Lukase Audio? Och Harmony Design

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gflar

Lukase Audio? Och Harmony Design

Inläggav gflar » 2016-05-07 22:28

Jag var på vinprovning i Hablingbo på Gotland igår. Ägaren talade då om att han skulle avyttra vingården och börja tillverka högtalare istället.

Boom & Rangvald! Vad känner till om detta?

http://lukase.se/projekt/golvhogtalare/
Senast redigerad av gflar 2016-05-10 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Lukase Audio?

Inläggav Almen » 2016-05-09 07:44

Lauri Pappinen, någon som känner honom? Verkar vara en engagerad person med sunda åsikter och kärlek till det han håller på med. Idén verkar vara bredbandare utan delningsfilter, men med slavbas och superdiskant.

Men visar man den här klassikern har man ju inte riktig koll: :)
Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-05-09 11:21

Skummade igenom och det är alltid trevligt med drivna människor och nya högtalare. Det sagt så innehåller texten en hel del tveksamheter, felaktigheter och missförstånd som jag personligen tycker ev. passar bättre på ett diskussionsforum för amatörer än på en hemsida för en professionell verksamhet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-09 15:43

Almen skrev:Lauri Pappinen, någon som känner honom? Verkar vara en engagerad person med sunda åsikter och kärlek till det han håller på med. Idén verkar vara bredbandare utan delningsfilter, men med slavbas och superdiskant.

[ Bild ]

Bortsett från att inkrementen är av olika storlek så är ju bilden riktigt om och endast om den är tänkt att representera signalen före rekonstrutkionsfiltret.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-09 16:59

gflar skrev:Jag var på vinprovning i Hablingbo på Gotland igår. Ägaren talade då om att han skulle avyttra vingården och börja tillverka högtalare istället.

Boom & Rangvald! Vad känner till om detta?

http://lukase.se/projekt/golvhogtalare/

Som en total överraskning .hade du hört av dig så hade du kunnat få en stunds lyssning .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-09 18:56

Bild

det var ena fula skruvar det där, eller ska man tycka att det är snyggt?
Oj, vad stor den blev (sa flickan)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-05-09 18:59

Ja, och svindyra 3-tumselement. Man blir ju försiktigt skeptisk till vad denna skapelse kan prestera...

JM

Inläggav JM » 2016-05-09 19:07

Uppskattar entreprenörskap!
Önskar Lukase Audio all framgång.

Onekligen ett bra argument att följa med hustrun till Almedalen.
Vad är bubbelmingel mot att lyssna på nya högtalarkonstruktioner.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-05-09 19:17

Det hade ju varit väldigt trevligt boom, men vårt schema var ordentligt pressat så det fanns inte tid till sånt tyvärr.

Av det lilla jag kunde prata med Lauri så framkom det att högtalaren var tänkt att stå ca en meter ut från vägg. Fungerar det med bakåtriktade element?
Men som tidigare skrivits verkar han vara väldigt engagerad och antusiastisk, och kan han göra högtalare lika bra som han gör vitt vin och snaps så blir det nog riktigt bra.

Intimt samarbete (och försäljning) med Harmony Design som hittills varit ett okänt märke för mig verkar ju seriöst.
Någon som känner till Harmony design? Jag blev lite intresserad av deras stora slutsteg A906. Kan det vara ett alternativ till HA-27 som jag suktat efter ett tag nu?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-05-09 19:28

gflar skrev:Någon som känner till Harmony design?

Yes. Dom har funnits på marknaden i tjugo bast eller mer. Tror det är en far & son grej. Om jag minns rätt var det övervägande modifikationer förr, nu verkar dom ha ett fult sortiment med egna prylar vilket är kul.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-05-09 19:32

Inte fult väl? :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-05-09 21:04

Haha, nej det ser bra ut. ;)

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-05-09 22:05

Deras teknik att driva högtalare med ström istället för spänning, hur fungerar det i praktiken? För och nackdelar?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-09 22:18

gflar skrev:Det hade ju varit väldigt trevligt boom, men vårt schema var ordentligt pressat så det fanns inte tid till sånt tyvärr.

Av det lilla jag kunde prata med Lauri så framkom det att högtalaren var tänkt att stå ca en meter ut från vägg. Fungerar det med bakåtriktade element?
Men som tidigare skrivits verkar han vara väldigt engagerad och antusiastisk, och kan han göra högtalare lika bra som han gör vitt vin och snaps så blir det nog riktigt bra.

Intimt samarbete (och försäljning) med Harmony Design som hittills varit ett okänt märke för mig verkar ju seriöst.
Någon som känner till Harmony design? Jag blev lite intresserad av deras stora slutsteg A906. Kan det vara ett alternativ till HA-27 som jag suktat efter ett tag nu?

Får prata med Rangwald då han bor en mil i från hablingbo så han får åka ner och snoka lite .

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-09 22:19

gflar skrev:Deras teknik att driva högtalare med ström istället för spänning, hur fungerar det i praktiken? För och nackdelar?

Högtalare drivs med både ström och spänning. Annars blir det ingen effekt. Bara spänning betyder totalt avbrott och bara ström betyder total kortslutning.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-09 22:42

Flint skrev:
gflar skrev:Deras teknik att driva högtalare med ström istället för spänning, hur fungerar det i praktiken? För och nackdelar?

Högtalare drivs med både ström och spänning. Annars blir det ingen effekt. Bara spänning betyder totalt avbrott och bara ström betyder total kortslutning.

Sant, men det går ändå att tala om ström- respektive spänningsstyrningdrivning, vilket jag hoppas att någon snart gör - eller länkar.
Senast redigerad av darkg 2016-05-09 22:49, redigerad totalt 1 gång.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-05-09 22:43

Flint skrev:

Ok, jag försöker översätta till hydraulik, jag är bättre på det 8)

Utan vare sig tryck (spänning?) eller flöde (ström?) händer inget, men med för högt tryck (utan flöde) kan "motorn/cylindern (högtalaren)" sprängas.= kortslutning?
Är jag på rätt spår?

"Man ska inte krångla till saker i onödan. Går det att lösa med hydraulik är det oftast enklast" :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-09 22:54

Hydraulik är å andra sidan inte mitt bord så jag vågar mig inte på en jämförelse. Men för att det ska utvecklas effekt i en högtalare behövs både spänning och ström.
P = U x I. P=effekt. U=spänning och I=ström.
Att säga att en högtalare drivs av ström istället för spänning är alltså inte sant. Den drivs av både spänning och ström.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-09 23:16

darkg skrev:
Flint skrev:

Sant, men det går ändå att tala om ström- respektive spänningsstyrningdrivning, vilket jag hoppas att någon snart gör - eller länkar.

Klart att fördelningen mellan spänning och ström kan variera och den variationen stryrs av högtalarens impedans. Men du syftar nog på att driva en högtalare med en förstärkare med mycket hög utg.imp där strömmen genom högtalaren blir i det närmaste konstant. Då varierar istället spänningen över högtalaren. Men även i det fallet är det både spänning och ström som bildar effekten.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-05-09 23:28

Jag fattar nog skapligt bra det där. Men kan någon redogöra för vilka nack/fördelar det ena eller det andra för med sig?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-09 23:44

gflar skrev:Jag fattar nog skapligt bra det där. Men kan någon redogöra för vilka nack/fördelar det ena eller det andra för med sig?

Det vore vettigt att börja med att få reda på vad tillverkaren verkligen menar innan man vrider ut och in på alla tänkbara möjliga omöjligheter.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-10 00:00

Så här blir i alla fall LTS-f/e-belastning med konstant spänning som referens = grön, och konstant ström som referens = vit.
Alltså inverterade gentemot varandra. Skalan till vänster är graderad i Watt

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-05-10 07:13

Morello skrev:
Almen skrev:Lauri Pappinen, någon som känner honom? Verkar vara en engagerad person med sunda åsikter och kärlek till det han håller på med. Idén verkar vara bredbandare utan delningsfilter, men med slavbas och superdiskant.

[ Bild ]

Bortsett från att inkrementen är av olika storlek så är ju bilden riktigt om och endast om den är tänkt att representera signalen före rekonstrutkionsfiltret.

Ja, möjligtvis (om man kanske inte hellre vill se det som ett pulståg), men vad ger det för information om skillnaden mellan analogt och digitalt i allmänhet och "CD" och "hires" i synnerhet? Man kan ju närmare tycka att det är ett uttag från utgången på SH-kretsen i en AD-omvandlare, i så fall. Och var är ditherbruset?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-10 08:20

Jag vet inte vad snubben vill ha sagt. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-05-10 09:28

Morello skrev:Jag vet inte vad snubben vill ha sagt. :)

Att man behöver "hirez" med 50kHz bandbredd för att hans högtalare med supertweeters delade vid 15kHz skall lyfta återgivningen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-10 09:57

Jazzå, jaha, bluddder-bladder.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2016-07-10 10:43

gflar skrev:

Jag har slutsteget i fråga (A906). Jag är riktigt nöjd med Harmony Designs (mattias Stridbeck) produkter. Har även ytterligare komponenter från samma tillverkare, alla till min belåtenhet.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
gflar

Re: Lukase Audio? Och Harmony Design

Inläggav gflar » 2016-07-12 20:18

Tack! Men nu är det inte aktuellt längre, har skaffat annan förstärkning. Men intressant ändå :)

Återgå till Generellt om hifi