Bröstkorgens resonans ligger vid 40-60 Hz beroende på storleken. Vid resonansen åker luften in o ut ur lungorna oberoende om du andas. Leder till hyperventilation? Uppfattas som positivt/negativt beroende på kontexten och ljudstyrkan. Verkar som att måttlig dos av bröstkorgsresonansen är viktigare för positiv upplevelse av basen än de lägre frekvenserna. Peter S har tidigare beskrivit sina erfarenheter hur basen bör optimeras för att fylla dansgolvet. Utnyttjas på större elektrifierade konserter.
Svante var försöksperson i ett liknade men läskigare test om jag minns rätt.
Finns andra exempel på ljudinducerade destruktiva/konstruktiva resonanser förutom högtalar- och rumsresonanser?
JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.
Svante var försöksperson i ett liknade men läskigare test om jag minns rätt.
Njaej, jag blev kontaktad av två exjobbare som ville testa det på människor, de frågade hur man skulle generera infraljud med hög intensitet. Jag frågade om de hade etiskt tillstånd för humanförsök. Vad jag vet så gjorde de aldrig studien.
Mythbusters försök var fö knappast fullständigt, de kom inte upp i särskilt höga nivåer i infraljudsområdet eftersom de stod på ett öppet fält. Så jag håller inte med om att de bustade mythen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.