ljudet sänks när jag kopplar in rca i förstärkaren.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

robinsjostrom

ljudet sänks när jag kopplar in rca i förstärkaren.

Inläggav robinsjostrom » 2016-08-22 15:48

Jag har kopplat min skivspelare till "cd in" på min naim nait 5i-förstärkare. Jag har en vanlig RCA-kabel till CD-in till vilken jag ibland kopplar min iphone eller likande externa enheter.

Om jag lyssnar på musik via skivspelare (cd in) och ansluter min telefon till RCA-kabeln så sänks volymen kraftigt. Är detta normalt?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: ljudet sänks när jag kopplar in rca i förstärkaren.

Inläggav Perfector » 2016-08-22 16:02

robinsjostrom skrev:Jag har kopplat min skivspelare till "cd in" på min naim nait 5i-förstärkare. Jag har en vanlig RCA-kabel till CD-in till vilken jag ibland kopplar min iphone eller likande externa enheter.

Om jag lyssnar på musik via skivspelare (cd in) och ansluter min telefon till RCA-kabeln så sänks volymen kraftigt. Är detta normalt?

Det är väl utsignalen från den ena som inte är tillräckligt hög bara.
Kan du inte höja signalnivån från telefonen?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-22 16:20

Om du menar att du använder både rca och din- ingången samtidigt är det problematiskt. Koppla i så fall andra källan till en annan ingång än cd-in (tuner, AV tex).
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-22 16:25

Om det är en "vanlig" skivspelare så kan du inte ansluta den direkt på CD in. Den behöver gå via ett RIIA-steg och förförstärkare för att få motsvarande signalnivå/-typ som en CD-signal. Många äldre förstärkare har en ingång avsedd för skivspelare, men det saknar tyvärr Nait-5i.

robinsjostrom

Inläggav robinsjostrom » 2016-08-22 16:37

Skivspelaren är ansluten via ett riaasteg. Lite svårt att förklara men om jag har min telefon kopplad till av-in med en rcakabel och skivspelaren via riaa till cd-in. Lyssnar jag sedan på vinyler i vinylspelaren och drar ut kabeln från telefonen så höjs plötsligt volymen från skivspelaren.

Dessutom hörs musik från mobilen även om jag väljer phono in även om den är kopplad till av-in

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-22 16:45

robinsjostrom skrev:Skivspelaren är ansluten via ett riaasteg. Lite svårt att förklara men om jag har min telefon kopplad till av-in med en rcakabel och skivspelaren via riaa till cd-in. Lyssnar jag sedan på vinyler i vinylspelaren och drar ut kabeln från telefonen så höjs plötsligt volymen från skivspelaren.

Dessutom hörs musik från mobilen även om jag väljer phono in även om den är kopplad till av-in

Det är förhoppningsvis / dessvärre inte normalt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2016-08-22 20:29

Kollat så att RCA kabeln verkligen sitter på AV ingången?

Återgå till Generellt om hifi