Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:JBjorkman skrev:IngOehman skrev:3. Sedan ungefär 25 år tillbaka i tiden blev designprodukter allt vanligare från högtalartillverkare, eller rättare sagt formerna som högtalare gavs blev i allt högre grad dikterade av modet/utseendeönskemål. Framförallt höga högtalare med smal baffel, som egentligen bara såg ut så för att det var mode. I snitt är det min uppfattning att högtalarna sedan dess i snitt blivit sämre per krona. Möjligen har ljudkvaliteten i snitt sjunkit till och med mera är så på grund av att billigare och billigare högtalare dessutom har blivit valda, alltså om man tittar på det folk köpt.
Går det att tillverka bra högtalare som inte är höga/ska stå högt?
Det jag tänker på att är att högtalare (för det mesta) antingen är 80-100 cm höga golvhögtalare eller stativhögtalare som ska stå 50-60 cm ovan golv vilket resulterar i samma höjd fast med något smäckrare underdel. Rent möbleringsmässigt skulle jag hellre se golvhögtalare som är 40-50 cm höga, då gör det inte så mycket att de är bredare/djupare, men om man har en "hög högtalare" så måste man nästan hålla den åtminstone smal för att inte ta över rummet helt.
Jag har en känsla av att låga och breda högtalare var vanligare förr (30-40 år sen) men har inte riktigt underlag för det påståendet![]()
Jag inser att direktljudet blir bättre/enklare om elementen sitter på samma höjd som öronen men går det att uppnå samma resultat med en låg golvhögtalare?
När jag läser ditt inlägg, och mitt eget med din fetning, så inser jag att jag uttryckt med olyckligt oklart.
sportbilsentusiasten skrev:är inte den talaren felplacerad?
mellan&diskanterna är riktade utåt...bör istället stå på H sida?
roggaro skrev:sportbilsentusiasten skrev:är inte den talaren felplacerad?
just det som är det fina i kråksången. svagt riktade mot väggen ja, för en tidig reflex hellre än sen.
ställer jag dem som du säger hamnar/ramlar allt ner i golvet med mycket sämre 3-D känsla
sportbilsentusiasten skrev:roggaro skrev:sportbilsentusiasten skrev:är inte den talaren felplacerad?
just det som är det fina i kråksången. svagt riktade mot väggen ja, för en tidig reflex hellre än sen.
ställer jag dem som du säger hamnar/ramlar allt ner i golvet med mycket sämre 3-D känsla
Placera dom rätt och sedan prövar du olika placeringar/riktningar. Till slut kommer det bli kanon (o mycket bättre än idag)
Flint skrev:Tror du inte på vad han skriver?
sportbilsentusiasten skrev:Flint skrev:Tror du inte på vad han skriver?
Klart jag gör men tycker det verkar sannolikt att det kan fixas till bättre.
Om talarna är konstruerade för att stå så är det en sak, men det verkar med troligt att konstruktören tänkt ha dom placerade tvärt om.
Någon som vet?
Vad heter dom så man kan googla...
roggaro skrev:sportbilsentusiasten skrev:är inte den talaren felplacerad?
petersteindl skrev:sportbilsentusiasten skrev:Flint skrev:Tror du inte på vad han skriver?
Om talarna är konstruerade för att stå så är det en sak, men det verkar med troligt att konstruktören tänkt ha dom placerade tvärt om.
Någon som vet?
Googla på roggaro. Det kanske går att hitta konstruktören?
PerStromgren skrev:Det är samma konstruktion, fast med detaljförbättringar. Bara 31 år, men ändå.
petersteindl skrev:sportbilsentusiasten skrev:Flint skrev:Tror du inte på vad han skriver?
Någon som vet?
Googla på roggaro. Det kanske går att hitta konstruktören?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster