"Hackig" distkurva?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

"Hackig" distkurva?

Inläggav Svante » 2016-08-07 08:55

Jag lånar en bild av LennartJ för att illustrera ett fenomen som man såg i äldre distmätningar, tex i Stereo Hifi-handboken. Distkurvan är periodiskt hackig, om ni förstår vad jag menar. Är det någon som vet varför kurvan fick det utseendet, vad i mättekninen gjorde hacken?

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: "Hackig" distkurva?

Inläggav Perfector » 2016-08-07 10:19

Svante skrev:Jag lånar en bild av LennartJ för att illustrera ett fenomen som man såg i äldre distmätningar, tex i Stereo Hifi-handboken. Distkurvan är periodiskt hackig, om ni förstår vad jag menar. Är det någon som vet varför kurvan fick det utseendet, vad i mättekninen gjorde hacken?

[ Bild ]

Om jag inte alldeles missminner mig så fanns en förklarande text i ljudbibeln.
1975 vill jag minnas att den fanns, men då jag gjort mig av med alla mina så kan jag inte svära på att det var i den årgången det stod förklarat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-07 11:08

Pennskrivaren klarar väl inte tillräckligt vertikala streck för att kunna binda ihop kurvan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-08-07 11:39

Jag tror att generatorsignal är svept sinus och mätning sker med tredjedels oktavbandsfilter.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-07 12:48

Johan_Lindroos skrev:Jag tror att generatorsignal är svept sinus och mätning sker med tredjedels oktavbandsfilter.

Ja det är något sådant om jag inte missminner mig.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-07 13:05

petersteindl skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag tror att generatorsignal är svept sinus och mätning sker med tredjedels oktavbandsfilter.

Ja det är något sådant om jag inte missminner mig.

Mvh
Peter

Varför valde man att göra så? Var det något mättekniskt till korta kommande? Distkurvan bli ganska svårläst.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-07 19:01

Hmm, ja det låter ju logiskt. Men, då är det alltså 1/3-oktav-SPÄRR-filter? Hade B&K sådana?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-08-07 19:53

Svante skrev:

Hmm, ja det låter ju logiskt. Men, då är det alltså 1/3-oktav-SPÄRR-filter? Hade B&K sådana?

Vad får dig att dra den slutsatsen?

Mitt antagande är att respektive tersbandsfilter kopplas in sekventiellt med dubbla respektive tredubbla generatorfrekvensen (alltså det filter som passar in). Sedan får man väl hoppas att distkomponenten överstiger spärrbandsdämpningen på tersbandsfiltret.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-07 20:55

Johan_Lindroos skrev:
Svante skrev:

Mitt antagande är att respektive tersbandsfilter kopplas in sekventiellt med dubbla respektive tredubbla generatorfrekvensen (alltså det filter som passar in). Sedan får man väl hoppas att distkomponenten överstiger spärrbandsdämpningen på tersbandsfiltret.

Aha, jag såg bara att det inte var separata deltoner och tänkte THD och att det måste vara alla övertonerna. Men det står ju tydligt att det är 2:a- och 3:eton. Ok, så det är alltså en filterbank, och två av filtren är inkopplade i taget. Vid växling så kopplas ett nytt filter in, och då hoppar kurvan.

Det borde betyda att hoppens storlek säger något om hur osäker metoden är, det är ju ändå hopp på 6-8 dB.

Samtidigt är det rätt intressant hur mycket som gick att göra med analogteknik, utan datorer.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-07 21:16

Svante skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Svante skrev:

Aha, jag såg bara att det inte var separata deltoner och tänkte THD och att det måste vara alla övertonerna. Men det står ju tydligt att det är 2:a- och 3:eton. Ok, så det är alltså en filterbank, och två av filtren är inkopplade i taget. Vid växling så kopplas ett nytt filter in, och då hoppar kurvan.

Det borde betyda att hoppens storlek säger något om hur osäker metoden är, det är ju ändå hopp på 6-8 dB.

Samtidigt är det rätt intressant hur mycket som gick att göra med analogteknik, utan datorer.

8O Ja ny vill man bara att någon med tillgång till ovan nämnda högtalare i nyskick gör om mätningen med moderna metoder på samma signal nivå så man får reda på hur rätt dom gamla mätningarna visade :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Återgå till Generellt om hifi