Lite allmänna frågor om baslådor..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Lite allmänna frågor om baslådor..

Inläggav Almen » 2016-08-31 15:35

Piotr skrev:
Perfector skrev:Vi har redan varit på den biten, och ingen vill prova men alla har en uppfattning ändå.

Vad är det ingen vill prova?

Det mesta i det ämnet uttömdes i den här tråden, tror jag: Ett försök att förklara, snälla skjut mig inte för det.

Vet inte om man kan krama mer ur den trasan. Uttrycket "Beating a Dead Horse" känns passande. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-08-31 15:46

Aha, tack. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-31 16:19

Döda hästar smakar gott :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-09-04 13:51

Passar på att upprepa frågan om detta med basarnas riktning... Kan man höra skillnad vid en delning vid 80Hz på om basarna är riktade neråt, uppåt, framåt eller bakåt (bortsett ifrån förstärkningseffekter, förstås)? Spelar det någon roll?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-09-04 15:12

BPM skrev:Passar på att upprepa frågan om detta med basarnas riktning... Kan man höra skillnad vid en delning vid 80Hz på om basarna är riktade neråt, uppåt, framåt eller bakåt (bortsett ifrån förstärkningseffekter, förstås)? Spelar det någon roll?
Det borde inte gå tycker jag. De är ju fortfarande rundstrålande vid dessa frekvenser. Det beror förståss på hur stor baslådan är, men med vad som kan anses som normala mått på lådor tycker jag att de borde vara rundstrålande. Sen spelar ju lådans placering i förhållande till väggar osv in, så jag tror att det är svårt om inte omöjligt att testa enbart "element+låda-specifika" utstrålningsmönster, alltså bortsett från rummet, i en hemmiljö.

En sak jag kom på nu var att det kanske skulle vara positivt att ha basarna riktade bortåt eftersom eventuell distorsion kanske har en annan spridning? Antagligen är den effekten försumbar, men jag har ingen aning.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-09-04 15:29

Jag håller med. Det BORDE inte spela roll, och jag har alltså utan några konstigheter mina basar med elementen spelandes mot golvet. Däremot har jag en gnagande känsla av att jag läst här nånstans att någon hävdade att basarna bör riktas så att de spelar mot lyssningsplatsen..(M.Ö?)
Jag hittar dock inte tillbaka till den tråden..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-09-04 16:00

BPM skrev:Jag håller med. Det BORDE inte spela roll, och jag har alltså utan några konstigheter mina basar med elementen spelandes mot golvet. Däremot har jag en gnagande känsla av att jag läst här nånstans att någon hävdade att basarna bör riktas så att de spelar mot lyssningsplatsen..(M.Ö?)

Den här tråden kanske kan ha något svar?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-09-04 17:19

Tarzan skrev:
BPM skrev:Jag håller med. Det BORDE inte spela roll, och jag har alltså utan några konstigheter mina basar med elementen spelandes mot golvet. Däremot har jag en gnagande känsla av att jag läst här nånstans att någon hävdade att basarna bör riktas så att de spelar mot lyssningsplatsen..(M.Ö?)

Den här tråden kanske kan ha något svar?

Njae.. Just CSS SDX10 har inga problem med att hänga, utan det var något om att ljudet är bättre om även basarna spelar mot lyssningsplats. Har man riktigt mycket basar och spelar väldigt starkt kanske det iofs blåser lite bättre om öronen om man har elementen riktade mot sig..*s*
Mycket trevlig!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi