Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Men det kan åxå vara en mental kvarleva från rörtiden, då ju rören behövde värmas upp för att låta optimalt.
JB skrev:Hjärnan är väldigt bra på att ställa om sig när något inte låter bra, vilket är ett stort problem när man ska mixa musik, sitter man för länge så vänjer hjärnan sig vid hur det låter och man kan då tycka att "det här låter ju riktigt bra nu!" sedan går man och lägger sig och lyssnar på mixen dagen efter, och då märker man att allt låter skit =P
Flint skrev:Den absolut största inspelningen tror jag sker i lyssnarens sinne.
Alltså hur intrycken mottas och tolkas.
JB skrev:Hjärnan är väldigt bra på att ställa om sig när något inte låter bra, vilket är ett stort problem när man ska mixa musik, sitter man för länge så vänjer hjärnan sig vid hur det låter och man kan då tycka att "det här låter ju riktigt bra nu!" sedan går man och lägger sig och lyssnar på mixen dagen efter, och då märker man att allt låter skit =P
sprudel skrev:Ja. Grejorna behöver vämas upp. Conrad Johnson-gear smockat med teflonkondingar låter inge bra i kallt tillstånd.
Flint skrev:sprudel skrev:Ja. Grejorna behöver vämas upp. Conrad Johnson-gear smockat med teflonkondingar låter inge bra i kallt tillstånd.
Hur lång tid tar det innan den släpper loss?
Vinylcalle skrev:Dom flesta har väl en bias tracking som gör att biasen är betydligt högre tills man uppnått arbetstemperatur.
sprudel skrev:Ja. Grejorna behöver vämas upp.
Flint skrev:Vinylcalle skrev:Dom flesta har väl en bias tracking som gör att biasen är betydligt högre tills man uppnått arbetstemperatur.
Möjligen någon modern konstruktion men inte inte de äldre. Jag har i alla fall aldrig sett det på vare sig moderna eller äldre prylar som du beskriver det. Moderna konstruktioner brukar å andra sidan inte gå i traditionellt äkta klass-A dvs. upp till full uteffekt utan nöjer sig med någon fuskversion. I reklamen heter det dock gärna "äkta Klass-A men utan klass-A:s nackdelar i form av värme", alltså bullshit. Vad är det för apparat du syftar på?
Den enda "tracking" vad gäller klass-A jag har sett är försök att känna av insignalen och rätta bias efterhand så att slutsteget jobbar inom klass-A för den aktuella nivån för stunden. Metoden/försöken kan förstås inte gå händelserna/insignalen i förväg. Vid tomgång utan insignal ligger steget nere på traditionell klass a/b-nivå. Det anser jag inte kan kallas äkta klass-A. Som reklam är idén dock lysande.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster