DQ-20 skrev:JM skrev:Ni måste ha lite högre i tak och inse att allt hörandet inte tillhör den fysikaliska domänen. Dvs hur vi uppfattar ljud följer primärt psykologiska och medicinska regelverk.
JM
Det finns här på forumet ett en stor förståelse för att hjärnan måste dekoda de ljud som kommer till öronen innan vi kan uppfatta ljudet som något. Det finns väl knappast något hifi-forum på internet där orden "psykoakustik", "perception", "kognition" och "akustikåtgärder" används så flitigt. Dina försök att slå in öppna dörrar ter sig ganska märkliga liksom din metod att citerar artiklar vars bäring på ämnet du inte riktigt kan förklara själv, i alla fall inte för forumets medlemmar.
När det gäller nomenklatur så är jag av den uppfattningen att man får tala med bönder på bönders språk. Om man använder en nomenklatur som hindrar kommunikation med en viss grupp så är det normalt sett en Bra Idé att anpassa sin nomenklatur till gruppen istället för att införa en ny. Detta gäller i synnerhet om man själv är amatör och när de som inte är amatörer påpekar att den föreslagna nomenklaturen är problematisk. Men det är ju bara jag...
/DQ-20
Jag noterar att du har icke smickrande åsikter om min person men inga konkreta argument om mina fakta.
JM