Låter det bättre ju mer man spelar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vallejos

Låter det bättre ju mer man spelar?

Inläggav Vallejos » 2016-05-14 11:40

Ett system som står avstängt en längre tid och sedan värms upp o spelas, låter det lika bra som om systemet spelat hela tiden?
Låter ett system bättre ju mer man spelar det, eller är det bara de egna öronen som "ställer in sig"?
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Låter det bättre ju mer man spelar?

Inläggav Perfector » 2016-05-14 11:54

Personligen tycker jag att det låter bättre när förstärkaren står på hela dagen än om man stänger av och sätter på när man ska lyssna.
Slutstegen behöver ofta en liten förvärmning för att låta bra.
Men det kan åxå vara en mental kvarleva från rörtiden, då ju rören behövde värmas upp för att låta optimalt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-14 12:02

Perfector skrev:Men det kan åxå vara en mental kvarleva från rörtiden, då ju rören behövde värmas upp för att låta optimalt.

Vilket tar max några minuter.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-14 12:03

Den absolut största inspelningen tror jag sker i lyssnarens sinne.
Alltså hur intrycken mottas och tolkas.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-05-14 12:07

Det kan säkerligen finnas en liten skillnad de första minuterna för membran, upphängning mm att mjuka upp sig, men jag tror att större delen av det som folk upplever är hjärnspöken.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2016-05-14 13:58

Hjärnan är väldigt bra på att ställa om sig när något inte låter bra, vilket är ett stort problem när man ska mixa musik, sitter man för länge så vänjer hjärnan sig vid hur det låter och man kan då tycka att "det här låter ju riktigt bra nu!" sedan går man och lägger sig och lyssnar på mixen dagen efter, och då märker man att allt låter skit =P

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-14 14:04

JB skrev:Hjärnan är väldigt bra på att ställa om sig när något inte låter bra, vilket är ett stort problem när man ska mixa musik, sitter man för länge så vänjer hjärnan sig vid hur det låter och man kan då tycka att "det här låter ju riktigt bra nu!" sedan går man och lägger sig och lyssnar på mixen dagen efter, och då märker man att allt låter skit =P

Så är det. Kanske borde tokmastrarna sova lite oftare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-05-14 14:59

Flint skrev:Den absolut största inspelningen tror jag sker i lyssnarens sinne.
Alltså hur intrycken mottas och tolkas.

+1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-05-14 14:59

JB skrev:Hjärnan är väldigt bra på att ställa om sig när något inte låter bra, vilket är ett stort problem när man ska mixa musik, sitter man för länge så vänjer hjärnan sig vid hur det låter och man kan då tycka att "det här låter ju riktigt bra nu!" sedan går man och lägger sig och lyssnar på mixen dagen efter, och då märker man att allt låter skit =P

+ en halv miljon!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-05-14 15:47

Jag har aldrig upplevt någon skillnad mellan nystartat eller om anläggningen har varit påslagen men tyst eller om anläggning har spelat ett tag... :P

Oftast så tycker jag att det låter bäst i början och sämre vartefter jag bli lite ljudtrött (vilket jag i längden bli av allting som låter)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-14 16:27

Jag hoppas inte det, när jag lyssnar på förstärkare eller högtalare är det alltid de första minuternas intryck som sätter sig i huvudet. Sen kollar jag om jag blir lyssningstrött, vrider jag ner volymen efter ett tag? Gillar jag första intrycket och jag inte vrider ner volymen gillar jag nog det jag hör, vetenskapligare än så testar jag ej.

Som ett exempel lyssnar jag just nu med en Harman Kardon 630 Twin Powered, mitt första intryck var gott. Jag tror den här förstärkaren färgar ljudet en hel del men jag är inne på den sjätte skivan på skapligt hög volym varvat med lite radio. Slutsatsen är att jag tycker att den låter bra.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-05-14 19:30

JB+Flint. Samma svar med olika angrepp.
Som någon av programledarna på "allvarligt talat" sade -Så väl formulerat att jag förleder mig själv att tro att jag formulerat samma tanke själv vid ett tidigare tillfälle!

Instämmer alltså helt!
HIFI är det nya varg.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-05-16 20:53

Det är som när man rattar in ljudet när man spelar gitarr. Man hittar kanonljudet.
Dagen efter plockar man upp gitarren med samma inställningar.
Då upptäcker man att det låter skit.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-05-17 17:10

kanske är öronen som behöver värmas upp lite.

På morgonen när jag sätter på stereon i bilen påväg mot ett jobb så kan jag knappt lyssna på musiken, distar i ena örat (liten hörselskada) och ja, det blir allmänt jobbigt. Efter en stund eller på eftermiddagen så kan jag spela hur mycket som helst utan att det är jobbigt att lyssna på. (samma inställningar hela tiden) .
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-05-18 21:20

Ja. Grejorna behöver vämas upp. Conrad Johnson-gear smockat med teflonkondingar låter inge bra i kallt tillstånd.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-18 21:41

sprudel skrev:Ja. Grejorna behöver vämas upp. Conrad Johnson-gear smockat med teflonkondingar låter inge bra i kallt tillstånd.

Hur lång tid tar det innan den släpper loss?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-05-18 21:57

Flint skrev:
sprudel skrev:Ja. Grejorna behöver vämas upp. Conrad Johnson-gear smockat med teflonkondingar låter inge bra i kallt tillstånd.

Hur lång tid tar det innan den släpper loss?

Runt 30-40 min. Då börjar leendet växa. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-18 22:11

Det är bra med motion, i alla former. Även som leenden. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-05-19 06:50

Det är väl lite rörigt i huvudet också, i alla fall till en början. När musikmeditationen pågått ett tag så är jag antagligen mer mottaglig. Utbytet blir iaf större efter 30-45 min.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

adagio

Inläggav adagio » 2016-05-19 06:56

Tendensen är tydlig i alla grejjer jag hört såväl hemma som borta. Från uppstart låter det lite krympt och mekaniskt.
Redan efter 5-10min händer något men först efter 30 min blommar det upp som det ska låta. Detta oavsett om jag/vi lyssnar under tiden eller låter grejerna stå på värmning. Nu blir det oftast rör som jag lyssnar på men även klassA transistorer uppvisar detta.
I min rigg är det helt klart försteget som behöver tid att aklimatisera sig, ca 30 min, slutsteget låter bra redan efter 5 men som sagt efter 30 min är det perfekt.
Som sagt oavsett om jag lyssnar eller inte, brukar alltid slå på försteget vid hemkomst, sen är det middag och umgänge samt läggdags för barn mm. En halvtimme innan (om jag kommer ihåg) slås slutsteg och vinylsnurran igång. Sen blir det ca 1 timmes musik innan jag behöver vara lite social igen, ibland med musik i bakgrunden på låg nivå.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-05-20 00:29

Har en kompis, han var tvungen att ha igång anläggningen i 3 månader innan den lät riktigt bra.

Hur som helst funderar jag lite kring det där med uppvärmning av klass A transistor slutsteg. Dom flesta har väl en bias tracking som gör att biasen är betydligt högre tills man uppnått arbetstemperatur. Borde inte detta snarast kunna ha en positiv effekt på ljud/prestanda?

Ta t.ex. mina nya klass A monoblock jag kör. Första dryga 45 minuter ligger strömförbrukningen på ca 3-3,5 ampere per monoblock, när arbetstemperatur (50 celsius) uppnåtts sjunker den till hälften. Det borde även innebära att effekten i klass A sjunker till hälften (förutsatt att nätdelen orkar med) och spänningssvinget är högt nog.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-20 10:18

Vinylcalle skrev:Dom flesta har väl en bias tracking som gör att biasen är betydligt högre tills man uppnått arbetstemperatur.

Möjligen någon modern konstruktion men inte inte de äldre. Jag har i alla fall aldrig sett det på vare sig moderna eller äldre prylar som du beskriver det. Moderna konstruktioner brukar å andra sidan inte gå i traditionellt äkta klass-A dvs. upp till full uteffekt utan nöjer sig med någon fuskversion. I reklamen heter det dock gärna "äkta Klass-A men utan klass-A:s nackdelar i form av värme", alltså bullshit. Vad är det för apparat du syftar på?

Den enda "tracking" vad gäller klass-A jag har sett är försök att känna av insignalen och rätta bias efterhand så att slutsteget jobbar inom klass-A för den aktuella nivån för stunden. Metoden/försöken kan förstås inte gå händelserna/insignalen i förväg. Vid tomgång utan insignal ligger steget nere på traditionell klass a/b-nivå. Det anser jag inte kan kallas äkta klass-A. Som reklam är idén dock lysande.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-05-20 13:34

sprudel skrev:Ja. Grejorna behöver vämas upp.

Delar samma erfarenhet.
Kalla grejjer är oftast inte lika bra. En del prylar är känsligare, medan en del är helt okänsliga.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-05-20 23:34

Flint skrev:
Vinylcalle skrev:Dom flesta har väl en bias tracking som gör att biasen är betydligt högre tills man uppnått arbetstemperatur.

Möjligen någon modern konstruktion men inte inte de äldre. Jag har i alla fall aldrig sett det på vare sig moderna eller äldre prylar som du beskriver det. Moderna konstruktioner brukar å andra sidan inte gå i traditionellt äkta klass-A dvs. upp till full uteffekt utan nöjer sig med någon fuskversion. I reklamen heter det dock gärna "äkta Klass-A men utan klass-A:s nackdelar i form av värme", alltså bullshit. Vad är det för apparat du syftar på?

Den enda "tracking" vad gäller klass-A jag har sett är försök att känna av insignalen och rätta bias efterhand så att slutsteget jobbar inom klass-A för den aktuella nivån för stunden. Metoden/försöken kan förstås inte gå händelserna/insignalen i förväg. Vid tomgång utan insignal ligger steget nere på traditionell klass a/b-nivå. Det anser jag inte kan kallas äkta klass-A. Som reklam är idén dock lysande.

Hmm. Det förvånar mig. Möjligen har jag fått det om bakfoten angående hur vanligt det är. Visst finns olika typer av dynamisk bias men det är en annan historia (jag tror själv att det kan vara en bra lösning ibland).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-21 08:57

Det kan lika gärna vara jag som har missat något. Kan inte direkt påstå att jag har hållit utkik efter funktionen.

Återgå till Generellt om hifi