Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Flint skrev:Jo jag är med, men jag menar hur det faktiskt låter. Inte hur det upplevs av de som drar ner. Ärumed?
Nej. Menar du att just tokmastrat material drabbas extra hårt av kvantiseringen om det läggs på -20 dB på mediet? Alltså att det är särdeles illa för tokmastrat material att bara få 76 dB SNR (20 dB under de 96 dB som ett 16-bitsmedium ger)?
Faktum är att SNR blir samma för allt material om de ges till samma RMS-nivå. I någon sorts förvriden teori ger tokmastrat material större SNR än klokmastrat, i varje fall om man inte anser att disten som tokmasteringen lägger till är "noise". Om man däremot anser att disten är "noise" så blir nog SNR på typiskt tokmastrat material sådär 10 dB. Eller mindre. Spårade jag ur nu?
Conan skrev:Några förhoppningsvis inte alltför tokiga funderingar kring om nu EBU R128 skulle kunna slå igenom på bred front:
1. Har man en lösning i sikte vad gäller utnivån från uppspelningsapparaterna? R128 kommer inte att landa väl om folk märker att det inte går att vrida upp volymen tillräckligt mycket för att lyssna på den volymen man vill med t.ex. lurar och mobilen, den enklare blåtandhögtalaren eller i bilen.
2. Kan man hoppas på en ny "remastringsvåg" på musik som tidigare har getts ut tokkomprimerad med syftet att låta högt, men som nu med R128 tappar den fördelen och t.o.m. med rätta upplevs låta rätt illa?
3. Kommer vi att se "anti-R128" funktioner i vissa uppspelare som t.ex. i bilstereon när man har störande bakgrundsljud och "inte hör" dynamisk musik lika bra som komprimerad?
4. Vad säger skivbolagen om detta med R128-normallisering? Vad säger mastringsteknikerna? Vad säger musikerna? Vad säger Spotify, Tidal & Apple Music?
Conan skrev:Några förhoppningsvis inte alltför tokiga funderingar kring om nu EBU R128 skulle kunna slå igenom på bred front:
1. Har man en lösning i sikte vad gäller utnivån från uppspelningsapparaterna? R128 kommer inte att landa väl om folk märker att det inte går att vrida upp volymen tillräckligt mycket för att lyssna på den volymen man vill med t.ex. lurar och mobilen, den enklare blåtandhögtalaren eller i bilen.
Conan skrev:2. Kan man hoppas på en ny "remastringsvåg" på musik som tidigare har getts ut tokkomprimerad med syftet att låta högt, men som nu med R128 tappar den fördelen och t.o.m. med rätta upplevs låta rätt illa?
Conan skrev:3. Kommer vi att se "anti-R128" funktioner i vissa uppspelare som t.ex. i bilstereon när man har störande bakgrundsljud och "inte hör" dynamisk musik lika bra som komprimerad?
Conan skrev:4. Vad säger skivbolagen om detta med R128-normallisering? Vad säger mastringsteknikerna? Vad säger musikerna? Vad säger Spotify, Tidal & Apple Music?
IngOehman skrev:Alla som är kloka nog att förstå att det gynnar alla och drabbar ingen.
Vh, iö
JB skrev:Man skulle ju då såklart kunna ha automatisk gain på effektsvaga anläggningar, men då försvinner ju hela vitsen med R128.
AndreasArvidsson skrev:JB skrev:Man skulle ju då såklart kunna ha automatisk gain på effektsvaga anläggningar, men då försvinner ju hela vitsen med R128.
Inte alls. Vi som har anläggningar med mycket effekt kan njuta av musiken med bevarad dynamik. De som vill ha ett komprimerat ljud kan ju alltid komprimera i efterhand. Tvärtom går dock inte.
Som jag ser det så finns det ingen direkt nackdel med R128. Saker som folk måste vänja sig vid och saker som kanske måste anpassas ja, men inget fel med standarden i sig.
JB skrev:AndreasArvidsson skrev:JB skrev:Man skulle ju då såklart kunna ha automatisk gain på effektsvaga anläggningar, men då försvinner ju hela vitsen med R128.
Inte alls. Vi som har anläggningar med mycket effekt kan njuta av musiken med bevarad dynamik. De som vill ha ett komprimerat ljud kan ju alltid komprimera i efterhand. Tvärtom går dock inte.
Som jag ser det så finns det ingen direkt nackdel med R128. Saker som folk måste vänja sig vid och saker som kanske måste anpassas ja, men inget fel med standarden i sig.
Fast om dom flesta ändå har automatisk gain aktiverad på sina anläggningar så kommer ju fortfarande brickwallad musik låta högre, vilket gör att musiken lär bli brickwallad även framöver, och då är ni ju tillbaka på ruta ett igen =P
AndreasArvidsson skrev:JB skrev:AndreasArvidsson skrev:Inte alls. Vi som har anläggningar med mycket effekt kan njuta av musiken med bevarad dynamik. De som vill ha ett komprimerat ljud kan ju alltid komprimera i efterhand. Tvärtom går dock inte.
Fast om dom flesta ändå har automatisk gain aktiverad på sina anläggningar så kommer ju fortfarande brickwallad musik låta högre, vilket gör att musiken lär bli brickwallad även framöver, och då är ni ju tillbaka på ruta ett igen =P
Jag håller inte med. Poängen med R128 är att volymen skall ligga hos lyssnaren. Vill du lyssna komprimerat så kan du göra det och vill du lyssna okomprimerat så kan du göra det. Du styr volymen hos dig helt enkelt, men i dag när mycket musik redan är (sönder)komprimerat så har du inget val. R128 vill ge oss detta val, men det tar inte bort någon möjlighet. Dessutom om du komprimerar all musik till samma LUFS så kommer all musik låta (ungefär) lika starkt oavsett om den var "brickwallad" innan eller inte.
Harryup skrev:Var Eurovosionsfinalen R128:ad? Den hade osedvanligt låg nivå på via Tivo.
Alla andra kanaler var väsentligt högre.
/Harryup
JB skrev:AndreasArvidsson skrev:JB skrev:Man skulle ju då såklart kunna ha automatisk gain på effektsvaga anläggningar, men då försvinner ju hela vitsen med R128.
JB skrev:AndreasArvidsson skrev:JB skrev:
Jag håller inte med. Poängen med R128 är att volymen skall ligga hos lyssnaren. Vill du lyssna komprimerat så kan du göra det och vill du lyssna okomprimerat så kan du göra det. Du styr volymen hos dig helt enkelt, men i dag när mycket musik redan är (sönder)komprimerat så har du inget val. R128 vill ge oss detta val, men det tar inte bort någon möjlighet. Dessutom om du komprimerar all musik till samma LUFS så kommer all musik låta (ungefär) lika starkt oavsett om den var "brickwallad" innan eller inte.
Fast du kan ju gaina brickwallad musik mer då volymen är mer jämn och inga peakar helt plötsligt sticker iväg 10 dB utanför +-0 strecket.
Det som skapar dagens "höga" ljudvolym är ju förövrigt inte bara masterkompressor även om många verkar tro det.
Först komprimeras ju även alla separata ljudspår rejält (annars kommer volymen att bli svajig om man har massvis med dynamik på alla spår och sedan bara försöker pressa ut allt till 8 i crest med enbart en masterkompressor).
Sedan EQar man ju även mixen väldigt ljust eftersom diskant/mid tar mindre plats i mixen än bas (och den djupaste basen som de flesta anläggningar ändå inte kan spela kapar man ofta bort helt).
Sedan har vi trummorna, här ersätter man ofta kagge och virvel (som ska sticka ut i mixen) med samplingar för att helt undvika dynamik, och kaggen får mycket mid/diskant så den hörs bland allt annat (därför trummorna ofta låter väldigt plastigt nuförtiden)
Det är ju det som är skillnaden mellan gammal musik som remastras (där man bara lägger på masterkompressor på en mix som aldrig var gjord för att brickwallas) och därmed bara låter ännu plattare än dagens musik, och modern musik där man iaf kan göra vissa saker för att vissa grejer ska kunna sticka ut lite och höras mer än annat även om det inte finns mycket till dynamik.
Iaf det jag ville komma till är att det är nog svårt att göra en mix som är optimerad för att både kunna spelas upp med eller utan masterkompressor, skulle man få tag på en version av en modern låt där man bara plockat bort masterkompressorn rakt av så har jag svårt att tro att den skulle låta speciellt bra.
Almen skrev:Jag sa ju det!
Morello skrev:Almen skrev:Jag sa ju det!
Vad sa du, sa du?
Almen skrev:Morello skrev:Jag gillar Deep Purple, men skulle aldrig spela det på en mässa av den anledning att ljudkvaliteten av samtliga album jag hört (inklusive den dubbel-LP jag köpte på mässan i lördags) helt enkelt inte duger att lira som demomusik.
Det är tyvärr så att populärmusik i allmänhet och hårdrock i synnerhet ofta är tämligen taffliga produktioner; Deep Purple är inget undantag.
Nja, Machine Head låter inte så illa, och till exempel Lazy är det ju nästan referensklass på i sammanhanget.
shifts skrev:Angående skakig kamera och videovåld är det väl enkelt att helt enkelt välja en annan film? Ges ut fantastiskt mycket bra film, så det råder väl ingen direkt brist på film om man nu inte gillar hetisg action.
shifts skrev:Angående skakig kamera och videovåld är det väl enkelt att helt enkelt välja en annan film? Ges ut fantastiskt mycket bra film, så det råder väl ingen direkt brist på film om man nu inte gillar hetisg action.
Morello skrev:shifts skrev:Angående skakig kamera och videovåld är det väl enkelt att helt enkelt välja en annan film? Ges ut fantastiskt mycket bra film, så det råder väl ingen direkt brist på film om man nu inte gillar hetisg action.
Jag har nog aldrig ritkigt förstått grejjen med att kliva in i någon typ av fiktiv värld -verkligheten är liksom tillräckligt kul och spännande som den är.
IngOehman skrev:Morello skrev:1. Din analogi gjordes i syfte att kladda ned min ståndpunkt med den dumhet som kännetecknar ditt exempel. Sluta med sådana retoriska tjuvnyptrams är du bussig, så skall du också se att ditt meningsutbyte med andra mötesdeltagare blir mer givande.
Igen - jag nämnde att du inte var ensam om din uppfattning, och varför jag hävdar att den är fel. Om du har något sakligt att säga om det jag skrev så gör det, men fortsatta beskyllningar och otrevligheter får du gärna lägga av med.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster