24/96, mest luft eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-02-03 10:19

imac skrev:Tror inte DiyParadise skojade när dom tog fram Monica2 o TNT-audio testade den..

Men å andra sidan kan undra om dom har någon koll över huvud taget...
Det är en förbaskad tur att de där självsuggererande stollarna inte gett sig på att konstruera A/D-omvandlare utan filter. Där riskerar effekterna bli än värre och ev. inspelningar permanent skadade av ickeharmoniskt illaljudande skräp. Någon "snygg", "analog" dist handlar det definitivt inte om.

När inget filter finns i D/A, så är det förstärkare och högtalare som får agera filter och rekonstruera den där sinusvågen. De är knappast optimala för uppgiften, men om man vill undersöka vad som händer med tids-stegen är det där man få titta, dvs efter deras påverkan. De där tids-hacken i sinuskurvan lär inte vara så tydliga längre och skulle något lite ändå nå dina öron lär de filtreras bort där, men på köpet av den undermåliga konstruktionen har du fått en värre ljudande distorsion än om du använt en vettigt konstruerad D/A.
Det finns en anledning att filtren brukar sitta där och att alla använder dem...

En musikinspelning via A/D/A omvandling, utan filter, lär inte bli svår att peka ut i en blindtest vid normala samplingsfrekvenser, pga allt illaljudande skräp som bildas. Det krävs korrekta filter för att göra omvandlingen bra och då blir det extremt svårt att höra skillnad på det som går in jämfört med det som kommer ut ur processen. -Även vid låga 44.1KHz.

Du kunde nämnt det där om att du använde en D/A utan filter. Jag menar, detta är ju ett hifi forum och D/A utan rekonstruktionfilter känns lite fjärran, särskilt i den här diskussionen där det även länkats till den där braiga och lättförsåeliga videon som demonstrerar och förklarar hur det funkar ...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2014-02-03 12:18

Jag hoppas att imac trollar i bildningssyfte då hans oscilloskop så fint illustrerar stolligheterna i vissa kretsar.

Extra kul med kommentarer som "The first thing that I noticed, was that the music sounded very 'analogue'." i TNT-Audios recension.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-04 12:05

Tackar för den mycket lärorika och intressanta länken @Shifts

Kul och se sin fönsterhanterare på pekskärm med. ;)
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-06 00:20

videon var väldigt fin, den här tyckte jag också var intressant http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Men har jag förstått det rätt, och stämmer det, att bristerna med cd-formatet som IÖ skriver om i princip är borttrollade om man har en smart uppsampling i dacen? Det var en del jag inte riktigt hängde med i artikeln och jag borde läsa den igen när jag är lite piggare.
Häpp!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-06 14:03

Vad är det för stolle som ritat en DAC utan rekonstruktionsfilter? 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-02-06 14:45

WhereNextColumbus skrev:videon var väldigt fin, den här tyckte jag också var intressant http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Men har jag förstått det rätt, och stämmer det, att bristerna med cd-formatet som IÖ skriver om i princip är borttrollade om man har en smart uppsampling i dacen? Det var en del jag inte riktigt hängde med i artikeln och jag borde läsa den igen när jag är lite piggare.

För att kunna besvara din fråga behövs det att du hänvisar till vilken artikel det är, och var man kan läsa den. Alternativt kan du citera valda delar från artikeln. Eller är artikeln hänvisad till tidigare i denna tråd?

De fåtal "brister" med PCM-fomatet har inte enbart med D/A-omvandligen att göra utan även med A/D-omvandligen, så man kan säga att det går INTE att "trolla bort" eventuella brister med någotdera tricks eftersom man behöver även se till så att den i tidigare skede A/D-omvandlade signalen inte heller är behäftad med andra "brister". Felen så att säga kanske redan finns där och det hjälper inte hur perfekt man än försöker D/A-omvandla signalen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-06 17:00

Den finns i länken som jag postade. Tänker i synnerhet på de här styckena:

"Sampling rates over 48kHz are irrelevant to high fidelity audio data, but they are internally essential to several modern digital audio techniques. Oversampling is the most relevant example [7].

Oversampling is simple and clever. You may recall from my A Digital Media Primer for Geeks that high sampling rates provide a great deal more space between the highest frequency audio we care about (20kHz) and the Nyquist frequency (half the sampling rate). This allows for simpler, smoother, more reliable analog anti-aliasing filters, and thus higher fidelity. This extra space between 20kHz and the Nyquist frequency is essentially just spectral padding for the analog filter."

"This means we can use low rate 44.1kHz or 48kHz audio with all the fidelity benefits of 192kHz or higher sampling (smooth frequency response, low aliasing) and none of the drawbacks (ultrasonics that cause intermodulation distortion, wasted space). Nearly all of today's analog-to-digital converters (ADCs) and digital-to-analog converters (DACs) oversample at very high rates. Few people realize this is happening because it's completely automatic and hidden."

Och angående det du skriver, låt oss utgå ifrån att vi använder oss av samma digitala källa och sedan ska välja vilket bitdjup och samplerate som sedan ska hamna på en skiva som slutprodukt. Kan man tänka så eller snurrar jag till det?

Ber om ursäkt om det här redan har ältats i tråden tidigare
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-06 17:07

Nu tror jag polleten trillade ner med vad du menade. Men antingen så har någon av er fel eller så missuppfattar jag fortfarande vad som menas. För jag får inte ihop texten jag citerade med det du skriver.
Häpp!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-02-06 17:10

WhereNextColumbus skrev:Den finns i länken som jag postade. Tänker i synnerhet på de här styckena:

"Sampling rates over 48kHz are irrelevant to high fidelity audio data, but they are internally essential to several modern digital audio techniques. Oversampling is the most relevant example [7].

Oversampling is simple and clever. You may recall from my A Digital Media Primer for Geeks that high sampling rates provide a great deal more space between the highest frequency audio we care about (20kHz) and the Nyquist frequency (half the sampling rate). This allows for simpler, smoother, more reliable analog anti-aliasing filters, and thus higher fidelity. This extra space between 20kHz and the Nyquist frequency is essentially just spectral padding for the analog filter."

"This means we can use low rate 44.1kHz or 48kHz audio with all the fidelity benefits of 192kHz or higher sampling (smooth frequency response, low aliasing) and none of the drawbacks (ultrasonics that cause intermodulation distortion, wasted space). Nearly all of today's analog-to-digital converters (ADCs) and digital-to-analog converters (DACs) oversample at very high rates. Few people realize this is happening because it's completely automatic and hidden."

Och angående det du skriver, låt oss utgå ifrån att vi använder oss av samma digitala källa och sedan ska välja vilket bitdjup och samplerate som sedan ska hamna på en skiva som slutprodukt. Kan man tänka så eller snurrar jag till det?

Ber om ursäkt om det här redan har ältats i tråden tidigare

Ok, först innan jag kommenterar ovanstående, vill jag förtydliga mig ovan. Det jag undrade över är att du hänvisar till något som Ingvar Öhman skrivit, vilken artikel, och vad är det som han skrivit? Det är det man som läsare undrar över. I länken ovan ser jag inget som Ingvar Öhman skrivit.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-02-06 17:13

WhereNextColumbus skrev:Nu tror jag polleten trillade ner med vad du menade. Men antingen så har någon av er fel eller så missuppfattar jag fortfarande vad som menas. För jag får inte ihop texten jag citerade med det du skriver.

"er": Vilka menar du?
"du": Vem menar du?

Sorry, men jag får inte ihop det riktigt...

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-06 18:23

Försöker hålla det kort eftersom jag skriver på telefonen och då kan det bli knasigt. Artikeln har hela tiden varit länken jag postade och när jag pekar till IÖ så menar jag det han skrivit i tråden tidigare om att cd-systemet varit bättre om man kunde tänkt sig lite större skivor.

"Er" är du och personen som skrivit artikeln som jag citerade. "Du" är du.

Hoppas det blev iaf liiite tydligare nu
Häpp!

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2014-02-09 14:18

Morello skrev:Vad är det för stolle som ritat en DAC utan rekonstruktionsfilter? 8O

Det var väl ett tag som det var inne med "filterless NOS DAC" :wink:

Användarvisningsbild
30Hzbone

Re: 24/96, mest luft eller?

Inläggav 30Hzbone » 2016-07-15 07:13

Kanske, Nihil sub sole novum est, men om det mot förmodan skulle inträffa att en av dina sommardagar ”regnar in”
så finns möjligheten till lite intressant läsning här:
https://mojoaudiofiles.wordpress.com/th ... -delusion/
och här
http://www.mojo-audio.com/blog/dsd-vs-p ... -vs-truth/
Trevlig sommar!
I'm only in it for the music.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi