JM skrev:Problemet är som jag ser det är att "speglingen" minskar men ökat avstånd och ökad frekvens för att till sist i praktiken upphöra. Då finns bara en punktkälla.
Det är den matematiska dynamiken jag efterfrågar. Inte ett statiskt tillstånd.
Det räcker med en ungefärlig formel för att hitta praktiska gränser, avståndsmässigt och frekvensmässigt, när ett oändligt plan upphör att påverka en punktkälla.
JM
Alltså, för en given position är matematiken statisk. Men man kan också medelvärdesbilda över många positioner på stort avtånd och då får man 6 dB förstärkning för låga frekvenser (=dubbla ljudtrycket eftersom ljuden ligger i fas överallt och deras tryck adderas), men 3 dB förstärkning vid höga frekvenser (=dubbla intensiteten eftersom bara halva rymden bestrålas).
Jag har nån bild av det där. Hmm. Där var den. Bilden visar alltså medelnivån för olika riktningar på stort avstånd från källan, när man har en punktkälla på avståndet d från 1, 2 eller 3 plan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.