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Föregående

Återgå till Generellt om hifi